Cele: zachęcanie i wdrażanie dziecka do poznawania tradycji Świąt Wielkanocnych ; kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby; poznanie określeń: pisanka, kraszanka, wydmuszka; kształcenie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dziecku; rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki.
Pomoce: ilustracje przedstawiające: pisanki, wydmuszki, kraszanki; łącze internetowe do odsłuchania piosenki; rekwizyty świąteczne.
Realizacja:
1.
Wielkanoc,
to najważniejsze i najstarsze święto chrześcijaństwa obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania Chrystusa. Święto ruchome przypadające w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca między 21 marca, a 25 kwietnia.
Wielkanoc kończy okres Wielkiego Postu. Święto to poprzedzone jest Wielkim Tygodniem. Z Wielkanocą wiążą się różne zwyczaje i obrzędy, między innymi :
- Palmy
W Niedzielę Palmową święci się palmy wykonane z gałązek wierzbowych, czy bukszpanu ozdobione kolorowymi kwiatami. Są one na pamiątkę wjazdu Chrystusa do Jerozolimy.
- Porządki w domu
Miały one wymieść zimę z domów, a wraz z nią zło i choroby.
- Śniadanie Wielkanocne
Na świątecznym stole króluje między innymi mięso i wędliny (znak, że zakończył się post), baranek (symbol Zmartwychwstałego Jezusa), chrzan, jaja (są podawane na różne sposoby), z ciast najczęściej: baby i mazurek.
- Lany Poniedziałek (Śmigus Dyngus)
To bardzo znana tradycja obchodzona w tzw. lany poniedziałek. Polegająca na polewaniu się wodą. Od wieków wierzono w lecznicze właściwości wody, a także Jest symbolem chrztu.
- Szukanie zajączka
To wspólna zabawa polegająca na szukaniu niespodzianek dla każdego.
- Koszyczek ze “święconką”
W Wielką Sobotę idziemy do Kościoła z koszyczkiem do poświęcenia (chleb, sól, baranek, jaja, wędliny, baby i tym podobne).
- W Wielką Niedzielę dzielimy się poświęconym jajkiem
- Sadzenie rzeżuchy
Rzeżucha to roślina pełna witamin, która symbolizuje życie i zdrowie.
2. Słuchanie piosenki, pt. PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE” –
3. “Kraszanki, pisanki, wydmuszki”
wyjaśnienie dzieciom określeń jakie występują w tekście utworu powyżej wysłuchanego: pisanka, kraszanka.
Kraszanki: to jaja malowane na jeden kolor. Kolor kraszankom nadają naturalne barwniki: KOLOR W ODCIENIACH BRĄZU I CZERWIENI – łupiny z cebuli. KOLOR RÓŻOWY – sok z buraków. KOLOR NIEBIESKI – wywar z czerwonej kapusty. KOLOR CZARNY – wywar z kory dębowej. Kraszanki nazwa wzięła się od sposobu barwienia jajek, czyli tzw. KRASZENIA, co oznacza nadawać tylko jeden kolor bez wzoru. Można wyskrobać w skorupie zabarwionych jaj dowolny wzór za pomocą ostrego narzędzia. Wtedy takie kraszanki nazywa się DRAPANKAMI.
Pisanki : Barwienie jajek różnymi technikami; malowanie woskiem, barwienie w wywarze z łupin cebuli; wydrapywanie wzorów na zabarwionych skorupkach; kolorowanie jajek kolorowym barwnikiem.
Wydmuszki: to jaja, których zawartość została wydmuchana przez niewielką dziurkę. Można je udekorować w dowolny dla siebie sposób.
4. “Pisanki we wzorki” zabawa ruchowo – naśladowcza na podstawie wiersza K. Bayer. Dziecko rytmicznie powtarza za rodzicem wiersz z jednoczesnym klaskaniem i dzieleniem na sylaby wybranych słów: pisaneczki, układane, kropeczki, złote, siedzi, kotek, ranek, koszu, malowane. Następnie rodzic prosi dziecko by naśladowało razem z nim rysowanie na dywanie ilustracji do wiersza. Dziecko mówi głośno to co rysuje.
“Pisanki”
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki (dziecko rysuje kształt dużego jajka)
kolorowe, malowane, ładnie układane. (dziecko naśladuje malowanie jajka pędzelkiem)
Pierwsza ma kropeczki, (dziecko rysuje kropeczki)
druga gwiazdki złote, (dziecko rysuje gwiazdeczki)
a na trzeciej siedzi
malowany kotek. (dziecko rysuje kotka)
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek
poukładam w koszu (dziecko rysuje kosz)
śliczne jajka malowane. (dziecko rysuje kształt dużego i małego jajka)
kolorowe pisanki.
5. “Zajączki” – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
(Można narysować dzieciom na paluszkach zajączki)
6. Dla chętnych – Ćwiczenie słuchowe.
Dziecko leży na dywanie lub łóżku jak woli i słucha muzyki.
Antonio Vivaldi – “Wiosna”