Wtorek dnia 07.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: CO SIĘ KRYJE W WIELKANOCNYM KOSZYCZKU ?

Cele: 

  1. Wzbogacenie słownika o wyrazy: pisanki, kraszanki, święconka; zrozumienie ich znaczenia.
  2. Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.
  3. Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy plastycznej.

Zabawy poranne

Zabawa zręcznościowa “Zanieś jajko”

Rodzic wyznacza prostą, niezbyt długą trasę, linię startu i metę. Dziecko staje na linii startu trzymając na łyżce jajko (np. styropianowe). Na sygnał: Start! – dziecko idzie niosąc ostrożnie jajko. Zatrzymuje się na linii mety. Rodzic chwali dziecko za zręczność i sprawność. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zabawa bieżna “Baranek wielkanocny”

Rodzic cicho dzwoni dzwoneczkiem: dziecko – baranek biega wolno. Rodzic głośno dzwoni dzwoneczkiem: dziecko biega szybko.

Wielkanocny koszyczek

Dziecko ogląda ilustracje święconki. Wyraża swoje wrażenia. Powtarza za rodzicem zawartość koszyczka: chleb, sól, baranek, jajka, kiełbasa, ciasto. 

https://www.google.com/search?q=koszyczek+wielkanocny&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=cDbEKETI1tcnAM%253A%252CmZS_crdlEoqCCM%252C_&vet=1&

Rodzic zwraca uwagę dziecka na dekorację z zielonych gałązek i ozdobną serwetkę w koszyczku. Dziecko mówi jak wygląda serwetka.

https://www.google.com/search?q=serwetki+na+szyde%C5%82ku&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=lfNauIGP31mQnM%253A%252Cx7fY5agcZV_TEM%252C_&vet

Dziecko ogląda ilustracje pisanek i kraszanek, opisuje ich wygląd. Rodzic wyjaśnia różnicę:

  • kraszanki to jajka malowane na jeden kolor
  • pisanki to jajka ozdobione wzorkami

https://www.google.com/search?q=pisanki+kraszanki&tbm=isch&ved=2ahUKEwirvaPFy9ToAhVrl4sKHYN3CvQQ2-cCegQIABAA&oq=pisanki&gs_lcp=CgNpbWcQ

Cukrowy baranek

Rodzic czyta wiersz E. Szelburg-Zarembiny “Cukrowy baranek” i pokazuje ilustrację baranka wielkanocnego.

“Cukrowy baranek”

 

Cukrowy baranek

ma złociste różki

Pilnuje pisanek

na łączce z rzeżuszki

 

A gdy nikt nie patrzy

chorągiewką buja

I cichutko beczy

święte “Alleluja”.

https://www.google.com/search?q=wielkanocny+baranek&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=yk7Qgrgnu24YhM%253A%252CdWH07Sa-wwZlNM%252C_&vet=1

 

 

Pytania rodzica:

  1. Z czego zrobiony jest baranek?
  2. Jakiego jest koloru?
  3. Co ma na głowie?
  4. Kogo pilnuje baranek?
  5. Co trzyma?
  6. Na czym stoi?

Dziecko ogląda ilustrację rzeżuchy. Rodzic wyjaśnia, że rzeżuchę siejemy z nasion. Można ją postawić na wielkanocnym stole. Rzeżucha jest bardzo zdrowa. 

https://www.google.com/search?q=rze%C5%BCucha&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=rMV9w_rQzPPmJM%253A%252CJMdQoE5oIYcaiM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kS

Jeżeli mają Państwo figurki baranków (np. cukrowy, z czekolady, ceramiczny, z wełny) to proszę pokazać je dziecku. Dziecko możne porównać wygląd różnych baranków.

“Baranek i pisanka” – zabawa naśladowcza

Dziecko biega swobodnie. Na hasło: Baranek! – zatrzymuje się i tupie w miejscu nogami – kopytkami wołając: bee, bee. Kiedy rodzic uderza łyżką, wtedy dziecko znowu biega. Na hasło: Pisanka! – dziecko kładzie się na podłodze i turla.

Praca plastyczna “Wielkanocny baranek”

Zachęcam Państwa do wykonania z dzieckiem baranka. 

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/jak-zrobic-baranka/

Piosenka “Wełniany baranek”

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ