Wtorek dnia 07.04.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: CO SIĘ KRYJE W WIELKANOCNYM KOSZYCZKU ?
Cele:
- Wzbogacenie słownika o wyrazy: pisanki, kraszanki, święconka; zrozumienie ich znaczenia.
- Doskonalenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.
- Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy plastycznej.
Zabawy poranne
Zabawa zręcznościowa “Zanieś jajko”
Rodzic wyznacza prostą, niezbyt długą trasę, linię startu i metę. Dziecko staje na linii startu trzymając na łyżce jajko (np. styropianowe). Na sygnał: Start! – dziecko idzie niosąc ostrożnie jajko. Zatrzymuje się na linii mety. Rodzic chwali dziecko za zręczność i sprawność. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zabawa bieżna “Baranek wielkanocny”
Rodzic cicho dzwoni dzwoneczkiem: dziecko – baranek biega wolno. Rodzic głośno dzwoni dzwoneczkiem: dziecko biega szybko.
Wielkanocny koszyczek
Dziecko ogląda ilustracje święconki. Wyraża swoje wrażenia. Powtarza za rodzicem zawartość koszyczka: chleb, sól, baranek, jajka, kiełbasa, ciasto.
Rodzic zwraca uwagę dziecka na dekorację z zielonych gałązek i ozdobną serwetkę w koszyczku. Dziecko mówi jak wygląda serwetka.
Dziecko ogląda ilustracje pisanek i kraszanek, opisuje ich wygląd. Rodzic wyjaśnia różnicę:
- kraszanki to jajka malowane na jeden kolor
- pisanki to jajka ozdobione wzorkami
Cukrowy baranek
Rodzic czyta wiersz E. Szelburg-Zarembiny “Cukrowy baranek” i pokazuje ilustrację baranka wielkanocnego.
“Cukrowy baranek”
Cukrowy baranek
ma złociste różki
Pilnuje pisanek
na łączce z rzeżuszki
A gdy nikt nie patrzy
chorągiewką buja
I cichutko beczy
święte “Alleluja”.
Pytania rodzica:
- Z czego zrobiony jest baranek?
- Jakiego jest koloru?
- Co ma na głowie?
- Kogo pilnuje baranek?
- Co trzyma?
- Na czym stoi?
Dziecko ogląda ilustrację rzeżuchy. Rodzic wyjaśnia, że rzeżuchę siejemy z nasion. Można ją postawić na wielkanocnym stole. Rzeżucha jest bardzo zdrowa.
Jeżeli mają Państwo figurki baranków (np. cukrowy, z czekolady, ceramiczny, z wełny) to proszę pokazać je dziecku. Dziecko możne porównać wygląd różnych baranków.
“Baranek i pisanka” – zabawa naśladowcza
Dziecko biega swobodnie. Na hasło: Baranek! – zatrzymuje się i tupie w miejscu nogami – kopytkami wołając: bee, bee. Kiedy rodzic uderza łyżką, wtedy dziecko znowu biega. Na hasło: Pisanka! – dziecko kładzie się na podłodze i turla.
Praca plastyczna “Wielkanocny baranek”
Zachęcam Państwa do wykonania z dzieckiem baranka.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/jak-zrobic-baranka/
Piosenka “Wełniany baranek”
https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ