08.04.2020 r.
TEMAT DNIA: JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?
CEL: zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
„Gdzie jesteś, kurczaczku?” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko – kurczątko rozchodzi się po pokoju i poruszają się jak kurczak. Gdy rodzic powie „do mamy/taty” dziecko szybko przybiega i przytula opiekuna.
„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecko i opowiadania Agnieszki Galicy Bajeczka wielkanocna.
Rodzic, czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” i wyjaśnia, o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii. Ewentualnie pokazuje zdjęcie bazi.
Bajeczka wielkanocna
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
Rodzic zadaje dziecku pytanie: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło?
„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.
– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na ob
razie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)
– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)
– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)
– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)
Inscenizacja do słów piosenki.
Przykładowe źródło: https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ
Wełniany baranek
sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz
Ten mały nasz baranek Dziecko poruszają się w prawo po obwodzie koła.
wszyściutko ma wełniane. jw.
Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami.
Wełniane ma trzewiczki, Porusza się w lewo po obwodzie koła.
wełniane rękawiczki. jw.
Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i machają rękami.
Co tu robisz, baranku? Idzie do środka, wysoko unosząc ręce.
Chłodno dzisiaj od ranka, jw.
chmurki w niebie jak pianka. Wraca na miejsce.
Lali la, lali la, la la. Zatrzymuje się i macha rękami.
Wełniane masz trzewiczki, Porusza się w prawo po obwodzie koła.
wełniane rękawiczki. jw.
Lali la, lali la, lali la! x2 Zatrzymuje się i macha rękami.
Ten mały nasz baranek. Porusza się w lewo po ob
wodzie koła.
wszyściutko ma wełniane. jw.
Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami.
W kołnierzu futra pełnym Porusza się w prawo po obwodzie koła.
ma łebek cały z wełny. jw.
Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami
Ślicznie ci jest, baranku, Idzie do środka, wyso
ko unosząc ręce.
w tym wełnianym ubranku, jw.
ślicznie ci jest, baranku. Wraca na miejsce.
Lali la, lali la, la la. Zatrzymuje si
ę i macha rękami.
W kołnierzu futra pełnym Porusza się w lewo po obwodzie koła.
masz łebek cały z wełny. jw.
Lali la, lali la, lali la!/ x2 Zatrzymuje się i mach
a rękami.
Muzyczne wyciszenie.
Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana
Przykładowe źródło: https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4
Źródła zdjęć:
https://pixabay.com/pl/photos/bazie-wierzbowe-ga%C5%82%C4%85zki-przedwio%C5%9Bnie-4040921/
https://pixabay.com/pl/photos/kurczak-kurcz%C4%85tko-pisklak-ptak-3426511/
https://pixabay.com/pl/photos/czekoladowy-zaj%C4%85c-wielkanoc-candy-4988644/
https://pixabay.com/pl/photos/owiec-rolnictwo-z
no images were found