08.04.2020 r.

TEMAT DNIA: JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?

CEL: zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

 

„Gdzie jesteś, kurczaczku?” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko – kurczątko rozchodzi się po pokoju  i poruszają się jak kurczak. Gdy rodzic powie „do mamy/taty” dziecko szybko przybiega i przytula opiekuna.

 

Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie do­świadczeń dziecko i opowiadania Agnieszki Galicy Bajeczka wielkanocna.

Rodzic, czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” i wyjaśnia, o jakich „kotkach” opo­wiada autorka tej historii. Ewentualnie pokazuje zdjęcie bazi.

 

Bajeczka wielkanocna

Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.

– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wiel­kanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jesz­cze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 

W Wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc?

Wierzbę pytają.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło?

 

„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

 

– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na ob

razie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)

– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)

– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)

– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

 

Inscenizacja do słów piosenki.

 

Przykładowe źródło: https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Wełniany baranek

sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz

 

Ten mały nasz baranek Dziecko poruszają się w prawo po obwodzie koła.

wszyściutko ma wełniane. jw.

Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami.

Wełniane ma trzewiczki, Porusza się w lewo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki. jw.

Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i machają rękami.

Co tu robisz, baranku? Idzie do środka, wysoko unosząc ręce.

Chłodno dzisiaj od ranka, jw.

chmurki w niebie jak pianka. Wraca na miejsce.

Lali la, lali la, la la. Zatrzymuje się i macha rękami.

Wełniane masz trzewiczki, Porusza się w prawo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki. jw.

Lali la, lali la, lali la! x2 Zatrzymuje się i macha rękami.

Ten mały nasz baranek. Porusza się w lewo po ob

wodzie koła.

wszyściutko ma wełniane. jw.

Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami.

W kołnierzu futra pełnym Porusza się w prawo po obwodzie koła.

ma łebek cały z wełny. jw.

Lali la, lali la, lali la. x2 Zatrzymuje się i macha rękami

Ślicznie ci jest, baranku, Idzie do środka, wyso

ko unosząc ręce.

w tym wełnianym ubranku, jw.

ślicznie ci jest, baranku. Wraca na miejsce.

Lali la, lali la, la la. Zatrzymuje si

ę i macha rękami.

W kołnierzu futra pełnym Porusza się w lewo po obwodzie koła.

masz łebek cały z wełny. jw.

Lali la, lali la, lali la!/ x2 Zatrzymuje się i mach

a rękami.

 

Muzyczne wyciszenie.

Dzieci leżą na plecach i słuchają utworu Marzenie Roberta Szumana

 

Przykładowe źródło: https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4

 

 

Źródła zdjęć:

https://pixabay.com/pl/photos/bazie-wierzbowe-ga%C5%82%C4%85zki-przedwio%C5%9Bnie-4040921/

https://pixabay.com/pl/photos/kurczak-kurcz%C4%85tko-pisklak-ptak-3426511/

https://pixabay.com/pl/photos/czekoladowy-zaj%C4%85c-wielkanoc-candy-4988644/

https://pixabay.com/pl/photos/owiec-rolnictwo-z

wierz%C4%85t-baranek-2625347/

 

 

no images were found