Temat: CO WŁOŻYMY DO KOSZYKA WIELKANOCNEGO?

Cele: wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych; kształcenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej

 

       „Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy.

Rodzic opowiada: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypeł­nione są różnymi rodzajami pokarmów. Po kolei wskazując na poszczególne przedmioty wyjaśniamy dzieciom:

  • malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabia­ne różnymi wzorami i kolorami),
  • chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność),
  • sól (chroni przed zepsuciem i złem),
  • chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność),
  • kiełbasa (zapewnia zdrowie),
  • wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku),
  • baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).

 

„Koszyczek wielkanocny” – zabawy ruchowe.

Włączamy piosenkę „Wełniany baranek” https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ dzieci tańczą w dowolny sposób zatrzymujemy muzykę i mówimy: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy: pisanki i kraszanki, skaczemy na jednej nodze w kierunku obręczy z jajkami. Dzieci zatrzymują się i wyklaskują sylabami: pi–san–ki, kra– szan–ki.

Znowu włączmy piosenkę a na przerwę mówimy: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy… – wymieniamy kolejne rzeczy które wchodzą w skład święconki a dzieci wykonują określone czynności i sylabizują nazwę: chleb (skaczą obunóż), sól (idą tyłem), chrzan (idą szybko, wysoko podnosząc kolana), kiełbasa (czworakują), wielkanocna baba (kładą dłonie na biodrach i przemieszczają się obrotami), baranek (biegną, zatrzymują się i śpiewają pierwszą zwrotkę piosenki Wełniany baranek:

Ten mały nasz baranek,

wszyściutko ma wełniane.

Lali la, lali la, lali la. x2

 

Zabawy ruchowe:

„Skaczące żabki” – dzieci ustawiają się na wyznaczonej linii i skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze, na hasło: hop, wykonują pełny obrót dookoła własnej osi.

„Jajko na łyżce” – wyznaczamy dziecku trasę, którą ma przejść z jajkiem na łyżeczce i nie upuścić go. W celu utrudnienia można wspólnie stworzyć tor przeszkód.

„W koszyku” – rzucamy do siebie piłkę wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją, a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.

 

„Koszyk wielkanocny”– cięcie, przyklejanie, ozdabianie.

Dzieci rysują na kartce koszyk wielkanocny. Następnie z kolorowego papieru wycinają to, co po­winno się w nim znajdować, i przyklejają do obrazka. (można wykorzystać ilustracje zamieszczone poniżej)

 

Zabawa z piosenką „Wełniany baranek”

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Ten mały nasz baranek                       Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła.

wszyściutko ma wełniane.                 jw.

Lali la, lali la, lali la. x2                      Zatrzymują się i machają rękami.

Wełniane ma trzewiczki,                    Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki.                         jw.

Lali la, lali la, lali la. x2                      Zatrzymują się i machają rękami.

Co tu robisz, baranku?                       Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

Chłodno dzisiaj od ranka,                  jw.

chmurki w niebie jak pianka.             Wracają na miejsce.

Lali la, lali la, la la.                             Zatrzymują się i machają rękami.

Wełniane masz trzewiczki,                Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

wełniane rękawiczki.                         jw.

Lali la, lali la, lali la! x2                      Zatrzymują się i machają rękami.

Ten mały nasz baranek.                      Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

wszyściutko ma wełniane.                 jw.

Lali la, lali la, lali la. x2                      Zatrzymują się i machają rękami.

W kołnierzu futra pełnym                  Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

ma łebek cały z wełny.                       jw.

Lali la, lali la, lali la. x2                      Zatrzymują się i machają rękami

Ślicznie ci jest, baranku,                    Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

w tym wełnianym ubranku,               jw.

ślicznie ci jest, baranku.                     Wracają na miejsce.

Lali la, lali la, la la.                             Zatrzymują się i machają rękami.

W kołnierzu futra pełnym                  Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

masz łebek cały z wełny.                   jw.

Lali la, lali la, lali la!/ x2                     Zatrzymują się i machają rękami.

https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-106-koszyk-wielkanocny.html

 

https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-948-wilekanocny-baranek.html

 

Plac zabaw Czterolatek. Cz.2 Karty pracy 22-26 https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/