1. Co się kryje w święconce? 

 

CELE:

  • przeliczanie obiektów;
  • omawianie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty;
  • omawianie, co powinno znaleźć się w świątecznym koszyczku;
  • omawianie symboliki potraw w święconce;
  • uczestniczenie w zabawach manipulacyjnych.

 

  • „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, selekcja materiału, poszerzanie słownika, doskonalenie analizy słuchowej, zapoznanie z symboliką potraw w święconce. Opiekun pyta dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła. Ustawia na stole koszyczek wielkanocny, a dookoła niego pokarmy. Wśród nich znajduje się siedem pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dziecko ma podać nazwy wszystkich produktów oraz włożyć do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce. Opiekun krótko wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:
  • chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt;
  • jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne;
  • wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie;
  • sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem;
  • ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych;
  • chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną;
  • ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość.

 

  • Zabawy manipulacyjne – przekładanie drobnych przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego w wybranej sekwencji, doskonalenie motoryki małej.

 

  • „Zbieramy pisanki” – zabawa matematyczno-ruchowa z elementem pantomimy:

Opiekun rozrzuca po podłodze kolorowe pisanki wycięte z kartonu. Na jego hasło: Zbieramy jajka! dziecko jak najszybciej zbiera jajka. Po zebraniu jajek siada na dywanie. Opiekun na kartce zapisuje cyfrę (od 1 do 10) i pokazuje ją dziecku. Zadaniem dziecka jest odczytanie cyfry i przeliczenie, ile zabrało jajek (więcej, mniej czy tyle samo jak wskazuje cyfra). Następnie za pomocą mimiki i gestów dziecko okazuje swoje zadowolenie lub niezadowolenie w zależności od tego, czy udało im się zebrać więcej czy mniej jajek niż wskazuje cyfra zapisana na kartce. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Do zapisywania cyfr na kartce można również zaangażować dzieci.

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Dobieranie produktów do święconki do dobre ćwiczenie na klasyfikowanie przedmiotów, poznawanie lub utrwalanie ich nazw. Jeśli dziecko miałoby trudności w dobraniu produktów do koszyczka, można je wspomóc zdjęciem: https://pixabay.com/images/id-3294531/
  • Podczas zabawy manipulacyjnej proszę zwrócić uwagę na to, czy dziecko w prawidłowy sposób chwyta przedmioty. Można do tej zabawy wykorzystać kaszę, groch, makaron. Proponuję również przekształcić zabawę w ćwiczenie przeliczania (rodzic może określić, ile elementów dziecko ma przełożyć z jednego pojemnika do drugiego).
  • Jeśli dziecko nie zna cyfr, proszę narysować na kartce kropki i wspólnie utrwalać poprawne liczenie z dzieckiem. Można również zwiększać przedział cyfr w zależności od możliwości dziecka.