Dzień 8.04.2020. Liczymy kurki i kurczęta
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności fizycznej i świadomości własnego ciała,
- umiejętności współdziałania z partnerem .
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10;
1.Ćwiczenia poranne
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Zabawa przy muzyce M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach
z cyklu miniatur obrazki z wystawy – Wesołe kurczątka.
Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek
i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.
- Ćwiczenia gimnastyczne – (z wykorzystaniem metody W. Sherborne).
Rozwijanie świadomości własnego ciała
- Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie
na plecach.
- Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
- Gorąca podłoga – biegają z wysokim podnoszeniem kolan.
- Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
- Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach wciskają wszystkie części ciała
w podłogę. - Pogoń na kolanach – dzieci z rodzeństwem lub rodzicem, jedno ucieka
na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról. - Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą
do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami
w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami. - Przekładamy naleśnik – dziecko przylega w leżeniu na brzuchu do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami
- Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
- Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce
o zmiennym tempie. Muzyka wybrana przez rodzica.
- (Dla chętnych) Zabawy matematyczne – ćwiczenie dodawania
i odejmowania w zakresie 10. Prosimy o wycięcie 3 koszyczków (każdy
w innym kolorze) i po 10 kolorowych jajeczek w kilku kolorach. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie
w zakresie 10.
Dzieci mają liczmany. Rodzic mówi zadania, dzieci ilustrują je za pomocą liczmanów i je odczytują. Na zakończenie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.
Przykładowe pytania: W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze
6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?
Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?
W koszyczku czerwonym jest 5 pisanek ,w żółtym 7, a w zielonym 10.
W którym koszyczku jest najwięcej pisanek? W którym koszyczku jest najmniej pisanek?
O ile więcej jest pisanek w zielonym koszyczku, niż w czerwonym?
- Ćwiczenia logorytmiczne, z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak Kurka. Rytmizowanie wiersza i jednoczesne wykonywanie prostych ruchów zaproponowanych przez dzieci; ilustracja ruchowa w parach.
Dzieci:
Kurko, kurko, dwa razy uderzają w ręce partnera z pary,
to twoje podwórko? wykonują obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką
wskazującą kierunek obrotu,
– To moje podwórko wykonują obrót wokół własnej osi
w przeciwnym kierunku,
i to moje piórko! trzy razy klaszczą w dłonie partnera,
Jeśli chcesz – krzyżują ręce, przeciągają się,
to je bierz!
Jak chcesz dwa, uderzają o uda, klaszczą w swoje dłonie, klaszczą
w dłonie partnera
dam ci ja. Jak wyżej.
- Czytanie literatury dziecięcej związanej z Wielkanocą.