Dzień 8.04.2020. Liczymy kurki i kurczęta

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej i świadomości własnego ciała,
  • umiejętności współdziałania z partnerem .
  • rozwijanie umiejętno­ści dodawania i odejmowania w zakresie 10;

1.Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

Zabawa przy muzyce M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach  

z cyklu miniatur obrazki z wystawy – Wesołe kurczątka.

Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek
i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – (z wykorzystaniem metody W. Sherborne).

Rozwijanie świadomości własnego ciała

  • Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie

  na plecach.

  • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
  • Gorąca podłoga – biegają z wysokim podnoszeniem kolan.
  • Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  • Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach wciskają wszystkie części ciała
    w podłogę.
  • Pogoń na kolanach – dzieci z rodzeństwem lub rodzicem, jedno ucieka
    na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.
  • Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą
    do niego i poda­je mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami
    w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
  • Przekładamy naleśnik – dziecko przylega w leżeniu na brzuchu do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami
  • Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
  • Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce

 o zmiennym tempie. Muzyka wybrana przez rodzica.

  • (Dla chętnych) Zabawy matematyczne – ćwiczenie dodawania

i odejmowania w zakresie 10. Prosimy o wycięcie 3 koszyczków (każdy

 w innym kolorze) i po 10 kolorowych jajeczek w kilku kolorach. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie

w zakresie 10.

Dzieci mają liczmany. Rodzic  mówi zadania, dzieci ilustrują je za pomocą liczmanów i  je odczytują. Na zakończenie udzielają odpowiedzi na zadane pytania.

 Przykładowe pytania: W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze
6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

W koszyczku czerwonym jest  5 pisanek ,w żółtym 7, a  w zielonym 10.

W którym  koszyczku jest najwięcej pisanek? W którym  koszyczku jest najmniej pisanek?

O ile więcej jest pisanek w zielonym koszyczku, niż w czerwonym?

  1. Ćwiczenia logorytmiczne, z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak Kurka. Rytmizo­wanie wiersza i jednoczesne wykonywanie prostych ruchów zaproponowanych przez dzieci; ilustracja ruchowa w parach.

Dzieci:

Kurko, kurko,                           dwa razy uderzają w ręce partnera z pary,

to twoje podwórko?                 wykonują obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką

                                                 wskazującą kierunek obrotu,

– To moje podwórko                wykonują obrót wokół własnej osi
                       w  przeciwnym kierunku,

i to moje piórko!                      trzy razy klaszczą w dłonie partnera,

Jeśli chcesz –                            krzyżują ręce, przeciągają się,

to je bierz!

Jak chcesz dwa,                      uderzają o uda, klaszczą w swoje dłonie, klaszczą
                                                       w dłonie partnera

dam ci ja.                                      Jak wyżej.

  • Czytanie literatury dziecięcej związanej z Wielkanocą.