Środa dn. 08.04.2020 r.

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: CZEKAMY NA ŚWIĘTA WIELKANOCNE

TEMAT DNIA: PISANKI-KRASZANKI

Cele:

  1. Poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek wielkanocnych.
  2. Rozwijanie zdolności manualnych.
  3. Słuchanie opowiadania ze zrozumieniem.
  4. Doskonalenie sposobu wykonywania różnych umiejętności ruchowych np. rzucania do celu, czołgania się, poruszania się stopa za stopą.
  5. Kształcenie wyobraźni muzycznej – przedstawianie muzyki ruchem.

Zestaw zabaw porannych

„Kraszanki”

Rodzic pokazuje dziecku wycięte z papieru kolorowego jajka. Tłumaczy, że jajka pomalowane na jeden kolor to kraszanki. Rozkłada je na podłodze w różnych miejscach. Następnie wymienia kolory kraszanek np. niebieska, czerwona, zielona, żółta. Dziecko – kurka musi zapamiętać kolejność wg., której skacze na kraszanki. Rodzic zmienia kolejność kolorów i zabawa trwa dalej.

„Przenieś jajko”

Dziecko przenosi na łyżce, na wyprostowanej ręce jajko (np. styropianowe) tak by nie spadło. Porusza się stopa za stopą, idzie na palcach, na kolanach, przekracza przeszkody. Rodzic wyznacza start i metę.

„Rzuć jajkiem”

Rodzic ustawia kręgle lub plastikowe kubeczki. Dziecko rzuca jajkiem aż wszystkie się przewrócą.

„Wędrujące jajko”

Rodzic rozkłada w wyznaczonym miejscu kilka jajek. Dziecko ma za zadanie pokonać wyznaczoną trasę czołgając się i trzymając w ręce jajko, a następnie włożyć je do koszyka. Wstaje i wraca na start. Bierze kolejne jajko i czołga się do koszyka.

 

Opowiadanie „Bajka o pisankach” Agnieszki Galicy

Bajka o pisankach

 

Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.

Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.

− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!

− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelni.

− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.

− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!

A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.

− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.

− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.

− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!

− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone. Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.

− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.

− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.

Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.

− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.

− Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.

Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:

Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.

Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.

A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

  1. Ile jajek zniosła kura?
  2. Dlaczego jajka uciekły?
  3. Co się przydarzyło każdemu jajku?

 

Dziecko ogląda ilustracje różnych pisanek. Opisuje ich wygląd i kolorystykę. https://www.google.com/search?q=pisanki+wielkanocne&oq=pisanki&aqs=chrome.2.69i59l4j0l4.5522j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Jak ozdabiamy jajka?

Rozmowa z dzieckiem na temat sposobów ozdabiania jajek na Wielkanoc.

  • Kraszanki – jajka farbujemy na jeden kolor, można wydrapać na nich wzorki, wtedy powstaną drapanki
  • Pisanki – jajka malujemy farbami, pisakiem lub kredkami, tworzymy różne wzorki.
  • Oklejanki – jajka za pomocą pędzelka smarujemy klejem, na które naklejamy różne ozdoby (kawałki materiału, wełny, krepiny, koraliki, kaszę, ryż). Jajko można okleić plasteliną, w którą wciskamy różne elementy.

Zabawa ruchowo-muzyczna „Taniec kurcząt w skorupkach” M. Musorgskiego.

Swobodna improwizacja przy muzyce. Dziecko chodzi, podskakuje z zgiętymi w łokciach rękami – skrzydełkami. Obraca się, kuca, dziobie ziarenka – uderza paluszkiem w podłogę… Na koniec może schować się pod skrzydła – ręce mamy – kury.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

Ozdabiamy jajka:

Kraszanki

  • Dziecko zdejmuje łupinki z cebuli i wrzuca je do garnka, wkłada też jajka i zalewa je wodą. Rodzic gotuje jajka. Po ostudzeniu kraszanek dziecko określa ich kolor.
  • Dziecko wkłada jajka do garnka. Zalewa je wodą. Rodzic gotuje. Kroi liście czerwonej kapusty. Zalewa wodą i trzema łyżkami octu. Wywar studzi. Dziecko wkłada do niego ugotowane jajka. Po ufarbowaniu określa ich kolor.
  • Rodzic trze buraki na tarce o grubych oczkach. Dziecko wrzuca je do garnka i zalewa niewielką ilością wody. Wkłada jajka. Rodzic wlewa 3 łyżki octu i gotuje jajka. Po ugotowaniu jajka leżą jeszcze w wywarze. Po wyjęciu dziecko określa ich kolor. W wywarze lub soku z buraków dziecko może ufarbować jaka, które wcześniej ugotowane obierze ze skorupek.

Pisanki lub oklejanki

Dziecko wykonuje wybraną techniką opisaną wyżej.

Eksperyment z jajkiem.

Dlaczego jajko tonie w słonej wodzie?   

Rodzic nalewa wodę do połowy dwóch szklanek. Do jednej dziecko wsypuje kilka łyżek soli. Delikatnie wkłada jajka i obserwuje. Zastanawia się dlaczego w słonej wodzie jajko pływa, a w drugiej opadło na dno. Rodzic wyjaśnia, że jajko jest cięższe od wody, ale lżejsze od słonej wody i dlatego w słonej wodzie pływa.

Piosenka „Pisanki, kraszanki”

 https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-kraszanki/