08.04.2020 r.
Temat: Wielkanocny koszyczek.
Cele: – Poznanie tradycji święcenia pokarmów w Wielką Sobotę.
– Poznanie symboliki – znaczenia potraw umieszczanych w święconce.
– Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia: święconka, chrzan, bukszpan, pieprz.
– Kształtowanie poczucia estetyki – zwrócenie uwagi na ładny wygląd koszyczka wielkanocnego.
Pomoce:
wierszyk Z. Domitrocy “Wielkanocny koszyczek”; zdjęcie święconki; film edukacyjny “Przygotowujemy koszyczek wielkanocny”; dowolna piosenka z CD; zdjęcia: pisanki, kiełbaski, chlebka, cukrowego baranka, piłki nożnej, jabłka, lizaka, bombek choinkowych, św. Mikołaja; grzechotka (można zrobić wspólnie z dzieckiem – do pojemnika z zakrętką np. po jogurcie/po jajku niespodziance wsypujemy ziarenka ryżu/kaszy/grochu – i gotowe), kontury koszyczka wielkanocnego; farby/pastele olejne/plastelina
Realizacja:
I. Zabawa orientacyjno – porządkowa “Kurki i ziarenka”.
Dziecko jest kurką.
Dziecko swobodnie biega po dywanie w rytm dowolnej muzyki. Na hasło rodzica: “- Kurki szukają ziarenek” dziecko zatrzymuje się, robi przysiad i stuka palcami o dywan. Zabawę powtarzamy kilka razy. Można zrobić zamianę ról.
II.”Wielkanocny koszyczek” – Rodzic czyta dziecku wierszyk.
“Wielkanocny koszyczek”
W małym koszyczku dużo jedzenia,
które niesiemy do poświęcenia:
chleb i wędlina, kilka pisanek
oraz cukrowy mały baranek.
Drożdżowa babka, sól i ser biały
i już jest pełny koszyczek mały …
Swobodna rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści utworu:
– Jak nazywają się nadchodzące święta?
– O jakim koszyczku jest mowa w wierszyku?
– Co się znajduje w wielkanocnym koszyczku?
– Jak można inaczej nazwać ten koszyczek? (święconka)
Wyjaśnienie dziecku znaczenia słowa święconka. Objaśnienie zwyczaju święcenia pokarmów w Wielką Sobotę.
III. “Kurczaczki w skorupkach” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Dziecko jest kurczaczkiem. Rodzic wydaje dźwięki grzechotką – w tym czasie dziecko-kurczaczek biega po dywanie. Na hasło “-Kurczaczek w skorupce” dziecko zatrzymuje się, przykuca, tworzy nad głową daszek ze splecionych dłoni. Na hasło “-Kurczaczek wychodzi ze skorupki” – dziecko otwiera splecione dłonie, jakby kruszyło skorupkę, powoli wstaje i ponownie porusza się w rytm grzechotki.
Zabawę powtarzamy kilka razy, może być zamiana ról – rodzic jest kurczaczkiem, a dziecko gra na grzechotce.
IV. “Koszyczek wielkanocny” – obejrzenie filmu edukacyjnego.
https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g
Po obejrzeniu filmu rodzic rozmawia z dzieckiem na temat jego treści:
– Jak nazywają się święta, do których przygotowujemy koszyczek wielkanocny?
– Pamiętasz jakie potrawy powinny znaleźć się w nim? (dziecko wymienia)
– A czy wiesz gdzie i po co idziemy z koszyczkiem wielkanocnym? – rodzic udziela dziecku informacji
– Jak myślisz, z kim i kiedy będziemy częstować się święconką? – rodzic zapoznaje dziecko z tradycją dzielenia się święconką z bliskimi w czasie śniadania wielkanocnego.
V. “Co wiąże się z Wielkanocą” – wskazywanie obrazków związanych tematycznie ze świętami wielkanocnymi.
Rodzic zadaje pytanie dziecku kolejno do każdego obrazka/zdjęcia:
– Czy jabłuszko pasuje do świąt wielkanocnych? – dziecko odpowiada. (itd.)
VI. Zaproszenie dziecka do pomalowania farbami/pastelami olejnymi konturów koszyczka wielkanocnego za pomocą palców dłoni. Po wyschnięciu pracy ozdabiamy pisanki w koszyczku plastelinowymi kuleczkami i wałeczkami.
Wspólne omówienie pracy plastycznej, pochwalenie dziecka za piękne jej wykonanie. Umieszczenie jej w widocznym miejscu.
Poprzez toczenie z plasteliny wałeczków, kuleczek ćwiczymy mięśnie dłoni dziecka – tzw. motorykę małą. Ma to bardzo duże znaczenie we wprawnym posługiwaniu się narzędziem pisarskim, w przyszłej nauce pisania. Zachęcamy do tego typu ćwiczeń dla udoskonalania dłoni dziecka.