Temat dnia: „Ale jaja”.

Cele:

 -Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

– Rozwijanie umiejętności liczenia, porównywania zbiorów, wykonywania poleceń złożonych, doskonalenie sprawności manualnej.

– Rozumienie pojęć: jajko kurze, jajko przepiórcze, jajo strucie. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.

– Rozwijanie zainteresowania życiem zwierząt.

 

 

 „Zagubione jajka” – zabawa dydaktyczna.  dziecko otrzymuje po trzy sylwety kur, słomki oraz kuleczki z papieru ( mogą to być kulki z krepiny lub zwykły papier), które są jajkami.

Rodzic/opiekun mówi:

–  Kury zgubiły jajka i nie mogą ich znaleźć. Policz, ile jest kur. (dziecko samodzielnie liczy kury.)

 Przenieś po jednym jajku dla każdej kury. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajek na sylwety kur

za pomocą słomki ( zasysanie powietrza przez słomkę-prosta zabawa oddechowa) .  

  Rodzic prosi dziecko, aby policzyło jajka na każdej kurze.

  Rodzic pyta: Czy każda kura odnalazła swoje jajko?.

Można pobawić się  jeszcze wykonując różne kombinacje: np. 1-sza kura ma dwa jajka, 2-ga kura ma

jedno jajko, 3-cia kura ma trzy jajka.

 Pytanie: – Która kura ma najwięcej jajek?, Która kura ma najmniej jajek?

 

  „Kurczątko” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza E.M. Minczakiewicz.

Potrzebne nam będą kartki i coś do rysowania. Rodzic recytuje wiersz jednocześnie rysując  na kartce.

Kurczątko z jajeczka się urodziło…            (Rodzic rysuje owal jako jajko)

Główkę wychyliło,                                        (Rodzic rysuje z boku koło jako głowę)

na dwie nóżki skoczyło.                               (Rodzic na dole dorysowuje dwie kreski jako nogi)

 Dziecko powtarza wierszyk, wykonując następujące czynności:

Kurczątko z jajeczka się urodziło…             (dziecko przykuca, robią nad głową daszek z rąk)

 Główkę wychyliło,                                         (dziecko rozchyla ręce i wychyla głowę)

na dwie nóżki skoczyło.                                (dziecko podskakuje)

Można teraz poprosić, aby dziecko spróbowało narysować kurczątko na kartce powtarzając wierszyk. 🙂

 

 „Kto mieszka w jajku?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic zapoznaje dziecko z nazwami jajek: kurze, przepiórcze, strusie.

Dziecko porównuje jajka, opisuje ich wygląd, rozmiar. Rodzic  dzieli wyraz jajo na sylaby.

Prosi, by dziecko opowiedziało, jaki wyraz usłyszało. Następnie obok umieszcza napis jajo i odczytuje.

Można wydrukować obrazki kury, przepiórki i strusia oraz ich jajka. Dziecko kładzie obok jajka kurzego obrazki przedstawiające kurczaka

i kurę, a obok przepiórczego obrazek przedstawiający przepiórkę.  Rodzic wyjaśnia dziecku, że przepiórka to ptak przypominający małą kurę.

 Z zaprezentowanych jaj może się wykluć kurczaczek lub mała przepiórka , albo struś.

 

   

 

 

Dla porównania wielkości jaja:  przepiórki – małe, kury – większe, i strusia- największe.

-Które jajko jest największe?

-A które jajko jest najmniejsze?

 

Piosenka do słuchania- “Co było pierwsze jajo, czy kura?”-   https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168

 

Źródła:

https://pixabay.com/pl/photos/cochin-zwergcochin-piskl%C4%99ta-kurczak-1415260/  

https://pixabay.com/nl/photos/nest-kippeneieren-bruin-hay-4816101/ 

https://pixabay.com/pl/photos/przycisk-przepi%C3%B3rka-ptak-natura-3202284/ 

https://pixabay.com/pl/photos/strauss-bukiet-bukiet-ptak-stru%C5%9B-4794313/ 

https://pixabay.com/pl/photos/strauss-bukiet-bukiet-ptak-stru%C5%9B-4794313/  .

https://potreningu.pl/articles/2848/kurze-przepiorcze-czy-strusie-ktore-jajo-wybrac

https://pixabay.com/pl/photos/strusie-jaja-pow%C5%82oki-jajko-stru%C5%9B-284699/

https://pixabay.com/pl/photos/przepi%C3%B3rka-jaj-wielkanoc-gniazdo-4925466/