Temat dnia: „Ale jaja”.
Cele:
-Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
– Rozwijanie umiejętności liczenia, porównywania zbiorów, wykonywania poleceń złożonych, doskonalenie sprawności manualnej.
– Rozumienie pojęć: jajko kurze, jajko przepiórcze, jajo strucie. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
– Rozwijanie zainteresowania życiem zwierząt.
„Zagubione jajka” – zabawa dydaktyczna. dziecko otrzymuje po trzy sylwety kur, słomki oraz kuleczki z papieru ( mogą to być kulki z krepiny lub zwykły papier), które są jajkami.
Rodzic/opiekun mówi:
– Kury zgubiły jajka i nie mogą ich znaleźć. Policz, ile jest kur. (dziecko samodzielnie liczy kury.)
– Przenieś po jednym jajku dla każdej kury. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajek na sylwety kur
za pomocą słomki ( zasysanie powietrza przez słomkę-prosta zabawa oddechowa) .
Rodzic prosi dziecko, aby policzyło jajka na każdej kurze.
Rodzic pyta: Czy każda kura odnalazła swoje jajko?.
Można pobawić się jeszcze wykonując różne kombinacje: np. 1-sza kura ma dwa jajka, 2-ga kura ma
jedno jajko, 3-cia kura ma trzy jajka.
Pytanie: – Która kura ma najwięcej jajek?, Która kura ma najmniej jajek?
„Kurczątko” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza E.M. Minczakiewicz.
Potrzebne nam będą kartki i coś do rysowania. Rodzic recytuje wiersz jednocześnie rysując na kartce.
Kurczątko z jajeczka się urodziło… (Rodzic rysuje owal jako jajko)
Główkę wychyliło, (Rodzic rysuje z boku koło jako głowę)
na dwie nóżki skoczyło. (Rodzic na dole dorysowuje dwie kreski jako nogi)
Dziecko powtarza wierszyk, wykonując następujące czynności:
Kurczątko z jajeczka się urodziło… (dziecko przykuca, robią nad głową daszek z rąk)
Główkę wychyliło, (dziecko rozchyla ręce i wychyla głowę)
na dwie nóżki skoczyło. (dziecko podskakuje)
Można teraz poprosić, aby dziecko spróbowało narysować kurczątko na kartce powtarzając wierszyk. 🙂
„Kto mieszka w jajku?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic zapoznaje dziecko z nazwami jajek: kurze, przepiórcze, strusie.
Dziecko porównuje jajka, opisuje ich wygląd, rozmiar. Rodzic dzieli wyraz jajo na sylaby.
Prosi, by dziecko opowiedziało, jaki wyraz usłyszało. Następnie obok umieszcza napis jajo i odczytuje.
Można wydrukować obrazki kury, przepiórki i strusia oraz ich jajka. Dziecko kładzie obok jajka kurzego obrazki przedstawiające kurczaka
i kurę, a obok przepiórczego obrazek przedstawiający przepiórkę. Rodzic wyjaśnia dziecku, że przepiórka to ptak przypominający małą kurę.
Z zaprezentowanych jaj może się wykluć kurczaczek lub mała przepiórka , albo struś.
Dla porównania wielkości jaja: przepiórki – małe, kury – większe, i strusia- największe.
-Które jajko jest największe?
-A które jajko jest najmniejsze?
Piosenka do słuchania- “Co było pierwsze jajo, czy kura?”- https://www.youtube.com/watch?v=nA9fBGhF168
Źródła:
https://pixabay.com/pl/photos/cochin-zwergcochin-piskl%C4%99ta-kurczak-1415260/
https://pixabay.com/nl/photos/nest-kippeneieren-bruin-hay-4816101/
https://pixabay.com/pl/photos/przycisk-przepi%C3%B3rka-ptak-natura-3202284/
https://pixabay.com/pl/photos/strauss-bukiet-bukiet-ptak-stru%C5%9B-4794313/
https://pixabay.com/pl/photos/strauss-bukiet-bukiet-ptak-stru%C5%9B-4794313/ .
https://potreningu.pl/articles/2848/kurze-przepiorcze-czy-strusie-ktore-jajo-wybrac
https://pixabay.com/pl/photos/strusie-jaja-pow%C5%82oki-jajko-stru%C5%9B-284699/
https://pixabay.com/pl/photos/przepi%C3%B3rka-jaj-wielkanoc-gniazdo-4925466/