Dzień 23.04.2020 r.

Temat dnia: Gdyby lasu nie było…

Cele ogólne:

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;

– rozwijanie sprawności manualnej;

-rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

  1. Ćwiczenie poranne:

 Zabawa ruchowa Wiatr porusza gałązkami drzew.

Dzieci, przy dźwiękach wystukiwanych przez rodzica poruszają wyciągniętymi do góry ramionami. Szybkość poruszania wyznacza natężenie rytmu.

 

2.

  • Zapoznanie z budową motyla.

https://pixabay.com/photos/butterfly-moth-insect-macro-2590697/

 

Dzieci oglądają duży obrazek motyla. Wymieniają części ciała motyla i wskazują je na obrazku.

  • Słuchanie ciekawostek na temat motyli.

Motyle to owady zwane łuskoskrzydłymi. Dzielimy je ze względu na: wygląd, porę lotu (motyle

dzienne, ćmy) oraz wielkość (motyle większe, motyle mniejsze).

Jest to druga pod względem liczebności grupa owadów (na świecie jest 150 tysięcy gatunków

motyli; w Polsce – ponad 3 tysiące).

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka.

Na głowie znajdują się: para oczu złożonych, para czułków oraz ssący aparat gębowy.

Większość motyli odżywia się nektarem kwiatowym.

Na czułkach znajdują się receptory zapachu oraz narządy (Johnstona) słuchu i równowagi,

wychwytujące drgania powietrza.

Tułów składa się z trzech segmentów. Na nim znajdują się trzy pary odnóży oraz dwie pary skrzydeł. Skrzydła są pokryte drobnymi łuskami.

 

  • Zabawa Liście wiosną.

Dzieci wyobrażają sobie, że są liśćmi. Każde z nich wcześniej koloruje na zielono i wycina

szablon liścia narysowanego przez rodzica. Dmuchają na liście trzymane w dłoniach.

Wymyślają odpowiedzi na pytania: O czym mogłyby rozmawiać liście, gdyby potrafiły mówić? Czy lubią, gdy wiatr nimi porusza?

 

  • Wykonanie pracy plastycznej „Motyl”. Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Prosimy rodziców o narysowanie konturu: odwłok, skrzydła.

  • Wycinanie odwłoka narysowanego na czarnym kartonie.
  • Wycinanie skrzydeł narysowanych na kolorowym kartonie.
  • Przyklejanie odwłoku do skrzydeł i ozdabianie pracy kolorowym papierem (pamiętajmy, że wzory na skrzydłach są takie same – symetryczne).

Wycinanie i przyklejanie czułków, rysowanie oczu.

  • Przeciągnięcie nici przez główkę (przez rodzica).
  1. Zabawy guzikami (prosimy o wyszukanie po kilka guzików w różnym kształcie).

Dzieci dostają po 10 guzików. Liczą je i podają ich liczbę.

Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.

Segregowanie guzików pod względem kształtu.

Czym różnią się guziki?

Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i inne kształty.

Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.

Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek.

Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z czterema. Liczą guziki z okre­śloną liczbą

dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.

Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki.

Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzi­ków okrągłych o czterech dziurkach.

Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami…).

 

  • Porównywanie pojemności naczyń za pomocą obranej jednostki objętości- dla chętnych (ćwiczenia przy piaskownicy).

Rodzic przygotowuje dwa naczynia różniące się kształtem, ale o takiej samej pojemności.

Do którego naczynia zmieści się więcej piasku?

Dzieci szacują na oko, które naczynie ma większą pojemność.

– Jak sprawdzić, kto ma rację?

Rodzic wysłuchuje pomysłów dzieci, np. zważyć piasek w obu naczyniach, przesypać do

jednakowych naczyń itp.

Jak sprawdzić to za pomocą jednej miarki? Czy może nią być kubek?

Dzieci przesypują piasek z naczyń do kubka i liczą, ile takich miarek zmieści się w każdym

naczyniu. Okazuje się, że mimo różnicy w wyglądzie naczyń mieści się w nich po tyle samo

piasku.

Czy można po wyglądzie naczyń stwierdzić z pewnością, gdzie jest więcej piasku?

Czym można sobie pomóc, by to stwierdzić?

Czy można mierzyć piasek w każdym naczyniu inną miarką?

Wysunięcie wniosku: pojemność naczyń można porównać za pomocą wspólnej miarki.

 

Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.