1. Biblioteka 

 

CELE:

  • wymienianie cech opisujących wygląd książek;
  • komunikowanie się z innymi w sposób zrozumiały;
  • porównywanie przedmiotów wg jednej cechy;
  • szeregowanie przedmiotów wg jednej cechy: grubości, wysokości, ciężaru;
  • wyszukiwanie książek zgodnie z instrukcją.

 

 

 

  • „Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dziecko podaje różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. Opiekun może podsunąć pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Gdy dziecko poda swoje pomysły, opiekun prezentuje książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki. Pyta, czy dziecko wie, co to są audiobooki i e–booki.

 

 

 

 

  • „Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania. Na stoliku leżą książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem (po pięć egzemplarzy):
    • Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używa żadnych przyborów.
    • Dzieci ma za zadanie ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używa żadnych przyborów.
    • Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie używa żadnych przedmiotów.

 

  • „Znajdź” – zabawa dydaktyczna, wyszukiwanie książek. Dziecko wykonuje polecenia (np. Znajdź trzy książki o tytułach na literę S lub Znajdź trzy książki autorów o nazwisku na literę C).

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • W trakcie omawiania rodzajów książek warto stosować pomocnicze pytania oraz zwrócić uwagę, czy dziecko dostrzega różnice i podobieństwa między różnymi rodzajami książek.
  • Proszę dostosowywać do możliwości dziecka polecenia dotyczące szukania książek. Jeśli dziecko nie rozpoznaje liter może wyszukiwać książki np. wg kolorów, wielkości, grubości itp.