- Biblioteka
CELE:
- wymienianie cech opisujących wygląd książek;
- komunikowanie się z innymi w sposób zrozumiały;
- porównywanie przedmiotów wg jednej cechy;
- szeregowanie przedmiotów wg jednej cechy: grubości, wysokości, ciężaru;
- wyszukiwanie książek zgodnie z instrukcją.
- „Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dziecko podaje różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. Opiekun może podsunąć pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Gdy dziecko poda swoje pomysły, opiekun prezentuje książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki. Pyta, czy dziecko wie, co to są audiobooki i e–booki.
- „Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania. Na stoliku leżą książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem (po pięć egzemplarzy):
- Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używa żadnych przyborów.
- Dzieci ma za zadanie ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używa żadnych przyborów.
- Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie używa żadnych przedmiotów.
- „Znajdź” – zabawa dydaktyczna, wyszukiwanie książek. Dziecko wykonuje polecenia (np. Znajdź trzy książki o tytułach na literę S lub Znajdź trzy książki autorów o nazwisku na literę C).
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- W trakcie omawiania rodzajów książek warto stosować pomocnicze pytania oraz zwrócić uwagę, czy dziecko dostrzega różnice i podobieństwa między różnymi rodzajami książek.
- Proszę dostosowywać do możliwości dziecka polecenia dotyczące szukania książek. Jeśli dziecko nie rozpoznaje liter może wyszukiwać książki np. wg kolorów, wielkości, grubości itp.