Temat tygodnia: Tajemnice książek

Temat dnia: Co można kupić w księgarni?

Cele:

  • poszerzenie słownika dzieci o pojęcie księgarni
  • wprowadzenie do posługiwania się pieniędzmi poprzez zabawę w sklep
  • zapoznanie dzieci z zasadami zachowania się w księgarni
  1. „Co można kupić w księgarni?” – rozmowa na temat księgarni na podstawie doświadczeń dzieci i zabawy dydaktycznej. Rodzic układa na dywanie ilustracje, zabawki lub prawdziwe przedmioty: jabłka, ogórki, mleko, trzy różne książki, ciasto, babeczki, rogalik, kwiat cięty, kwiat doniczkowy. Rodzic mówi: Leżą tutaj produkty, które można kupić w różnych sklepach, posegregujmy je. Rodzic  układa cztery obręcze. Dziecko podchodzi  i wkłada produkty  do obręczy. Dziecko próbuje podać nazwy sklepów, w których można kupić dane produkty (sklep spożywczy, księgarnia, cukiernia, kwiaciarnia). Dziecko  głośno przelicza produkty w każdej obręczy. Rodzic  pyta: Czy byłeś kiedyś w księgarni? Jakie książki tam kupowałeś? Co jeszcze, poza książkami, można kupić w księgarni?
  2. „Poproszę trzy książki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic tłumaczy dziecku, że aby coś kupić, potrzebujemy pieniędzy. Dziecko z kolorowych papierów wycina prostokąty. Rodzic umawia się z dzieckiem, że prostokąty w kolorze czerwonym – to banknoty o najwyższym nominale, prostokąty w kolorze niebieskim – to banknoty o średnim nominale, a prostokąty w kolorze żółtym – to banknoty o najniższym nominale. Dziecko  wycina dowolną ilość prostokątów (minimum po trzy) w tych trzech kolorach. Rodzic  mówi: Podnieś  banknot, który ma największą wartość. Dziecko podnosi czerwony prostokąt, kładzie na podłogę. Rodzic  mówi: Podnieś  banknot, który ma najniższą wartość. Dziecko podnosi  żółty prostokąt, kładzie  na podłogę. Rodzic  mówi: Podnieś banknot, który ma wartość większą od banknotu żółtego, ale mniejszą od czerwonego. Dziecko  podnosi  niebieski banknot, kładzie  na podłodze. Rodzic mówi: Wyobraź  sobie, że to są prawdziwe pieniądze, za które możesz  coś kupić. Zamknij oczy… Przenosimy się do dużej księgarni, w której jest bardzo wiele regałów z kolorowymi książkami. Są tutaj książki pełne obrazków, są też takie, w których są same litery. Gdy otworzysz  oczy, nasz dom  będzie właśnie tą dużą księgarnią. Dziecko otwiera  oczy. Rodzic będzie  sprzedawał książki.  Dziecko,  jest klientem, prosi sprzedawcę o książkę (lub kilka książek) – może zażyczyć sobie konkretną książkę lub poprosić sprzedawcę o możliwość dokonania samodzielnego wyboru. Sprzedawca podaje cenę (w kolorowych banknotach), pamiętając o wartości banknotów.
  3. „Ile zrobię kroków?” – dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na głowie i próbuje zrobić kilka kroków. Dziecko liczy, ile kroków udało mu się zrobić, zanim książka spadła.
  4. „Odgadywanie tytułów bajek” – dzielimy wszystkich domowników na dwa zespoły, jeden zespół przedstawia drugiemu za pomocą gestów i ruchów jakąś postać z bajek, np. Kubusia Puchatka, Króla lwa. Gdy zespół odgadnie, następuje zmiana ról.
  5. „Baba Jaga” – jedna osoba to Baba Jaga, staje w jednej części pokoju, odwraca się plecami do reszty i mówi: Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy. Wszyscy w czasie wypowiadania tych słów muszą z drugiej części sali jak najszybciej do niej dobiec. Gdy Baba Jaga się odwróci, wszyscy zastygają w bezruchu – wykonując jakąś ciekawą figurę. Jeśli ktoś się poruszy, wraca na koniec pokoju. Kto pierwszy dobiegnie do celu, ten staje się Babą Jagą.