Data: 23.04.2020r

Temat kompleksowy: U rolnika na wsi.

Temat dnia: ,, Maszyny rolnicze’’.

Cel ogólny:

– Poznanie różnych maszyn rolniczych.

-Kształtowanie wyobraźni, równowagi oraz poczucia własnego ciała, kształtowanie mięśni grzbietu i nóg.

1,,Maszyna” – zabawa paluszkowa. Dziecko siedzi naprzeciw rodzica i styka się otwartymi dłońmi. Podczas recytacji wiersza na przemian wyciągacie i przybliżacie do siebie ręce, starając się, aby dłonie przez cały czas były złączone. Ruchy są rytmiczne.

Maszyna

Małgorzata Barańska

Ta maszyna, ta maszyna

swoją pracę już zaczyna.

Wszystkie tłoki zaraz ruszą,

Bo się razem ruszać muszą.

2.Obejrzyjcie krótki film o maszynach rolniczych.

https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE

„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie obejrzanego filmu, zdjęć i doświadczeń dziecka. Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokład­nie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

 

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

 

3.„Traktory i samochody” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega w różnym

tempie. Na hasło rodzica: Traktor! wolnym truchtem, natomiast na hasło: Samochód!– szybko.

4.„Co powiedziałam?”- ćwiczenie syntezy słuchowej.

Rodzic wymawia słowa związane z pracą na wsi, np. nazwy maszyn rolniczych z podziałem na sylaby. Dziecko syntezuje sylaby i mówi całe słowa.Mama: tra-ktor  dziecko: traktor, itp.

5.,,Traktorzysta’’- ćwiczenie grafomotoryczne.

6.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Część wstępna

– „W zagrodzie” – zabawa organizacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica (nazwa zwierzęcia gospodarskiego) dziecko zatrzymuje się i udaje podane zwierzę, np. świnię, kurę, owcę, kozę.

Część główna

– „U dziadka na wsi” – zabawa bieżna. Dziecko swobodnie biega przy akompaniamencie muzyki. Gdy muzyka cichnie, rodzic pokazuje obrazki przedstawiające zwierzęta gospodarskie. Dziecko musi zatrzymać się i podać nazwę zwierzęcia, które widzi na obrazku.

– „W chlewiku” – zabawa z elementem czworakowania. Na sygnał rodzica dziecko maszeruje na czworakach i naśladuje odgłosy świnek.

– „Liski i kurki” – zabawa bieżna. Rodzic dzieli pokój na pół (można użyć żółtej taśmy

malarskiej). Dziecko-kurka ustawiają się na końcu sali. Na sygnał rodzica musi

przebiec na drugą stronę. Przeszkodą jest rodzic.-lis, który stara się złapać kurę.

Jeśli mu się to uda, złapane dziecko ustawia się na linii, zmniejszając drogę

dla reszty( do zabawy można zaprosić rodziców, rodzeństwo).

– „Re-re kum-kum” – zabawa skoczna. Dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał rodzica skacze, udając żabkę. Na hasło: Leci bocian! dziecko robi przysiad podparty – chowa się przed bocianem.

Część końcowa

– „Dumny gospodarz” – zabawa uspokajająca. Dziecko maszeruje w pokoju,

wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami.