Czwartek, 23.04.2020r.
Temat dnia: Segregujemy odpady.
Cele:
– nabywanie sprawności ruchowej i zwinności;
– wdrażanie do utrzymywania porządku;
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy.
- Posłuchajcie mojej prośby – nauka wiersza W. Broniewskiego połączona z zabawą ruchową.
Rodzic czyta wiersz. Prosi, by dziecko powtarzało poszczególne wersy wiersza. Ostatnie słowa w każdym wersie dzielą razem na sylaby.
Posłuchajcie mojej prośby
Władysław Broniewski
Jestem sobie kosz do śmieci.
Do mnie, do mnie chodźcie dzieci!
Stoję sobie przy tym świerku,
pełno chciałbym mieć papierków.
A ja jestem ławka szara.
Kto mnie lubi, niech się stara
nie podeptać mnie, nie pociąć,
bo cóż biedna mogę począć.
Dziecko stara się powtarzać wiersz i interpretuje go ruchowo według własnego pomysłu.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
- „Rakieta” – dziecko klaszcze wolno w ręce i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem coraz bardziej przyspiesza tempo klaskania i tupania. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczy”. Podskakuje, wyciąga ręce do góry z okrzykiem: Hura!!! (rakieta wystartowała).
- „Planety” – dziecko rytmicznie porusza się do dowolnej melodii. Podczas przerwy w muzyce podchodzi do rodzica lub rodzeństwa i wymyślają razem przyjazny gest powitalny. (Jako przedstawiciele różnych planet.)
- „Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z wyznaczonej linii w pozycji raczka, dochodzi do określonego punktu, wykonuje tam dwa przysiady, następnie zmierza na czworakach do mety.
- „Deszcz meteorytów” – Dziecko trzyma ręce w górze potrząsa nimi i wymachuje w rytm dowolnej melodii.
- „Powrót na ziemię” – Dziecko kładzie się na plecach i turla po dywanie.
- „Góra śmieci”
Rodzic przeprowadza rozmowę korzystając z pytań pomocniczych:
Co to są śmieci?;
Co może być śmieciem?;
Czy śmieci wokół nas są potrzebne?;
Co należy zrobić ze śmieciami?;
Co to jest segregacja śmieci?.
Następnie rodzic omawia podstawowe zasady segregacji. Kosz zielony – na szkło, niebieski – na papier, żółty – na plastik.
Ćwiczenie można wzbogacić o działania praktyczne – segregacja śmieci, które nagromadziły się w domu. Przykład – pudełka kartonowe po sokach lub opakowania po produktach spożywczych, papiery, plastikowe butelki, folie, pojemniki po jogurtach, serkach, szklane opakowania.
- Utrwalenie słów wiersza „Posłuchajcie mojej prośby” – W. Broniewskiego
5. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.