06.05.2020 r. (środa)
Temat: Polska to mój kraj.
Cele: – Kształtowanie tożsamości narodowej.
– Mówimy po polsku – jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska.
– Poszerzenie słowniczka dziecka o nowe pojęcia: ojczyzna, Wisła, stolica, hymn.
– Budzenie przywiązania do swojego kraju.
Pomoce dydaktyczne: grzechotka lub inny instrument muzyczny; wiersz R. Przymusa “Polska”; zdjęcia przedstawiające góry, morze i Wisłę; nagranie z hymnem polskim; mapa Polski z zaznaczonym morzem, górami, Wisłą, stolicą Polski – Warszawą; filmik z piosenką “Jesteśmy Polką i Polakiem”;
Realizacja
I. Zabawa ruchowa pt. “Duży dom i mały dom” z elementem orientacji.
Dziecko porusza się swobodnie po dywanie w rytmie granym przez rodzica na grzechotce lub innym instrumencie. Na hasło “Mały dom” dziecko przykuca i układa ręce nad głową w kształcie daszku. Rodzic ponownie wygrywa rytm na instrumencie – dziecko swobodnie porusza się. Na hasło “Duży dom” – dziecko wspina się na palce i układa ręce nad głową w kształt daszku.
Zabawę powtarzamy kilka razy. Możemy bawić się razem z dzieckiem.
II. “Polska” – słuchanie wiersza R. Przymusa.
Polska
Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat utworu, dziecko mówi o jakim kraju była mowa w wierszu. Rodzic wyjaśnia słowa: ojczyzna, Wisła, kraina.
Rodzic zadaje pytanie:
– Powiedz, co to znaczy, że jesteśmy Polakami?
– A co to znaczy, że mówimy po polsku?
Rodzic pokazuje dziecku na mapie gdzie jest morze, gdzie są góry, gdzie jest rzeka – Wisła, stolica Polski – Warszawa. Rodzic może poprosić, aby dziecko również później wskazało: morze Bałtyckie, góry Tatry, Wisłę oraz Warszawę.
– A czy wiesz co to jest stolica?
– Wiesz jak nazywa się stolica naszego kraju – Polski?
– A czy pamiętasz jaką nazwę ma największa rzeka Polski, nad którą leży Warszawa?
Morze Bałtyckie
Góry Tatry
Rzeka Wisła
III. Zabawa ruchowa z elementem biegu pt. “Wycieczka pociągiem”.
Rodzic jest maszynistą i jest z przodu pociągu, za nim ustawia się dziecko jako pasażer. Na słowa maszynisty “Uwaga ruszamy” – rodzic z dzieckiem rusza po dywanie naśladując odgłos jadącego pociągu: ciuch, ciuch, ciuch.
Na słowa maszynisty – “Przyjechaliśmy nad morze” pociąg zatrzymuje się i dziecko dzieli wyraz morze na sylaby – głośno, ciszej, aż do szeptu. Na hasło “Uwaga ruszamy” – pociąg jedzie dalej. Na hasło “Przyjechaliśmy w góry ” – dziecko dzieli wyraz góry na sylaby, analogicznie jak poprzednio.
Pociąg rusza jeszcze raz w drogę i dojeżdża do Warszawy, dziecko dzieli wyraz Warszawa na sylaby z natężeniem głosu jak poprzednio.
IV. Mazurek Dąbrowskiego – wysłuchanie hymnu Polski.
https://www.youtube.com/watch?v=ExX_i251Q0s
Rodzic wyjaśnia dziecku słowo hymn. Rozmowa o tym, dlaczego i kiedy go śpiewamy oraz jaką postawę ciała należy wtedy przyjąć.
V. Wysłuchanie piosenki o Polsce.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&t=18s
Można piosenkę zaśpiewać wspólnie z dzieckiem 🙂