Wtorek, 5 maja 2020r.

Temat: „To, co hasa po łące”

Cele ogólne:

–  Poznanie wiadomości o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka i jej mieszkańcach;
– Wypowiadanie się na temat treści wiersza;
– Rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną i ruchową;
– Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy manualnej.

  1. Zabawy poranne:
  • „Bocian i żabka” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko jest żabką. Przy skocznej melodii, skacze „żabim skokiem” po dywanie. Na hasło: Bocian! – szybko „chowa się” – kuca i zakrywa oczy dłońmi. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega, w zależności od rytmu podawanego przez Rodzica. Na przerwę w akompaniamencie Rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. Zielony! Zadaniem dziecka jest odszukanie takiego koloru, dobiegnięcie do niego i dotknięcie go.

  1. Żaby i bociany – praca z wierszem Z. Dmitrocy.

Na wiosennej łące

Niedaleko wody

Bociany z żabami

Bawią się w podchody.

Żaby dobrze wiedzą,

Co bociany jedzą,

Ale się nie boją

I cicho nie siedzą…

Rzekła pierwsza żaba:

– Jestem taka słaba…

Powiedziała druga:

– Jeden do mnie mruga!…

Powiedziała trzecia:

– Dla mnie tu przyleciał!

Powiedziała czwarta:

– Jestem więcej warta…

Zaśmiała się piata:

– To mnie się przygląda…

Na to rzekła szósta:

– Strzeżcie się oszusta!

Pierwszy bocian na to:

– Już niedługo lato…

Drugi bocian: – E tam,

Pleciesz jak poeta…

Na to trzeci bocian:

– Plecie twoja ciocia!

Zarechotał czwarty:

– Plecie nie na żarty…

Piaty zaklekotał:

– Ale dziś spiekota…

Na to bocian szósty:

– A ja brzuch mam pusty…

Gdy tylko bociany

Do żab się zbliżają,

Mądre żabki szybko

Nurka w wodę dają…

Po wysłuchaniu utworu Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Kto bawił się na zielonej łące?; Co jedzą bociany?; Co robią mądre żabki?

  1. „Wiosenne rytmy – ile jest…?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje sylwety: żab, bocianów, motyli – po cztery. Następnie układa rytmy dwu-, trzyelementowe. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez Rodzica: B, Ż, B, Ż, B, Ż… M, B, M, B, M, B… B, Ż, M, B, Ż, M, B, Ż, M… Następnie dziecko grupuje te same zwierzęta i stara się je przeliczyć. Rodzic zadaje pytania: Ile było żab?; Ile było bocianów?

 

  1. „Zwierzęta na łące” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka 3 obrazki – kolorowanki, przedstawiające dowolne zwierzątko zamieszkujące łąkę. Każdy obrazek dzieli liniami pionowymi i poziomymi na 6 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go wzdłuż linii, a następnie składa ponownie i nakleja na przygotowane kartki. ( Można zaproponować dziecku pokolorowanie kolorowanki).

https://przedszkolankowo.pl/2018/04/23/na-wiosennej-lace-kolorowanki/

  1. „Bocian patrzy” – zabawa pobudzająco-hamująca.

Rodzic – bocian stoi tyłem dziecka – żabki. Dziecko-żabka stara się w tym czasie, skacząc, dobiec do bociana – zaczynając z wyznaczonej wcześniej przez Rodzica linii. Kiedy bocian powie: Raz, dwa, trzy bocian patrzy! dziecko nieruchomieje. Jeśli dziecko się poruszy wraca na linię startu. Zabawę kończymy, kiedy dziecko dotrze do bociana.

  1. Praca plastyczna do wyboru:

Zwierzątka łąkowe z rolek po papierze – propozycje

https://www.youtube.com/watch?v=UohDHJAy25Q

albo,  „Zielone żaby” – malowanie kolorowanki farbami plakatowymi.

  1. „Była sobie żabka”- Utrwalanie słów i linii melodycznej piosenki.
  2. Karty pracy dla chętnych „Bocian i żabka”