Wtorek, 5 maja 2020r.
Temat: „To, co hasa po łące”
Cele ogólne:
– Poznanie wiadomości o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka i jej mieszkańcach;
– Wypowiadanie się na temat treści wiersza;
– Rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną i ruchową;
– Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy manualnej.
- Zabawy poranne:
- „Bocian i żabka” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko jest żabką. Przy skocznej melodii, skacze „żabim skokiem” po dywanie. Na hasło: Bocian! – szybko „chowa się” – kuca i zakrywa oczy dłońmi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega, w zależności od rytmu podawanego przez Rodzica. Na przerwę w akompaniamencie Rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. Zielony! Zadaniem dziecka jest odszukanie takiego koloru, dobiegnięcie do niego i dotknięcie go.
- Żaby i bociany – praca z wierszem Z. Dmitrocy.
Na wiosennej łące
Niedaleko wody
Bociany z żabami
Bawią się w podchody.
Żaby dobrze wiedzą,
Co bociany jedzą,
Ale się nie boją
I cicho nie siedzą…
Rzekła pierwsza żaba:
– Jestem taka słaba…
Powiedziała druga:
– Jeden do mnie mruga!…
Powiedziała trzecia:
– Dla mnie tu przyleciał!
Powiedziała czwarta:
– Jestem więcej warta…
Zaśmiała się piata:
– To mnie się przygląda…
Na to rzekła szósta:
– Strzeżcie się oszusta!
Pierwszy bocian na to:
– Już niedługo lato…
Drugi bocian: – E tam,
Pleciesz jak poeta…
Na to trzeci bocian:
– Plecie twoja ciocia!
Zarechotał czwarty:
– Plecie nie na żarty…
Piaty zaklekotał:
– Ale dziś spiekota…
Na to bocian szósty:
– A ja brzuch mam pusty…
Gdy tylko bociany
Do żab się zbliżają,
Mądre żabki szybko
Nurka w wodę dają…
Po wysłuchaniu utworu Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Kto bawił się na zielonej łące?; Co jedzą bociany?; Co robią mądre żabki?
- „Wiosenne rytmy – ile jest…?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje sylwety: żab, bocianów, motyli – po cztery. Następnie układa rytmy dwu-, trzyelementowe. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez Rodzica: B, Ż, B, Ż, B, Ż… M, B, M, B, M, B… B, Ż, M, B, Ż, M, B, Ż, M… Następnie dziecko grupuje te same zwierzęta i stara się je przeliczyć. Rodzic zadaje pytania: Ile było żab?; Ile było bocianów?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- „Zwierzęta na łące” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje dla dziecka 3 obrazki – kolorowanki, przedstawiające dowolne zwierzątko zamieszkujące łąkę. Każdy obrazek dzieli liniami pionowymi i poziomymi na 6 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go wzdłuż linii, a następnie składa ponownie i nakleja na przygotowane kartki. ( Można zaproponować dziecku pokolorowanie kolorowanki).
https://przedszkolankowo.pl/2018/04/23/na-wiosennej-lace-kolorowanki/
- „Bocian patrzy” – zabawa pobudzająco-hamująca.
Rodzic – bocian stoi tyłem dziecka – żabki. Dziecko-żabka stara się w tym czasie, skacząc, dobiec do bociana – zaczynając z wyznaczonej wcześniej przez Rodzica linii. Kiedy bocian powie: Raz, dwa, trzy bocian patrzy! dziecko nieruchomieje. Jeśli dziecko się poruszy wraca na linię startu. Zabawę kończymy, kiedy dziecko dotrze do bociana.
- Praca plastyczna do wyboru:
Zwierzątka łąkowe z rolek po papierze – propozycje
https://www.youtube.com/watch?v=UohDHJAy25Q
albo, „Zielone żaby” – malowanie kolorowanki farbami plakatowymi.
- „Była sobie żabka”- Utrwalanie słów i linii melodycznej piosenki.
- Karty pracy dla chętnych „Bocian i żabka”