Dzień 04. 06. 2020 r.

Temat: Niby tacy sami, ale inni

Cele ogólne:

  • -rozwijanie percepcji słuchowej;
  • -zapoznanie z figurami geometrycznymi.

 

1.Ćwiczenia poranne:

  • Skłony – Złap mnie za ręce.

Dzieci stoją tyłem do rodzica w rozkroku, w małej odległości od siebie; wykonują skłon w przód i podają ręce partnerowi przez okienko powstałe między jedną a drugą nogą. Następnie puszczają ręce i prostują się. Ćwiczenie powtarzamy 3-4 razy.

  • Masaż pleców.

Rodzic mówi dzieciom, że ich ręce potrzebne są nie tylko podczas jedzenia, do ubierania się, noszenia czegoś, ale także do nawiązywania kontaktów z innymi.

-Dzieci dobierają się w pary z rodzicem lub rodzeństwem. Rodzic klęka, podpierając się rękami o podłogę, pozwala­jąc głowie swobodnie zwisać. Dziecko staje za rodzicem i kładzie ręce na jego plecach. Najpierw uderza rękami, jakby były one ciężkim zwierzęciem, to tu, to tam…

Następnie ręce są galopującym koniem

Potem – ogromnym wężem

Następnie człapie rękami jak ciężka, gruba gęś chodząca po podwórku

Teraz plecy partnera są bębenkiem. Palce uderzają lekko, miękko w bębenek. Najpierw wolno, a potem coraz szybciej…

Potem dzieci zamieniają się rolami. Po zabawie dzielą się wrażeniami.

 

2.Ćwiczenia słuchowe.

 

  • Kończenie rymowanek.
  • Ma zmarznięty z zimna nosek

ten malutki… (Eskimosek)

  • Nie jadł śliwek ni malinek

ten mały, czarny… (Murzynek)

  • Czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka?

Ma żółtą cerę. To syn pana… (Chińczyka)

  • Ta dziewczynka to Olka,

ona tak jak i wy – … (Polka)

  • Dzielenie nazw obrazków na głoski.

Dziecko dostaje obrazek (np.: ryby, domu, wagi, drogi, roweru, lampy, sanek…). Dzieli jego nazwę na głoski. Liczy głoski w nazwach. Potem układa obrazki według wzrastającej liczby głosek w ich nazwach. W razie problemów z głoskowaniem dzieci dzielą nazwy na sylaby.

  • Bezgłośne wymawianie nazw obrazków.

Rodzic siedzi przed dzieckiem. Mówi mu, jaki obrazek ma odszukać, ale będzie to robił, nie wydając głosu, a poruszając tylko (przesadnie) wargami.

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Odszukaj kolor.

Dzieci poruszają się w rytm tamburynu; podczas przerwy w grze wyszukują w pokoju zabawki ,które są w kolorze  wypowiedzianym przez rodzica, np.czerwonym.

 

  • Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej Kolorowe koła.

Zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą.

 

Spójrzcie uważnie dokoła,

wszędzie są kule i koła.

Kół co niemiara, kul co niemiara.

Jest koło! Tarcza zegara.

Wesoło koła turkocą

pod starodawną karocą.

Na drogach świecą się jasno,

błysną i gasną, błysną i gasną.

A tutaj koło przy kole:

wagon, semafor – to kolej.

A kiedy kół jest tak dużo,

po prostu pachnie podróżą.

Kulę każdy nadmucha –

od babci do malucha.

Zrobimy z mydła pianę

i będą bańki mydlane.

Ojej, przepraszam, omyłka.

To już nie bańka – to piłka.

Tu mamy kulę armatnią,

niemodną wprawdzie ostatnio.

Sypią się kule, kuleczki,

wiśnie, a może porzeczki.

Nitka, na nitce kulki

Czyje korale? – Urszulki.

Balon

to kula z gondolą.

Lećmy!

Państwo pozwolą.

W balonie było przyjemnie,

lecz pora wracać na Ziemię.

Noc właśnie Ziemię otula.

A Ziemia – to co?

Też kula.

-Wyjaśnienie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.

  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu? (Dzieci nazywają je i wska­zują na ilustracjach).
  • Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu? (Dzieci, tak samo jak przy kole, nazywają je i wskazują na ilustracjach).

 

  • Segregowanie zabawek, przedmiotów na te w kształcie koła (pla­stikowy talerz, koło od samochodu, kolorowy krążek, taca…) i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki…).
  • Określanie różnic między kołem a kulą.
  • Rodzic daje dziecku kartonowe koło i piłeczkę. Dziecko bierze między dłonie kartonowe koło. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czuje między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (prze­strzeni), nie jest płaska jak koło.
  • Potem dzieci rzucają kartonowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Potem rzucają piłkę w kształcie kuli. Ona jak większość kul odbija się i turla.
  • Następnie rodzic rozcina koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi pomarańczę na pla­sterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła. ( rodzic wyjaśnia, że środek każdej kuli ma kształt koła).

 

  • Zabawa z piłkami (kulami) i krążkami (kołami).

Rodzic przygotowuje dzieciom krążek /papierowy talerzyk/ i piłkę. Przy nagraniu spokojnej muzyki dzieci w dowolny sposób poruszają się po pokoju. Podczas przerwy w grze zatrzymują się ; na hasło kula biorą piłkę i podskakują w miejscu, a jeżeli koło, to krążki i wykonują przysiady. Ponowne dźwięki muzyki zachęcają dzieci do swobodnego poruszania się.

 

3.

  • Ekspresja słowna – Nasze odczucia.

Dzieci kończą zdania: W przedszkolu czuję się źle, gdy… Czuję się dobrze, gdy… Zapisywanie przez rodzica wypowiedzi dzieci na kartonie pod buziami – smutną i uśmiechniętą.

  • Zabawa Coś miłego o sobie.

Dzieci wyobrażają sobie, że przedstawiają się nieznanej osobie i mówią o sobie tylko dobre rzeczy; wskazują swoje mocne strony. Np. Cześć. Jestem Olek. Bardzo ładnie sprzątam, układam zabawki i dobrze jeżdżę na rowerze. Bardzo ładnie rysuję i zawsze słucham pani… itd.

  • Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości – Taki sam i inny.

Dzieci otrzymują polecenia od rodzica, np.

  • Wstań i dotknij wszystkich domowników, którzy mają na sobie coś niebieskiego.
  • Dotknij każdego, kto jest tak jak ty dziewczynką (chłopcem).
  • Dotknij każdego, kto ma oczy takiego koloru jak ty.

(Zwrócenie uwagi, że jest wiele osób, które mają z nami coś wspólnego).