1. Różowy bądź czerwony. 

 

CELE:

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie dziecięciu;
  • śpiewanie piosenki przy akompaniamencie;
  • realizowanie rytmu piosenki podczas słuchania;
  • przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas prac kucharskich;
  • wykonywanie kolejnych czynności zgodnie z ustaleniami.

 

 

  1. Piosenka na kolorowe lato – zabawy przy piosence. https://www.youtube.com/watch?v=l4iKGDoEwq0

 

a) „Echo rytmiczne” – zabawa rytmiczna.

  • Opiekun podaje rytm fragmentu piosenki: klaszcząc, uderzając dłońmi o podłogę, tupiąc. Dziecko stara się powtórzyć rytm w ten sam sposób.

 

b) „Zrywamy czereśnie” – zabawa ruchowa.

  • Dziecko podskakuje w rytm melodii piosenki. Gdy muzyka cichnie, wspina się na palce i udaje zrywanie czereśni i wkładanie ich do koszyka.

 

c) „Kolorowy taniec” – zabawa taneczna.

 

Uwaga: należy najpierw nauczyć dziecko ruchu do refrenu.

  • Dziecko i opiekun stają naprzeciwko siebie. Śpiewają piosenkę i wykonują podane gesty. Podczas wstępu do zwrotki każdy tańczy tak, jak chce. Na ostatni takt dziecko i opiekun wykonują szybki ruch biodrami. Podczas zwrotki podają sobie ręce i tańczą w podskokach, obracając się w parach (w pierwszej części zwrotki w prawo, w drugiej – w lewo). Podczas refrenu każda osoba uderza jednocześnie obiema rękami jeden raz w uda, następnie uderza swoją prawą ręką w prawą rękę partnera i zostawia ją „przyklejoną”, to samo robi lewą ręką.

 

  1. „Ile czereśni mamy w koszyku?” – zabawa dydaktyczna.
  • Opiekun przygotowuje dla siebie dziesięć małych przedmiotów (czereśni) oraz pudełko lub koszyk. Każde dziecko ma dziesięć fasolek i dwa paski z otworami oraz kartoniki z kropkami 1–9. Opiekun najpierw wkłada przedmioty do koszyka (po jednej), informując dziecko, ile czereśni wkłada. Za każdym razem zadaje pytanie: Ile czereśni jest w koszyku?. Dziecko odpowiada od razu lub pomaga sobie w liczeniu, wkładając fasolki do otworów i przeliczając je. Następnie kładzie kartonik z właściwą liczbą kropek. Gdy wszystkie przedmioty są już w koszyku, opiekun wyjmuje je, pokazuje, ile zabrał, i zadaje pytanie: Ile czereśni zostało w koszyku?. Dziecko przelicza w pamięci lub za pomocą fasolek. Podpisuje odpowiednim kartonikiem.

 

  1. „Gra w różowe / czerwone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, opiekun głośno podaje nazwę koloru. Dziecko muszą odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli opiekun poda kolor różowy / czerwony, dziecko staje prosto w bezruchu.

 

  1. „Owocowy koktajl” – wykonanie koktajlu mleczno-owocowego.
  • Opiekun przygotowuje potrzebne produkty i narzędzia: różne sezonowe świeże owoce, jogurt naturalny lub mleko, mikser, kubki. Następnie pokazuje dziecku zgromadzone produkty i prosi o zgadnięcie, co będą robić. Wspólnie z dzieckiem ustala kolejność czynności: umycie owoców, włożenie do miksera, wlanie mleka lub jogurtu, włączenie miksera pod nadzorem osoby dorosłej, wyłączenie miksera, rozlanie napoju do szklanek, degustacja. Wspólnie z dziećmi ustala zasady higieny i bezpieczeństwa podczas pracy. Następnie dziecko wykonuje kolejne etapy pod nadzorem opiekuna, wspólnie z członkami rodziny degustują koktajl, porządkują miejsce pracy.

 

  1. „Wędrująca woda, czyli Jak powstają kolory” – przygotowanie eksperymentu.
    • Nawiązanie do tematu zajęć z następnego dnia, przygotowanie eksperymentu, którego wyniki będą omawiane w kolejnym dniu.
    • Opiekun prosi dziecko o umieszczenie obok siebie siedmiu kubków. Do kubków wlewa wodę, a pomiędzy nimi umieszcza zwinięte papierowe ręczniki, które zanurza w wodzie. Do pierwszego kubka wsypuje czerwony barwnik spożywczy, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy.
    • Inną instrukcję do wykonania eksperymentu można również znaleźć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=CjqoJpTWK44

 

KARTY PRACY (5-latek):

  • Praca z KP4.35 – doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności grafomotorycznej, ćwiczenie logicznego myślenia.

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Przy zabawie matematycznej dostosowujmy ilość elementów do tego, w jakim zakresie dziecko potrafi przeliczać. Kropki na kartonikach można zastąpić cyframi, jeśli dziecko je rozpoznaje. Dziecko może samo narysować kropki/napisać cyfry na kartonikach.
  • Podczas przygotowywania koktajlu włączajmy dziecko do wykonywania poszczególnych czynności, oczywiście pod stałym nadzorem.