Poniedziałek, 22 czerwca 2020r.

Temat kompleksowy: „Już wakacje”

Temat dnia: Jedziemy na wakacje”.

Cele ogólne:

– Rozwijanie sprawności manualnej dzieci;

– Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci;

– Klasyfikowanie przedmiotów wg przeznaczenia.

 

  1. „Płynie rzeczka” – zabawa paluszkowa. Dziecko i Rodzic siedzą naprzeciwko siebie. Rodzic pokazuje za pierwszym razem, jak należy wykonywać ruchy:

Płynie rzeczka

Małgorzata Barańska

Płynie, płynie sobie rzeczka    Rysowanie palcem wskazującym rzeczki na wewnętrznej stronie przedramienia dziecka.

Idą misie do łóżeczka    Kroczenie palcem wskazującym i środkowym wzdłuż przedramienia, od łokcia do dłoni dziecka.

Pierwszy miś zaśnie dziś    Położenie na otwartej dłoni dziecka kciuka,

Drugi miś zaśnie dziś    dołożenie do niego palca wskazującego,

Trzeci miś zaśnie dziś    dołożenie do nich palca środkowego,

Czwarty miś zaśnie dziś    dołożenie do nich palca serdecznego.

No, a piąty? Ten posłucha,    Chwytanie małego palca kolegi i delikatne poruszanie nim.

co wyszepczę mu do ucha…

 

  1. Do widzenia, przedszkole! – rozmowa na podstawie opowiadania.

„Do widzenia, przedszkole! „

Olga Masiuk

Od kilku tygodni było bardzo gorąco. Zbliżały się wakacje i następnego dnia miał się odbyć pożegnalny piknik. Wszystkie rozmowy w przedszkolu kręciły się teraz wokół podróży i plecaków. Elizka ciągle mówiła, że w poniedziałek pojedzie z rodzicami nad morze. Tup słuchał opowieści o morzu z ogromnym zainteresowaniem.

– Ale jakie jest to morze? – pytał.

– Taka woda wielka – Elizka wzruszała ramionami, bo jak dokładnie opowiedzieć, co to jest morze.

– Nad morzem zbiera się muszle – wtrącił się Szczypior. – I kiedy się przyłoży ucho do muszli, to w niej, w środku, szumi morze.

– Naprawdę? – nie mógł uwierzyć Tup. – W muszli jest woda?

– Nie – dołączył do rozmowy Kuba. – Muszle po prostu zapamiętują, jak szumi morze i potem to powtarzają każdemu do ucha.

– E tam – Elizka wachlowała się książeczką do kolorowania. – Chodzi o to, żeby pływać w wodzie. Żeby nie było tak gorąco.

– Pływać? To jest trudne – zainteresował się Tup.

– Jak się ma rękawki, to jest łatwiutkie.

– Chciałbym jechać nad morze – westchnął Tup.

– Jedź z nami – zaproponowała Elizka. – Zapytam rodziców, czy możesz, a ty zapytaj swoich.

Tup przystanął oszołomiony.

– Myślisz, że twoi rodzice zgodziliby się? A jeśli będą się bali, że będę niegrzeczny? Może im powiedz, że jestem najgrzeczniejszym zającem w przedszkolu.

– Przecież jesteś jedynym zającem w przedszkolu – roześmiał się Kuba.

– Ale najgrzeczniejszym – zaznaczył Tup.

Następnego dnia okazało się, że ani rodzice Elizki, ani Tupa nie mają nic przeciwko wspólnej wyprawie nad morze.

Tup nie mógł się skupić na śpiewaniu pożegnalnych piosenek, chciał jak najszybciej zobaczyć morze i znaleźć muszle.

– Musimy tylko, Tupku, kupić ci jeszcze kąpielówki – powiedziała mama Tupa – Żebyś mógł pływać.

– Będziesz pływał zającem? – zainteresowała się Zosia.

– Jeśli można żabką i pieskiem, to pewnie i zającem – śmiał się Szczypior.

Ostatnią piosenkę śpiewali Kuba z Zosią, a potem Pani życzyła wszystkim miłych wakacji, szczególnie tym, którzy pierwszy raz w tym roku zobaczą góry albo morze. I wszyscy ściskali się na pożegnanie.

 – Do widzenia, przedszkole – powiedział Tup, wychodząc z mamą. – Kiedy wrócę tu jesienią, będę już Tupem, który pływał w morzu i słuchał, co szumi w muszli.

 

Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu opowiadania:

  1. O czym rozmawiały dzieci?; Dokąd jechała Elizka?; O czym marzył Tup?; Co postanowili Elizka i Tup?. Dzieci dokonują analizy i syntezy sylabowej słów: morze, kąpielówki, plecak.

 

  1. „Samochody” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca przy piosence „Rodzinna wycieczka” Śpiewające brzdące:

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Dziecko porusza się naśladując dłońmi trzymanie kierownicy. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i naśladuje pompowanie koła. Gdy melodia powraca, jedzie dalej.

  1. „Czym jedziemy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek Arkadiusza Maćkowiaka.

Rodzic czyta zagadki. Dziecko podaje rozwiązania.

Zagadki

Składa się z wagonów i lokomotywy,

Podróż nim to prawie same pozytywy.

Bezpieczny i szybki, gdy po torach gna.

Każdy z was na pewno już odpowiedź zna. (pociąg)

 

 Pojazd, co ma cztery koła,

Długą drogę przebyć zdoła.

Co zapewnia nam wygodę,

nazywamy… (samochodem)

 

To maszyna do latania.

Śmigło silnik uruchamia.

Skrzydła niosą go po niebie.

Co to jest? Ja pytam Ciebie. (samolot)

 

Mknie przez miasto i jest duży,

Pasażerom swoim służy.

Skasuj bilet kiedy wsiądziesz,

będzie miejsce, to usiądziesz.

Jeszcze tylko podpowiadam,

 Każdy numer swój posiada. (autobus)

 

Na siodełku sobie siedzisz, no i pedałujesz,

dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz.

Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy,

umieszczamy na nim dzwonek – gdzieś na kierownicy. (rower)

  1. „Co jeździ, lata, pływa?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi obrazki przedstawiające różnorodne pojazdy (także sanki, rolki, wrotki, duży balon, paralotnię itp.). Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów. Następnie dokonuje klasyfikacji na to, co lata, jeździ po ziemi oraz na to, co pływa po wodzie lub pod wodą. Na koniec wspólnie dokonują analizy i syntezy sylabowej wybranych nazw, np. sanki, samolot, autobus oraz próbują wyróżnić początkową głoskę w nazwach: a – utobus, w – rotki.

 

  1. „Rower” – zabawa ruchowa na plecach. Dziecko leży na dywanie na plecach. Podnosi do góry obie nogi i naśladuje ruch pedałowania w rytmie podawanym przez Rodzica recytującego rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek, na słoneczko i wiaterek.

 

  1. „Samochód” – sklejanie pojazdu z pudełek po zapałkach. Dziecko skleja 3 pudełka po zapałkach w sposób pokazany poniżej. Następnie okleja całość kawałkami kolorowego papieru,(albo maluje farbami) a na koniec przykleja cztery koła wycięte z grubszego kartonu, pokolorowane na czarno.

 

 

Karty pracy: „Czym pojedziemy na wakacje?”