Czwartek dn. 25.06.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WAKACJE

TEMAT DNIA: RAZEM Z LATEM

Cele:

  1. Rozpoznawanie i nazywanie na obrazkach polskich krajobrazów: morze, góry, las.
  2. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprzez ruch.
  3. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  4. Rozumienie pojęć: pływa, tonie.

Marmurki – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko porusza się w różnych kierunkach. Na hasło: Marmurki! – zatrzymuje się i próbuje stać przez chwilę bez ruchu. 

Lato i dzieci.

Dziecko słucha wiersza B. Formy czytanego przez rodzica.

“Lato i dzieci”
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
– Chodźcie się pobawić! –
głośno do nas woła.
Nad morze, w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami. 

Odpowiedzi na pytania:

  • O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?
  • Gdzie zatrzymało się lato?
  • Co przyniesie nam w koszu?
  • Dokąd chce pojechać z nami lato?

Dziecko ogląda obrazki przedstawiające polskie krajobrazy – las, morze, góry; nazywa przedstawione na nich miejsca. 

 

 

 

Bawimy się z latem – zabawa naśladowcza.

Rodzic jest latem. Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: Bawimy się z latem! – naśladuje ruchy wykonywane przez rodzica – lato. (podskoki, klaskanie, tupanie …) Następnie zamieniają się rolami.

Jedziemy na wakacje – zabawa muzyczno-ruchowa.

  1. Zabawa na siedząco.                                                                                                                                                          Rodzic wymienia kolejno różne miejsca, do których można pojechać na wakacje. Dziecko naśladuje odgłosy danej okolicy:                                                                                                                                                                         – morze (szsz, szsz, szsz),
    – góry (owce na hali beczą: bee),
    – miasto (auta trąbią: trututu, karetka: ijo, ijo),
    – wieś (odgłosy wszelkich znanych dzieciom zwierząt gospodarskich),
    – wesołe miasteczko (huśtawka: buju-buju),
    – las (odgłosy różnych ptaków: pi, pi, pi, kuku, kra).
  2. “Pociągiem w dal” – zabawa ruchowa                                                                                                                                  “Zabawa w pociąg”

    Jedzie pociąg, jedzie pociąg,
    a w pociagu dzieci.
    Jadą, jadą na wycieczkę,
    słonko jasno świeci.
    Pierwszy wagon: hop!
    Drugi wagon: tup, tup!
    Trzeci wagon: klap, klap, klap!
    Pociąg jedzie w świat.

https://www.youtube.com./watch?v=L9axnfRnTb

Rodzic zaprasza dziecko do pociągu. Sam jest lokomotywą, a dziecko wagonikiem. Odtwarza piosenkę “Zabawa w pociąg” i pozwala na chwilę podróży. Zatrzymuje nagranie i na bieżąco tłumaczy kolejne stacje:

  • Dojechaliśmy nad morze, stoimy na brzegu i skaczemy przez fale.
  • Dojechaliśmy w okolice pięknego lasu, przesiadamy się na rowerki. W lesie zbieramy jagody i grzyby do koszyka.
  • Przyjechaliśmy w góry, idziemy wysoko, wysoko na łąkę w górach, czyli halę – dziecko z rodzicem idą wysoko podnosząc nogi. Pasą się tu owce, pochodzimy chwilę z nimi – dziecko chodzi na czworakach i beczy.
  • Dotarliśmy na wieś, pobawimy się ze zwierzętami. Kurczaczki biegają po podwórku – dziecko biega piszcząc pi,pi, pi … . Świnki taplają się w błotku – dziecko kładzie się na brzuchu i uderza w podłogę rękami i nogami. Konie brykają – dziecko próbuje wykonać podskok naprzemienny.
  • Nasza podróż kończy się w wesołym miasteczku, na huśtawce – dziecko z rodzicem siadają naprzeciwko siebie w sadzie skrzyżnym, podają sobie ręce i przeciągają się wzajemnie to w jedną, to w drugą stroną.
  • Odpoczywamy po podróży, na kocyku w ogrodzie. Dziecko kładzie się na plecach, zamyka oczy i wystawia buzię do słońca. 

Pływa czy tonie? – zabawa badawcza.

Dziecko wkłada do miski z wodą zabawki np. piłkę, samochód metalowy, łódkę plastikową, gumową kaczuszkę. Bawi się nimi i sprawdza, które z nich toną, a które utrzymują się na powierzchni wody.