Grupa wiekowa 5- 6 latki

 

 

Temat tygodniowy: Wielkanoc – zwyczaje i tradycje

Temat dnia: Pisanki wielkanocne

Wtorek 30.03.2021r.

 

  1. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej. Dziecko układa w całość wielkanocne kartki lub obrazki pocięte na części.

 

  1. Słuchanie wiersza

 

 Na wielkanocnym stole

 jest kolorowo i świątecznie.

 Zielone wstążeczki owsa

 otaczają pisanki bajeczne.

Słodki, cukrowy baranek,

obok palma nadęta,

baby dobrze polukrowane –

 stół zaprasza na święta!

 

 Nawiązanie rozmowy o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek. Wypowiedzi dziecka o tym, jakie kolory pojawiają się na świątecznym stole.

 

  1. Rebus fonetyczny – Co znalazło się na świątecznym stole.

Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Dokonuje ich syntezy, po przypomnieniu ich przez rodzica, i podaje rozwiązanie. Np. pies, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk – pisanki.

 

  1. Zabawa Czyje to pisanki?

Rodzic pokazuje dziecku sylwety – chłopca, Jarka, i dziewczynki, Kasi, którzy malowali pisanki rozłożone w dwóch zestawach, po pięć sztuk w zestawie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, którą pisankę w pierwszym zestawie wykonała Kasia, a którą w drugim zestawie wykonał Jarek. Aby odpowiedzieć, która to jest pisanka, dziecko słucha opisów rodzica i odkłada po jednej pisance dotąd, aż zostanie jedna z każdego zestawu. Przed rozpoczęciem szukania dziecko omawia wygląd pisanek w każdym zestawie; zwraca uwagę na występujące na nich wzory.

 

* Szukanie pisanki Kasi.

Rodzic mówi: Pisanka Kasi ma znaki: serca – dziecko odkłada z pierwszego zestawu pisankę, która nie ma serca, krokusa – dziecko odkłada pisankę, która nie ma krokusa, koła – dziecko odkłada pisankę, która nie ma koła, listka – dziecko odkłada pisankę, która nie ma listka. Zostaje jedna pisanka.

Dziecko wie, że jest to pisanka Kasi, wskazuje, jaki jeszcze jeden znak się na niej znajduje (chmurka).

 * Szukanie pisanki Jarka.

Rodzic mówi: Pisanka Jarka ma znaki: gwiazdki – dziecko odkłada z drugiego zestawu pisankę, która nie ma gwiazdki, trójkąta – dziecko odkłada pisankę, która nie ma trójkąta, choinki – dziecko odkłada pisankę, która nie ma choinki, tulipana – dziecko odkłada pisankę, która nie ma tulipana. Zostaje jedna pisanka.

Dziecko wie, że jest to pisanka Jarka. Wskazuje, jaki jeszcze jeden znak się na niej znajduje (słoneczko).

 

  1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Posłuszne kurczątka.

 Dziecko – kurczątko – swobodnie spaceruje po sali, przechylając się na boki, ręce ma splecione na pośladkach jak ogonki. Wybrane dziecko – kura – stoi na środku w opasce z kurzym grzebykiem i w pewnym momencie woła: Kurczątka, do mamy! Kurczątka jak najszybciej przybiegają do swojej mamy, wołając: pi, pi, pi.

 

  1. Zapoznanie z pisankami.

Wymienianie przez dziecko wzorów, jakie znalazły się na pisankach przygotowanych przez rodzica (ułożonych w szeregu). Liczenie pisanek; opisywanie wzorów na pisankach, o które zapyta rodzic. Np. Co znajduje się na trzeciej… piątej… dziewiątej pisance? Na której pisance znajdują się kreski… drobne kwiaty… dużo kropek?

 

7.. Oglądanie drewnianych pisanek; zwrócenie uwagi na ich kolorystykę, wzornictwo, elementy najczęściej się powtarzające.

 

8.. Wykonywanie pisanek różnymi technikami, według wyboru dziecka.

Rodzic  proponuje cztery techniki wykonania pisanek przy różnych stolikach.

 Dziecko wybiera tę, która mu się najbardziej podoba; ozdabia  jajka ugotowane na twardo.

 

Przykleja na jajku drobne kawałeczki kolorowej bibułki według własnego pomysłu.

Przykleja na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki kolorowej plasteliny.

Przykleja na jajku małe obrazki wycięte z kolorowych czasopism, okleja puste miejsca kolorowym papierem.

Przykleja na jajku sznureczki powstałe przez zwinięcie pasków kolorowej bibułki.