Środa 31 marzec 2021

TEMAT DNIA: WIELKANOCNA PIOSENKA

CELE: poznawanie piosenek o tematyce świątecznej, rozwijanie słuchu muzycznego, poznanie tradycji świątecznych,  sprawności manualnej.

  1. 1.Zestaw porannych zabaw ruchowych

„Ogrodnik” – dziecko rozbiegają się po pokoju. Rodzic opowiada i pokazuje, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dziecko je naśladują.

– „Jajeczka wielkanocne” – dziecko na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) biega po pokoju. Na kolejny sygnał rodzica dziecko robi siad skulony.

– „Lany poniedziałek” – Rodzic daje dziecku pasek bibuły koloru niebieskiego. Na sygnał rodzica dzieci udaje, że polewa się wodą, machając szarfą (może być inny kolor bibuły lub po prostu wstążka)

– „Wielkanocne zwierzęta” – rodzic ma przygotowane obrazki (zające, kurczaki,

owieczki). Dziecko biega ostrożnie po pokoju. Rodzic  pokazuje dziecku obrazki. Kiedy dziecko zobaczy obrazek danego zwierzęcia ,naśladuje go.

2.Rozwiązywanie wielkanocnych zagadek

Baranek

 Położyły go obok rzeżuchy

w wielkanocnym koszyku maluchy.

 Dołożyły pięć pisanek: „Niech się cieszy, nasz…!”

 

Koszyczek wielkanocny

W nim baranek i pisanki,

wielkanocne niespodzianki.

 W nim też kurczak się ukrywa,

jak ten koszyk się nazywa?

 Baba wielkanocna

Słodkim lukrem jest polana,

na Wielkanoc jest podana.

 Pisanki

 Na Wielkanoc jajka zdobię,

różne szlaczki na nich robię

Dodam także naklejanki i tak z jajek są…

 3.Wprowadzenie piosenki  „Śniadanko baranka”

 Pokazujemy dziecku obrazek baranka .Obrazek przykryty jest drugą kartką z wyciętym otworem.  Przesuwamy kartką z otworem po obrazku baranka do momentu, gdy dziecko  odgadnie, co jest na „ukrytym obrazku”. Pytamy jak wygląda baranek.

– Wysłuchanie piosenki „Śniadanko baranka” i rozmowa na jej temat. 

Pytamy: Kto jest bohaterem piosenki?

 Jakie jeszcze zwierzęta były wymienione w piosence?

 Co je na śniadanko baranek, a co inne zwierzęta z piosenki?

Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?

 Śniadanko baranka sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Królik chrupie marchew,

 myszka zjada serek.

Kotek pije mleko,

 kości je Azorek.

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

 Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,

 Mam tu dla ciebie trawę i sianko.

Baś, baś baranku, pachnące sianko

Nie mów meee, nie mów beee

 Tylko jedz.

 Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.

Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

 Ref.: Baś, baś baranku… – Nauka refrenu piosenki.

Dzieci powtarzają słowa refrenu. Podczas powtarzania dziecko wystukują rytm piosenki, uderzając dłońmi o uda, podłogę i klaszcząc w dłonie.

 – „Baranki” – zabawa przy piosence. Dziecko-baranek porusza się po sali w trakcie zwrotek piosenki. Podczas refrenu staje nieruchomo i śpiewa, jednocześnie wyklaskując lub wytupując rytm.

4.Ćwiczenie grafomotoryczne dziecko rysuje po śladzie baranka. Można przykleić lub dorysować trawkę ,chmurki.

5.,,Sianie rzeżuchy’’ . Sianie rzeżuchy na pokrywce słoika, pokrytej wilgotną watą- próby równomiernego zapełniania całej powierzchni ziarnami. Wdrażanie do cierpliwości i skupienia uwagi podczas brania w palce małych ziarenek. Niech dziecko pomaga w pielęgnowaniu i podlewaniu rzeżuchy!