Środa 31.03.2021r Temat dnia: Liczymy kurki i kurczęta
Cele:
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- tworzenie zbiorów równolicznych;
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
- rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności współdziałania z partnerem
Przebieg:
- Zabawa przy muzyce M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.
(fajna wersja zabawy z chustami: https://www.youtube.com/watch?v=BFavkzkTv6U )
- Zabawa Pomieszane kurczątka. Odsłaniamy sylwety trzech kur w trzech kolorach: brązowym, czarnym i żółtym, oraz pomieszane sylwety kurczątek w takich samych kolorach. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jak wyglądają kurczątka każdej z kur, i ułożenie ich pod sylwetami odpowiednich mam. Dzieci przeliczają, ile kurczątek ma każda kura; określają, która ma ich najwięcej, a która – najmniej.
- Zabawa Kury i jajka. Układamy przed dziećmi sylwety dziewięciu kur i dziewięciu jajek. Zadaniem dzieci jest sprawdzić, czy wszystkie kury zniosły jajka, wiedząc, że każda znosi tylko po jednym. Dzieci tworzą pary – układają kurę, a obok niej jajko i sprawdzają, czy kur jest tyle samo co jajek – stwierdzają, że liczba kur jest równa liczbie jajek.
- Zabawa Ile kur zniosło jajka? Odkrywamy gniazdo z jajkami. Prosimy dzieci, aby odgadły, ile kur zniosło jajka, jeśli wiadomo, że każda zniosła po jednym. Dzieci liczą jajka i układają pod nimi taką samą liczbę kur – stwierdzają, że liczba jajek jest równa liczbie kur.
- Zabawa Kury i pisanki. Rozmieszczamy w pomieszczeniu dziewięć sylwet kur, na każdej znajduje inna liczba kropek (od 1 do 9). Dzieci otrzymują po jednej pisance z kolorowego kartonu, na której jest określona liczba wzorków, np.: kółeczek, kresek, trójkątów, gwiazdek. Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu(klaskania). Podczas przerwy w grze liczą wzorki na swojej pisance i siadają pod sylwetą kury, która ma taką samą liczbę kropek. Przy powtórzeniach zabawy dzieci zamieniają się pisankami, lub wymieniają pisankę na inną.
- Określanie, gdzie znajdują się kurczęta względem kury. Układanie sylwety kurczaczka po róznych stronach kury. Dziecko określa położenie kurczaczka posługując sie pojęciami:za, przed, nad, pod, po prawej, po lewej, itd…
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Kurczątka i jastrząb. Dzieci – kurczątka – poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło: Uwaga, jastrząb! jak najszybciej uciekają na wyznaczone miejsce, gdzie są bezpieczne.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.
– W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku? Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą. Potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10 które głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.
– Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało? Dzieci układają przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwają 7 liczmanów. Liczą pozostałe liczmany i układają działanie, głośno je odczytują, odpowiadają na pytanie. 10 – 7 = 3
Zabawy ruchowe: Rozwijanie świadomości własnego ciała
- Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
- Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
- Gorąca podłoga – biegają z wysokim podnoszeniem kolan.
- Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
- Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach wciskają wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu
- Przez tunel – ustawiamysię jedno za drugim w rozkroku, tworzą tunel między nogami. Ostatnia osobaprzemieszcza się na czworakach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze, następnie robi to drugie dziecko itd. (do tej zabawy można wykorzystać krzesła)
- Ustawienie jak wyżej; ostatnie dziecko przemieszcza się ślizgiem na plecach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze. Itd.
- Pogoń na kolanach – dzieci dobierają się parami, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról. Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie
- Przesuwamy partnera – jedno dziecko z pary leży przodem, drugie poprzez chwycenie go za nadgarstki stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami. Dzieci w leżeniu tyłem; jedno dziecko z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
- Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
- Przekładamy naleśnik – jedno dziecko przylega w leżeniu na brzuchu do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami
- Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
- Ćwiczymy razem – dzieci tworzą koło wiązane, trzymają się za ręce; przykucają, a potem podnoszą się do wspięcia na palce i wracają do pozycji wyjściowej. Dzieci siedzą w kole, w siadzie prostym rozkrocznym, jedną stopą dotykają sąsiada z prawej strony, a drugą – sąsiada z lewej strony; trzymają się za ręce – jednocześnie podnoszą ręce do góry, a następnie wykonują skłon i wracają do pozycji wyjściowej.
- Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie
Rysowanie po śladach rysunku pisanki. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozadabianie pisanki według własnego pomysłu ( pisanki )