Środa 31.03.2021r  Temat dnia: Liczymy kurki i kurczęta

Cele:

  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • tworzenie zbiorów równolicznych;
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
  • rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności współdziałania z partnerem

 

Przebieg:

  1. Zabawa przy muzyce M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84 

Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy muzyce wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

 

(fajna wersja zabawy z chustami: https://www.youtube.com/watch?v=BFavkzkTv6U )

 

  1. Zabawa Pomieszane kurczątka. Odsłaniamy sylwety trzech kur w trzech kolorach: brązowym, czarnym i żółtym, oraz pomieszane sylwety kurczątek w takich samych kolorach. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jak wyglądają kurczątka każdej z kur, i ułożenie ich pod sylwetami odpowiednich mam. Dzieci przeliczają, ile kurczątek ma każda kura; określają, która ma ich najwięcej, a która – najmniej.
  1. Zabawa Kury i jajka. Układamy przed dziećmi sylwety dziewięciu kur i dziewięciu jajek. Zadaniem dzieci jest sprawdzić, czy wszystkie kury zniosły jajka, wiedząc, że każda znosi tylko po jednym. Dzieci tworzą pary – układają kurę, a obok niej jajko i sprawdzają, czy kur jest tyle samo co jajek – stwierdzają, że liczba kur jest równa liczbie jajek.
  2. Zabawa Ile kur zniosło jajka? Odkrywamy gniazdo z jajkami. Prosimy dzieci, aby odgadły, ile kur zniosło jajka, jeśli wiadomo, że każda zniosła po jednym. Dzieci liczą jajka i układają pod nimi taką samą liczbę kur – stwierdzają, że liczba jajek jest równa liczbie kur.
  1. Zabawa Kury i pisanki. Rozmieszczamy w pomieszczeniu dziewięć sylwet kur, na każdej znajduje inna liczba kropek (od 1 do 9). Dzieci otrzymują po jednej pisance z kolorowego kartonu, na której jest określona liczba wzorków, np.: kółeczek, kresek, trójkątów, gwiazdek. Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu(klaskania). Podczas przerwy w grze liczą wzorki na swojej pisance i siadają pod sylwetą kury, która ma taką samą liczbę kropek. Przy powtórzeniach zabawy dzieci zamieniają się pisankami, lub wymieniają pisankę na inną.
  1. Określanie, gdzie znajdują się kurczęta względem kury. Układanie sylwety kurczaczka po róznych stronach kury. Dziecko określa położenie kurczaczka posługując sie pojęciami:za, przed, nad, pod, po prawej, po lewej, itd…
  1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Kurczątka i jastrząb. Dzieci – kurczątka – poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło: Uwaga, jastrząb! jak najszybciej uciekają na wyznaczone miejsce, gdzie są bezpieczne.
  1. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.  

 

– W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku? Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą. Potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10 które głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.

 

– Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało? Dzieci układają przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwają 7 liczmanów. Liczą pozostałe liczmany i układają działanie, głośno je odczytują, odpowiadają na pytanie. 10 – 7 = 3

 

Zabawy ruchowe: Rozwijanie świadomości własnego ciała

  • Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
  • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
  • Gorąca podłoga – biegają z wysokim podnoszeniem kolan.
  • Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  • Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach wciskają wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu
  • Przez tunel – ustawiamysię jedno za drugim w rozkroku, tworzą tunel między nogami. Ostatnia osobaprzemieszcza się na czworakach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze, następnie robi to drugie dziecko itd. (do tej zabawy można wykorzystać krzesła)
  • Ustawienie jak wyżej; ostatnie dziecko przemieszcza się ślizgiem na plecach pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze. Itd.
  • Pogoń na kolanach – dzieci dobierają się parami, jedno ucieka na kolanach, a drugie je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról. Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie
  • Przesuwamy partnera – jedno dziecko z pary leży przodem, drugie poprzez chwycenie go za nadgarstki stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami. Dzieci w leżeniu tyłem; jedno dziecko z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.
  • Prowadzimy niewidomego – jedno dziecko zamyka oczy, drugie staje twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami.
  • Przekładamy naleśnik – jedno dziecko przylega w leżeniu na brzuchu do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami
  • Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.
  • Ćwiczymy razem – dzieci tworzą koło wiązane, trzymają się za ręce; przykucają, a potem podnoszą się do wspięcia na palce i wracają do pozycji wyjściowej. Dzieci siedzą w kole, w siadzie prostym rozkrocznym, jedną stopą dotykają sąsiada z prawej strony, a drugą – sąsiada z lewej strony; trzymają się za ręce – jednocześnie podnoszą ręce do góry, a następnie wykonują skłon i wracają do pozycji wyjściowej.
  • Ilustrujemy muzykę ruchem – dzieci improwizują ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie

 

Rysowanie po śladach rysunku pisanki. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozadabianie pisanki według własnego pomysłu ( pisanki )