Czwartek 01.04.2021r.

Temat dnia: Jajka, jajeczka

Grupa wiekowa: 5-latki

Cele:

  • rozwijanie mowy i myślenia;
  • rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności odwzorowywania

 

Przebieg:

  1. Zabawaz wykorzystaniem fragmentu wiersza E. Stadtmüller „Nieznośne jajo”

 Dzieci dobierają się parami i stają za sobą; pierwsze jest jajkiem, a drugie – kurką. Jajko rytmicznie powtarza dwa pierwsze wersy wiersza i drobnymi kroczkami oddala się od mamy kurki, która stoi w miejscu i trzyma się za głowę, poruszając nią na boki. Na końcu przykucają; kurka stara się odtworzyć drogę jajka i podąża za nim powtarzając cztery oststnie wersy. Na końcu przytulają się do siebie. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami.

 

Uciekło jajeczko

kokoszce z kurnika

 Toczy się prędziutk

przed mamą umyka

– Czekaj – woła mama! .

– Pozwól się wysiedzieć.

Pod moim skrzydełkiem

będzie ci jak w niebie.

 

  1. Oglądanie jaj: kurzego, strusiego i przepiórczego; porównywanie ich wielkości, koloru, faktury skorupki. dopasowywanie do nich obrazków ptaków, do których one należą.

Pokazuje dzieciom obrazki: krokodyla, węża, żółwia, wrony i pyta, które z nich wykluwają się z jaj. Wyjaśnia, że wszystkie zwierzęta przedstawione na obrazkach są jajorodne.

  1. Słuchanie wiersza – z wykorzystaniem sylwet kury i gęsi.

Kura zniosła jajo i przetarła oczy:

– Jakie ono białe – zawołała głośno:

 – Kok-kodak, kok-kodak… (dzieci naśladują głos kury)

co w kurzym języku może znaczyć tak:

 – Ratunku! Pomocy!

 Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki – cały podwórkowy drób.

 A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!

Patrzcie, jakie jest blade.

 Och, moje jajeczko! Wezmą cię do szpitala.

 Już cię pewnie nie zobaczę!

Rzekła gąska: – Gę, gę, gę… (dzieci powtarzają)

 Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.

Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,

zrobi z niego pyszności, i twoje jajko w domu na stole zagości.

A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,

twoje jajko, razem z innymi jajkami… zalśni kolorami!

 

  1. Rozmowa na temat wiersza. – Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore? – Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?
  2. Zabawa dramowa – Rozmowy kurek. Chętne dzieci wcielają się w role kurki i gąski. Manipulują sylwetami i tworzą własne dialogi – na podstawie wiersza.
  3. Rozmowa na temat „Do czego wykorzystujemy jajka?”Dzieci podają propozycje potraw, których składnikiem są jajka.
  4. Zabawy badawcze – Z czego składa się jajko? Rodzic rozbija jajka, oddziela białka od żółtek. Zwraca uwagę na ich konsystencję. Dzieci porównują wygląd białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym.
  5. Kurczątko wielkanocne – wykonanie płaskiego origami z kółek. Wykonanie pracy plastycznej. Zaproponowanie wykonania kurczątka z kółek; pokaz i omówienie pracy przez nauczyciela. • Samodzielne działania dzieci; wycinanie z żółtego papieru po liniach narysowanych przez nauczyciela trzech kół o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa), dwóch kół o średnicy 2 cm (ogonek) oraz z czerwonego papieru – czterech kół o średnicy 2 cm (łapki i dziobek). Składanie kół na pół (oprócz koła o średnicy 3 cm – z którego będzie głowa). Przyklejanie na kolorowej kartce poszczególnych elementów według wzoru, przyklejanie tylko tej połowy koła, która przylega do papieru. Najpierw brzuszek – powstały ze złożenia koła o średnicy 8 cm; z lewej strony, u góry, przyklejenie głowy – całego koła o średnicy 3 cm; pośrodku – dziobka – utworzonego z dwóch złożonych czerwonych kółek o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie na kształt dzioba. Pośrodku brzuszka przyklejenie skrzydełka – powstałego ze złożonego koła o średnicy 5 cm; po przeciwnej stronie głowy przyklejenie ogonka powstałego ze złożenia dwóch żółtych kół o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie; przyklejenie łapek powstałych ze złożenia dwóch czerwonych kół o średnicy 2 cm u dołu brzuszka; pod kurczątkiem przyklejenie paska zielonej bibułki ponacinanej w paseczki – trawy. Narysowanie ptaszkowi czarnym flamastrem oczka pośrodku głowy.
  6. Zabawa Jakie jest kurczątko? Dzieci podają jak najwięcej określeń kurczątka zabawki, podawanego w kole z rąk do rąk. Np. małe, miękkie, żółte, puchate, malutkie, mięciutkie.
  7. Ćwiczenia w szeregowaniu – Małe kurczątka i duże kurczęta. Dzieci układają sylwety kurczątek od najmniejszej do największej; przeliczają je. Potem układają sylwety od największej do najmniejszej.
  8. Gra liczbowa „Kostką rzucamy – pisanki zbieramy”. Rozkładamyna dywanie, w rzędzie, powycinane z kartonu kolorowe pisanki i sylwety białych jajeczek. Dzieci kolejno rzucają dużą kostką do gry. Liczą oczka; zbierają tyle jajek, ile wskazuje liczba wyrzuconych oczek, i układają je na końcu rzędu pisanek. Jeśli wśród zebranych pisanek znajduje się białe jajko, dzieci je zatrzymują. Zabawa trwa tak długo, aż na dywanie zostaną tylko jajka kolorowe. Na zakończenie dzieci liczą zebrane białe jajka. Dziecko, które zebrało ich najwięcej, wygrywa.