Piątek 02.04.2021r.

Temat dnia: Śmigus-dyngus

Grupa wiekowa: 5-latki

Cele:

  • rozwijanie mowy;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.
  • zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi

 

Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej Wielkanoc.

  1. Słuchanie wiersza.

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy, zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

 przerwał spór pisanek.

 

  1. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.
  2. Zabawa rytmiczna W wielkanocny poniedziałek, nawiązująca do zwyczaju oblewania się wodą.

Dzieci rytmizują zdanie: W wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem i jednocześnie wykonują prosty ruch według własnych pomysłów.

 Wypowiadają zdanie w różnym tempie, nastroju i z różną dynamiką.(wesoło, smutno, szybko, wolno…)

 

  1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Uciekamy przed oblaniem. Dzielimy sięna dwie grupy: pierwsza spaceruje po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Druga stoi z boku. Pojawienie się akompaniamentu na bębenku jest sygnałem dla dzieci z drugiej grupy, które wbiegają, naśladując gest polewania wodą. Dzieci z grupy pierwszej jak najszybciej muszą usiąść w wyznaczonym miejscu. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami.

 

Zabawy przy piosence Święta – biją dzwony.

  1. Słuchanie piosenki (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).

https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0 

 

  1. Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,

 wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.

 Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

Ref.: Święta, święta, biją dzwony,

każdy dzwon jest roztańczony.

 Tańczy, tańczy każdy dzwon,

 bim-bam-bom, bim-bam-bom.

 

  1. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,

tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

Ref.: Święta, święta…

 

Rozmowa o tradycjach, zwyczajach związanych ze świętami wielkanocnymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Zabawa słuchowa – Zagubione kurczątko. Dzieci siedzą w różnych miejscach pokoju i zasłaniają sobie dłońmi usta. Jedno z nich – kurka – wychodzi z pomieszczenia. Rodzic wskazuje ręką osobę, która jest zagubionym kurczątkiem. Kiedy odgadujący wejdzie do sali, kurczątko zaczyna po cichu wydawać dźwięk: pi, pi, pi, pi… Kurka chodzi między osobami i stara się odszukać swoje zagubione kurczątko. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

  1. Improwizacje melodyczne. Dzieci uczą się na pamięć tekstu:

Pisanki, pisanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez pięknych pisanek.

Potem układają do niego własne melodie.

 

  1. Wykonywanie kartek świątecznych przez wycinanie z kartek i papieru kolorowego elementów świątecznych. Zapisywanie na odwrocie przez rodzica ułożonych przez dzieci świątecznych życzeń.