Piątek 02.04.2021r.
Temat dnia: Śmigus-dyngus
Grupa wiekowa: 5-latki
Cele:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.
- zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi
Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej Wielkanoc.
- Słuchanie wiersza.
W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy, zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył
cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.
- Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, odwiedzanie w kościołach grobu Pana Jezusa, wysiewanie zboża i rzeżuchy. Śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt i charakterystyczne potrawy, które się na nim spożywa (dzielenie się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne), odwiedzanie się.
- Zabawa rytmiczna W wielkanocny poniedziałek, nawiązująca do zwyczaju oblewania się wodą.
Dzieci rytmizują zdanie: W wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem i jednocześnie wykonują prosty ruch według własnych pomysłów.
Wypowiadają zdanie w różnym tempie, nastroju i z różną dynamiką.(wesoło, smutno, szybko, wolno…)
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Uciekamy przed oblaniem. Dzielimy sięna dwie grupy: pierwsza spaceruje po pokoju przy akompaniamencie tamburynu. Druga stoi z boku. Pojawienie się akompaniamentu na bębenku jest sygnałem dla dzieci z drugiej grupy, które wbiegają, naśladując gest polewania wodą. Dzieci z grupy pierwszej jak najszybciej muszą usiąść w wyznaczonym miejscu. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami.
Zabawy przy piosence Święta – biją dzwony.
- Słuchanie piosenki (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0
- Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka.
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.
Ref.: Święta, święta, biją dzwony,
każdy dzwon jest roztańczony.
Tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim-bam-bom, bim-bam-bom.
- Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka.
Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.
Ref.: Święta, święta…
Rozmowa o tradycjach, zwyczajach związanych ze świętami wielkanocnymi.
5. Zabawa słuchowa – Zagubione kurczątko. Dzieci siedzą w różnych miejscach pokoju i zasłaniają sobie dłońmi usta. Jedno z nich – kurka – wychodzi z pomieszczenia. Rodzic wskazuje ręką osobę, która jest zagubionym kurczątkiem. Kiedy odgadujący wejdzie do sali, kurczątko zaczyna po cichu wydawać dźwięk: pi, pi, pi, pi… Kurka chodzi między osobami i stara się odszukać swoje zagubione kurczątko. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
- Improwizacje melodyczne. Dzieci uczą się na pamięć tekstu:
Pisanki, pisanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez pięknych pisanek.
Potem układają do niego własne melodie.
- Wykonywanie kartek świątecznych przez wycinanie z kartek i papieru kolorowego elementów świątecznych. Zapisywanie na odwrocie przez rodzica ułożonych przez dzieci świątecznych życzeń.