8 kwietnia -czwartek

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: ZBIERAMY JAJKA

Cele: doskonalenie umiejętności przeliczania i logicznego myślenia

1.Zestaw porannych zabaw ruchowych

„Ogrodnik” – dziecko rozbiegają się po pokoju. Rodzic opowiada i pokazuje, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dziecko je naśladują.

– „Jajeczka wielkanocne” – dziecko na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) biega po pokoju. Na kolejny sygnał rodzica dziecko robi siad skulony.

– „Lany poniedziałek” – Rodzic daje dziecku pasek bibuły koloru niebieskiego. Na sygnał rodzica dzieci udaje, że polewa się wodą, machając szarfą (może być inny kolor bibuły lub po prostu wstążka)

  1. Wielkanoc u Tesi – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.

 Najpierw mama przyniosła mały pleciony koszyczek i włożyła do niego białą serwetkę. Później ugotowała jajka, a z szuflady wyciągnęła farbki, pędzelki i flamastry.

 – Co to będzie? – pytała zaciekawiona Tesia.

 – Co będziemy robiły? A mama uśmiechnęła się tajemniczo i powiedziała:

– Idą święta, wielkanocne idą święta, O tych świętach Tesia musi pamiętać. Malujemy jajka w kwiatki i gwiazdki, Na pisankach będą śliczne obrazki.

 I zaczęło się wielkie malowanie. Gdy pisanki już były gotowe, mama włożyła je do koszyczka, a obok nich postawiła śliczne, puszyste kurczątko.

– Co robi kurczątko? – pytała Tesia.

– Czy kurczątko wie o świętach? A mama powiedziała tak:

– Idą święta, wielkanocne idą święta, Więc kurczątko także o nich pamięta. W żółte piórka jest ubrane, wesołe, Wśród pisanek będzie biegać po stole. Tesia jednym paluszkiem, delikatnie pogłaskała kurczaczka i spytała:

– A kto jeszcze pamięta o świętach? Wtedy mama otworzyła szafkę i wyczarowała wielkiego, czekoladowego zajączka. Zajączek przyglądał się Tesi, a Tesia zajączkowi.

 – Co będzie robił zajączek? – pytała, a mama, która znała odpowiedź na każde pytanie, odpowiedziała tak:

 – Gdy nadchodzi Wielkanoc i święta, Każdy zając o tym zawsze pamięta, Do koszyczka zapakuje słodycze I przyniesie ci na święto moc życzeń.

 – Zajączek i kurczaczek! Zajączek i kurczaczek! – wołała Tesia, klaszcząc w rączki.

Jeszcze kogoś tu brakuje – powiedziała mama i znalazła w szafce cukrowego baranka. Postawiła go obok koszyczka i zawiesiła mu złoty dzwoneczek na czerwonej wstążce.

 – Co będzie robił baranek? – pytała znów Tesia.

 – Będzie się do ciebie uśmiechał i głośno dzwonił dzwoneczkiem: „Tesiu, Tesiu, już święta, przyszły Święta Wielkanocne”.

 – Jak te święta do nas przyjdą? – pytała dalej Tesia.

 – Czy one mają nóżki? A mama śmiała się tak głośno, jak tylko mamy potrafią śmiać się z okazji Wielkanocy.

  1. Zadajemy dziecku pytania:

– O jakich świętach jest mowa w opowiadaniu?

– Co malowały Tesia z mamą?

 – Jakie zwierzątka pamiętają o Wielkanocy?

 – Co będą robiły?

  1. „Zgadnij, co zniknęło” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie baranka, zajączka, kurczaczka i pisanki – dzielenie ich nazw na sylaby. Rodzic wymawia sylabami nazwę rzeczy, a  dziecko wskazuje tę rzecz i podaje nazwę. Następnie  chowamy któryś przedmiot. Po odwróceniu się dziecko odgaduje, co zniknęło, i podaje jego nazwę, dzieląc ją na sylaby. 6.„Kolorowe jajka” – zabawy matematyczne.

     Zadania z liczeniem jajek.  Pokazujemy dziecku duże jajka wycięte z papieru w różnych kolorach .

    – Ile jest żółtych jajek? – Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.

     Pod żółtymi  układamy jajka  np.różowe tak, by pod 1 żółtym było 1 różowe, tworząc pary.

    – Ile jest różowych jajek? (3; 1 różowe nie ma pary z żółtym)

    – Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.

    – Czy żółtych jajek jest tyle samo, co różowych?

     – O ile mniej jest żółtych od różowych?

     – Ile jest razem żółtych i różowych?

    – Pokaż na palcach, ile jest razem jajek żółtych i różowych.

  2. Narysuj 3 żółte pisanki i 2 różowe.