8 kwietnia -czwartek
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: ZBIERAMY JAJKA
Cele: doskonalenie umiejętności przeliczania i logicznego myślenia
1.Zestaw porannych zabaw ruchowych
„Ogrodnik” – dziecko rozbiegają się po pokoju. Rodzic opowiada i pokazuje, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dziecko je naśladują.
– „Jajeczka wielkanocne” – dziecko na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) biega po pokoju. Na kolejny sygnał rodzica dziecko robi siad skulony.
– „Lany poniedziałek” – Rodzic daje dziecku pasek bibuły koloru niebieskiego. Na sygnał rodzica dzieci udaje, że polewa się wodą, machając szarfą (może być inny kolor bibuły lub po prostu wstążka)
- Wielkanoc u Tesi – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.
Najpierw mama przyniosła mały pleciony koszyczek i włożyła do niego białą serwetkę. Później ugotowała jajka, a z szuflady wyciągnęła farbki, pędzelki i flamastry.
– Co to będzie? – pytała zaciekawiona Tesia.
– Co będziemy robiły? A mama uśmiechnęła się tajemniczo i powiedziała:
– Idą święta, wielkanocne idą święta, O tych świętach Tesia musi pamiętać. Malujemy jajka w kwiatki i gwiazdki, Na pisankach będą śliczne obrazki.
I zaczęło się wielkie malowanie. Gdy pisanki już były gotowe, mama włożyła je do koszyczka, a obok nich postawiła śliczne, puszyste kurczątko.
– Co robi kurczątko? – pytała Tesia.
– Czy kurczątko wie o świętach? A mama powiedziała tak:
– Idą święta, wielkanocne idą święta, Więc kurczątko także o nich pamięta. W żółte piórka jest ubrane, wesołe, Wśród pisanek będzie biegać po stole. Tesia jednym paluszkiem, delikatnie pogłaskała kurczaczka i spytała:
– A kto jeszcze pamięta o świętach? Wtedy mama otworzyła szafkę i wyczarowała wielkiego, czekoladowego zajączka. Zajączek przyglądał się Tesi, a Tesia zajączkowi.
– Co będzie robił zajączek? – pytała, a mama, która znała odpowiedź na każde pytanie, odpowiedziała tak:
– Gdy nadchodzi Wielkanoc i święta, Każdy zając o tym zawsze pamięta, Do koszyczka zapakuje słodycze I przyniesie ci na święto moc życzeń.
– Zajączek i kurczaczek! Zajączek i kurczaczek! – wołała Tesia, klaszcząc w rączki.
Jeszcze kogoś tu brakuje – powiedziała mama i znalazła w szafce cukrowego baranka. Postawiła go obok koszyczka i zawiesiła mu złoty dzwoneczek na czerwonej wstążce.
– Co będzie robił baranek? – pytała znów Tesia.
– Będzie się do ciebie uśmiechał i głośno dzwonił dzwoneczkiem: „Tesiu, Tesiu, już święta, przyszły Święta Wielkanocne”.
– Jak te święta do nas przyjdą? – pytała dalej Tesia.
– Czy one mają nóżki? A mama śmiała się tak głośno, jak tylko mamy potrafią śmiać się z okazji Wielkanocy.
- Zadajemy dziecku pytania:
– O jakich świętach jest mowa w opowiadaniu?
– Co malowały Tesia z mamą?
– Jakie zwierzątka pamiętają o Wielkanocy?
– Co będą robiły?
- „Zgadnij, co zniknęło” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie baranka, zajączka, kurczaczka i pisanki – dzielenie ich nazw na sylaby. Rodzic wymawia sylabami nazwę rzeczy, a dziecko wskazuje tę rzecz i podaje nazwę. Następnie chowamy któryś przedmiot. Po odwróceniu się dziecko odgaduje, co zniknęło, i podaje jego nazwę, dzieląc ją na sylaby. 6.„Kolorowe jajka” – zabawy matematyczne.
Zadania z liczeniem jajek. Pokazujemy dziecku duże jajka wycięte z papieru w różnych kolorach .
– Ile jest żółtych jajek? – Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.
Pod żółtymi układamy jajka np.różowe tak, by pod 1 żółtym było 1 różowe, tworząc pary.
– Ile jest różowych jajek? (3; 1 różowe nie ma pary z żółtym)
– Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.
– Czy żółtych jajek jest tyle samo, co różowych?
– O ile mniej jest żółtych od różowych?
– Ile jest razem żółtych i różowych?
– Pokaż na palcach, ile jest razem jajek żółtych i różowych.
- Narysuj 3 żółte pisanki i 2 różowe.