Temat tygodnia: Dbamy o Ziemię.

 

Poniedziałek 12.04.2021r.

 

Temat dnia: Szanujmy las

Cel: Bezpośrednie obserwowanie przyrody

 

Przebieg:

Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – Poznajemy za pomocą dotyku.

Dzieci siadają na dywanie, oczy mają zasłonięte. Przed każdym z nich leżą kartka z bloku technicznego i mazak. Dzieci trzymają ręce za plecami. Rodzic kolejno podaje dzieciom do rąk jakiś przedmiot (np.: długopis, klucz, filiżankę z kącika lalek, klocek…). Każde dziecko dotyka przedmiotu, a potem rysuje go na leżącej przed nim kartce. Potem sprawdza, czy prawidłowo rozpoznało przedmiot za pomocą dotyku.

 

Zabawy gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU 

 

Ćwiczenia gimnastyczne:

Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki w gniazdach. Przy dźwiękach bębenka dzieci – ptaki – poruszają się swobodnie pomiędzy rozłożonymi na podłodze obręczami. Przerwa w grze jest sygnałem, że ptaki muszą schować się do obręczy – gniazd. W każdym gnieździe mogą być tylko dwa ptaki. Po każdym powtórzeniu zabawy nauczyciel usuwa jedno gniazdo.

Ćwiczenia oddechowe. Dzieci naśladują wąchanie trzymanego w dłoni kwiatka. Wciągają powietrze nosem, a wydychają – ustami.

Zabawa Wycieraczki. Jedno dziecko leży tyłem, a drugie ciągnie je za nogi po podłodze. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.

Zabawa Obserwujemy przyrodę. Dzieci leżą przodem na podłodze. Naśladują przyglądanie się zwierzętom przez lornetkę, dlatego co chwię unoszą łokcie nad podłogę, trzymając dłonie przy oczach.

 

Wycieczka/spacer do lasu, parku.

  1. Celem wycieczki: obserwowanie roślin, małych zwierząt, sprawdzanie czystości roślin przez pocieranie ich watą, zbieranie okazów leżących na ziemi.
  2. Przygotowanie woreczków na śmieci i tworzywo przyrodnicze.
  3. Wyjazd do lasu (parku).
  4. Zabawy i ćwiczenia w lesie:
  • Wsłuchiwanie się w odgłosy lasu (szum drzew, odgłosy wydawane przez ptaki…).
  • Ćwiczenia oddechowe – Jak pachnie las (wypowiedzi dzieci o tym, jakie zapachy wyczuwają).
  • Poszukiwanie małych zwierząt (np. mrówek); dyskretne przyglądanie się ich zachowaniu.
  • Zbieranie okazów, które leżą na ziemi (szyszki, patyczki…).
  • Sprawdzanie czystości roślin, np. liści, poprzez delikatne pocieranie ich watą.
  • Zabawa pod hasłem Leśni detektywi. Rozpoznawanie okazów leśnych za pomocą dotyku, węchu.
  • Przytulanie się do wybranych drzew, wsłuchiwanie się w nie.
  • Porządkowanie lasu, zbieranie w gumowych rękawiczkach leżących w lesie papierków, puszek.
  1. Powrót do domu.

Segregowanie przywiezionych darów lasu; umieszczanie ich w kąciku przyrody. Odpowiadanie na pytania: Czy las jest potrzebny? Dlaczego?

Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, takich jak np. Świętokrzyski Park Narodowy.

źródło: https://ekoportal.gov.pl/fileadmin/Ekoportal/Konferencja/2014/prezentacje/4_4_Jacek_Przypasniak_Andrzej_Talarczyk_Biuro_Urzadzania_Lasu_i_Geodezji_Lesnej.pdf

 

Rysowanie siebie dbającego o przyrodę.

 

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie. Dzieci w siadzie skrzyżnym, z tułowiem pochylonym do przodu, z dłońmi opartymi o podłogę, na hasło: Kwiatek rośnie, powoli prostują tułów i wyciągają ręce jak najwyżej w górę. Na hasło: Kwiatek więdnie, powoli wracają do pozycji wyjściowej.