Wtorek 13.04.2021r.
Temat dnia: Sadzimy drzewko
Cele: − rozwijanie mowy; zapoznanie z literą ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną; rozwijanie opiekuńczego stosunku względem przyrody.
Zabawa słowna:
Co by było…? Swobodne wypowiedzi dzieci na tematy: Co by było, gdyby na Ziemi nie było zwierząt? Jak wyglądałby świat, gdyby nie było na nim kwiatów?
Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej „Co to jest przyroda?”
To drzewa i kwiaty,
i liście, i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz.
Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę,
kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody.
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło,
będzie zielono.
Rozmowa na temat wiersza. − Co to jest przyroda? − Jak należy o nią dbać? − Co to znaczy: szanować przyrodę?
Zrozumienie zależności występujących w świecie przyrody.
− Kto jest ważniejszy w przyrodzie – rośliny czy zwierzęta?
− Czy mogłyby żyć na świecie zwierzęta, gdyby nie było roślin?
− Co jest potrzebne do tego, aby mogły rosnąć rośliny?
Zabawa pantomimiczna z elementem dramy
– Roślina chce pić. Dzieci próbują się wczuć w rolę rośliny, której brakuje wody. Swoją mimiką, ruchem głowy, ciała pokazują, jak czuje się roślina, która usycha i potrzebuje wody.
Rozmowa po zabawie.
− Jak czuliście się w roli rośliny, która potrzebuje wody?
− Czy trudno było to pokazać?
− Jak będzie się zachowywać roślina, która będzie mogła korzystać tylko z brudnej wody?
− Czy tylko woda jest potrzebna roślinom?
Słuchanie ciekawostek na temat roślin. Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy (dwutlenek węgla), a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
Zabawa ruchowa Ziemia, woda, powietrze. Dzieci stają zwrócone twarzami do rodzica. Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie. Na hasło: Woda – chwytają dłońmi za kolana. Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową. Rodzic podaje hasła w różnej kolejności. To dziecko, które się pomyli, odchodzi z zabawy.
Wprowadzenie litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat. Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone, tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki…), pająki, małe ryby, ślimaki… Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
- Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
- Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.
− Co słyszycie na początku słowa żaba? Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol…), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant…). (Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).
− Z ilu głosek składa się słowo żaba?
- Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław…).
- Analiza i synteza słuchowa imienia Żaneta. Dzielenie imienia na sylaby, na głoski.
Zabawa ruchowa z elementem skoku – Uwaga! Bocian! Nauczyciel skakankami wyznacza staw. Jedno dziecko – bocian – stoi z boku. Pozostałe dzieci – żaby – skaczą po sali – łące. Na hasło Uwaga! Bocian! – żaby uciekają do stawu, a bocian je łapie. Złapana żaba odchodzi na bok.
Pokaz zapisu litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. (Rodzic wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz).
Uzupełnianie luk w wyrazach literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów. .uk wa.ka aba.ur gara.e je.yny le.ak mał.e no.e pla.a twaro.ek
Kolorowanie liter ż, Ż na wybrany kolor.
Pisanie liter ż, Ż po śladach.
Sadzenie drzewka lub krzewu w ogrodzie. Rozmowa poprzedzająca wyjście.
− Co jest potrzebne, żeby drzewko mogło rosnąć? (Światło, ziemia, woda, czyste powietrze).
− Co drzewo daje innym, np. ludziom, zwierzętom? (Produkuje tlen potrzebny do oddychania, jest pożywieniem dla zwierząt, jest schronieniem dla ptaków i owadów, latem chroni przed nadmiernym nasłonecznieniem).
Film instruktażowy jak sadzimy drzewka owocowe: https://www.youtube.com/watch?v=1DkccyCCFCM
Wyjście na ogródek; wyszukiwanie miejsca i przygotowanie terenu do zasadzenia drzewka. • Wykopanie dołka (można go przygotować wcześniej). • Włożenie korzeni drzewka do wykopanego dołka. • Wsypanie na korzenie drzewka kilku garści ziemi próchniczej. • Polanie drzewka wodą. • Przykrycie ziemią, uklepanie ziemi wokół drzewka. • Zrobienie płotka otaczającego drzewko – z drewnianych patyków lub z innego materiału.
Wypowiedzi dzieci na temat Jak będziemy dbać o nasze drzewo?
Zabawy badawcze w grupach pod hasłem Czy można oczyścić wodę? • Rozmowa poprzedzająca prace badawcze. − Skąd się bierze woda? − Czy woda jest potrzebna? Komu? − Co zanieczyszcza wodę? − Czy wy możecie mieć jakiś wpływ na czystość wody? (Musimy nie zaśmiecać zbiorników wodnych – rzek, stawów, jezior). − Czy wodę można oczyścić? • Wyjaśnienie, co oznacza słowo filtr. (Urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia).
Zaproponowanie dzieciom zabaw w oczyszczanie, czyli filtrowanie wody. − Przygotowanie słoików z wodą, do których wsypujemy: ziemię, piasek, żwirek. − Porównywanie wyglądu wody w słoikach. − Filtrowanie wody przy użyciu filtra z waty. − Oglądanie przefiltrowanej wody. − Zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia znajdujące się na wacie.
Eksperyment „oczyszczanie wody” https://www.youtube.com/watch?v=zatcpQt6nmA
Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych obserwacji; określanie, jakie znaczenie mają filtry w procesie oczyszczania wody.