TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC MARZEC DLA CZTEROLATKÓW
Tydzień I
Temat kompleksowy: W świecie książek
Cele ogólne:
- poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę, uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
- poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami, ćwiczenie właściwego zachowania podczas wizyt w bibliotece, księgarni, doskonalenie umiejętności analizy
i syntezy sylabowej, zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”, uświadomienie wartości wynikającej z obcowania z książkami - poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
Tydzień II
Temat kompleksowy: Przebudzenie po zimie
Cele ogólne:
- poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie znajomości nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej
- utrwalenie znajomości znaczenia powiedzenia W marcu jak w garncu, rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych, uczestniczenie w różnych formach aktywności, np. dramie
- nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego, zachęcanie do systematycznej pracy
- poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę, wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie
Tydzień III
Temat kompleksowy: Od kurnika do świątecznego koszyka
Cele ogólne:
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane
- poznanie i utrwalenie znajomości nazw młodych zwierząt hodowlanych, kształtowanie postawy odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt
- poznanie nazw członków ptasich rodzin, kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy, rozwijanie chęci uczestniczenia w zabawach badawczych i eksperymentach, wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń i zadań w ustalonej kolejności
- poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji, nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
Tydzień IV
Temat kompleksowy: Wielkanoc
Cele ogólne:
- zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”
- poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy
- poznanie zabaw matematycznych z pisankami, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, rozwijanie sprawności fizycznej
- poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym, kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi, wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji