TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC MARZEC DLA CZTEROLATKÓW

Tydzień I

Temat kompleksowy: W świecie książek

Cele ogólne:

  • poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na półkę, uświadamianie wartości lektury w życiu człowieka, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
  • poznanie pojęć biblioteka, księgarnia i różnic między tymi miejscami, ćwiczenie właściwego zachowania podczas wizyt w bibliotece, księgarni, doskonalenie umiejętności analizy
    i syntezy sylabowej, zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”, uświadomienie wartości wynikającej z obcowania z książkami
  • poznanie procesu tworzenia książki i zawodów związanych z tym procesem, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego

Tydzień II

Temat kompleksowy: Przebudzenie po zimie

Cele ogólne:

  • poznawanie oznak wiosennej pogody, rozwijanie słownika czynnego, poznanie definicji zwrotów: ubierać się na cebulkę, w marcu jak w garncu, utrwalenie znajomości nazw części garderoby, kształtowanie umiejętności dostosowywania stroju do pogody i ubierania się na cebulkę, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej
  • utrwalenie znajomości znaczenia powiedzenia W marcu jak w garncu, rozwijanie świadomości występowania różnorodnych zjawisk atmosferycznych, uczestniczenie w różnych formach aktywności, np. dramie
  • nabywanie wiedzy na temat różnych typów kalendarzy, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego, zachęcanie do systematycznej pracy
  • poznanie ptaków przylatujących wiosną do Polski, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, kształtowanie poczucia formy i „pulsu” muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę, wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie

Tydzień III

Temat kompleksowy: Od kurnika do świątecznego koszyka

Cele ogólne:

  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą, rozwijanie wiedzy na temat działania gospodarstwa wiejskiego, pracy gospodarza / rolnika, utrwalenie znajomości nazw zwierząt hodowlanych i budynków będących częścią gospodarstwa, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta hodowlane
  • poznanie i utrwalenie znajomości nazw młodych zwierząt hodowlanych, kształtowanie postawy odpowiedzialności wynikającej z posiadania zwierząt
  • poznanie nazw członków ptasich rodzin, kształtowanie umiejętności wyodrębniania ze zbioru jednostki na podstawie podanej cechy, rozwijanie chęci uczestniczenia w zabawach badawczych i eksperymentach, wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń i zadań w ustalonej kolejności
  • poznanie tradycji wielkanocnych, wdrażanie do rozumienia wartości, jakie niesie kultywowanie tradycji, nauka kroków tańca ludowego, rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie

Tydzień IV

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Cele ogólne:

  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”
  • poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy
  • poznanie zabaw matematycznych z pisankami, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, rozwijanie sprawności fizycznej
  • poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym, kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi, wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji