Środa 14.04.2021 r.
Temat dnia: widzimy, słyszymy, wąchamy
Cele:
– umuzykalnienie dzieci
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
1.. Zabawa Dokończ zdanie.
Rodzic wypowiada początek zdania, a dzieci za każdym razem próbują podać jego inne zakończenie. Np.: Dbać o przyrodę to znaczy… (nie zrywać roślin).
Dbać o przyrodę to znaczy… (nie deptać trawników).
Dbać o przyrodę to znaczy… (oszczędzać wodę). Itd.
- Zabawa Pozwólcie mówić papierkom.
Rodzic mówi, że często zaśmiecamy papierami różne miejsca, ale papier można także wykorzystać do różnych ćwiczeń słuchowych. Rozdaje dzieciom po małej kartce papieru.
- Dzieci drą trzymaną kartkę na dwie części, wsłuchując się w odgłos, który powstaje podczas wykonywania tej czynności.
- Dzieci drą papier najpierw bardzo szybko, a potem – bardzo wolno. Zwracają uwagę na różnice między powstającymi dźwiękami.
- Zgniatają różne rodzaje papieru i plastikowe torebki. Przysłuchują się powstałym dźwiękom.
- Każde dziecko robi papierowe kulki różnej wielkości, a następnie nasłuchuje, jakie odgłosy powstają, gdy upuszcza kulki na podłogę.
- Dzieci wrzucają zgnieciony papier do kosza.
- Słuchanie piosenki Nasze uszy słyszą świat (sł. Dorota Gellner, muz. K. Kwiatkowska).
https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg
- Każdy z nas ma dwoje oczu, które widzą wszystko, widzą wszystko. Błękit nieba, biały domek, zieleń traw i listków, traw i listków.
Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew, dzwonki deszczu, granie drzew, a nad stawem chóry żab – nasze uszy słyszą świat!
- Każdy z nas ma jeden nosek do wąchania kwiatków, do wąchania. Czasem także do kichania, lecz na szczęście rzadko, do kichania.
Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew…
- Rozmowa na temat piosenki.
− Z ilu zwrotek składa się piosenka?
− Czy ma refren?
− Co robią oczy? Co robią uszy?
− Do czego służy nosek?
- Zabawa przy piosence.
Podczas pierwszej zwrotki dzieci spacerują po sali, przyglądając się domkowi, niebu, trawie… Podczas refrenu zatrzymują się i wspólnie z rodzicem wyklaskują rytm piosenki. Podczas drugiej zwrotki dzieci spacerują po sali, wąchając kwiatki, a potem kichając.
- Tworzenie formy ronda do tekstu przysłowia Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
Część A Dzieci wspólnie recytują tekst przysłowia w rytmie 3 4 , akompaniując sobie klaskaniem w dłonie i uderzeniami dłoni o kolana.
Część B Jedno z dzieci improwizuje melodię do całego tekstu przysłowia.
Część A Powtórzenie recytacji.
Część C Inne dziecko lub rodzic mówi wolno tekst przysłowia w rytmie 4 4 i jednocześnie uderza pałeczką w talerz.
Część A Powtórzenie recytacji.
Część D Trzecie dziecko śpiewa na własną melodię zmieniony tekst przysłowia, np. Kwiecień, kwiecień, przeplata, przeplata wiosnę z latem.
Część A Powtórzenie recytacji.
- Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy równocześnie.
Rodzic pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte liście: klonu, kasztanowca i dębu. Nauczyciel wybiera karty, np. mały zielony liść dębu, duży zielony liść dębu. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (zielone liście dębu). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować klasyfikacji kart ze względu na trzy cechy, np. brązowe duże liście klonu.
- Zabawa Kwiat.
Rodzic układa ze skakanek na podłodze kształt kwiatu. Przymocowuje skakanki do podłogi taśmą klejącą. Dzieci chodzą po skakankach, mówiąc rymowankę: Kwiaty – piękne i pachnące – zobaczysz na każdej łące.
- Wykonanie papierowego kwiatka.
- Oklejanie rolki po papierze toaletowym zielonym papierem (o wymiarach: 16 na 10 cm).
- Przerysowanie kielicha kwiatka z szablonu (przygotowuje rodic) na kolorowy papier i wycięcie go nożyczkami. Postawienie rolki po papierze toaletowym pośrodku kwiatka i obrysowanie jej ołówkiem. Następnie wycięcie powstałego w środku kółka i nałożenie papierowego kwiatka na rolkę. • Zgniecenie kawałka bibuły w innym kolorze w dużą kulkę i umieszczenie jej w otworze.