Poniedziałek 30 marca 2020r.

 

Temat tygodniowy: „Lubimy książki”

Temat dnia: „ Moja ulubiona książka”

Cele ogólne:

– Rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem;

– Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki;

– Rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie wrażeń, spostrzeżeń, myślenia i mowy;

– Poszerzanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.

 

  1. „Nikt się nie spodziewa” – gimnastyka buzi i języka Małgorzaty Barańskiej.

W górze słonko świeci, (Unoszenie nad głową złożonych razem dło­ni z szeroko rozstawionymi palcami),  ptaszek sobie leci (Skrzyżowanie nadgarstków i kiwanie jedno­cześnie wszystkimi palcami – skrzydła). Szumią, szumią drzewa (Opuszczenie rąk na wysokość twarzy i poru­szanie wyprostowanymi palcami obu dłoni -gałęzie drzew),  

nikt się nie spodziewa, że… (Rozłożenie szeroko rąk i poruszanie nimi lekko w górę i w dół).

 

  1. „Moja ulubiona książka” – rozmowa z dzieckiem na podstawie jego doświadczeń, a także książek znajdujących się w domu. Omawiamy wspólnie tematykę zgromadzonych książek. Rodzic tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej, opowiada, jaka jest ich ulubiona książka, próbuje wymienić jej tytuł i bohaterów.

 

  1. „ Zasady korzystania z książek” Przypomnienie dziecku na podstawie ilustracji jak należy dbać o książki.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-PLANSZE….pdf  

 

  1. „Małe-duże”- zabawa ruchowa do piosenki „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”

 

https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU   

 

Rodzic rozkłada na dywanie 2 obręcze ( mogą być zrobione np. z rajstop albo skarpetek dziecka). Wewnątrz nich umieszcza książki małe i duże. Podczas trwania utworu, dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Na pauzę w muzyce Rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dziecka  jest ustawić się przy obręczy, wewnątrz której znajduje się odpowiedniej wielkości książka. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  1. Książki”- ćwiczenia logopedyczne

 

Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki.
– „Otwieranie i zamykanie książki” – Dziecko otwiera i zamyka szeroko usta.
– „Przekładnie kartek w książce”- Dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

„ Huśtamy książkę”- dziecko leży na plecach kładąc książkę na klatce piersiowej. Podczas wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada (wciągamy i wypuszczamy powietrze nosem przy zamkniętych ustach)

  1. Osłuchanie z piosenką „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”

https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU 

Tekst piosenkiy

mi tato,

„Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”
1.Chociaż czeka już na mnie zaspana poduszka,
Chociaż misiek zmęczony ziewa ziewa jak smoka.
To codziennie wieczorem zanim pójdę do łózka,
Zanim powiem dobranoc biorę książkę do rąk.

Ref: Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

2.Chociaż mieszka na półce cała masa zabawek,
Chociaż zajęć tysiące proponuje mi brat.
Biorę z półki książeczki,
Na dywanie się kładę,
Godzinami oglądam i powtarzam wciąż tak.

Ref: Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

 

  1. „Poczytam ci bajkę” – słuchanie tekstów literackich, czytanych przez Rodzica..