ĆWICZENIA SŁUCHOWE 

„Zanim człowiek nauczy się mówić, najpierw uczy się słuchać.” Dziecko powinno na początku pracy nad prawidłową mową nauczyć się właściwie słyszeć i  oceniać dźwięki mowy, aby móc je następnie prawidłowo wypowiadać. Ćwiczenia słuchowe wchodzą w skład ćwiczeń zasadniczych w terapii logopedycznej, a także stanowią część profilaktyki logopedycznej.

Wśród ćwiczeń słuchowych można wyróżnić:

  • niedostateczne ćwiczenia słuchu fizjologicznego, rozumianego jako zdolność odbioru wszystkich zjawisk dźwiękowych i obejmują także pracę nad uwagą i koncentracją słuchową.
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego – zdolność odróżniania poszczególnych głosek i zjawisk prozodycznych (melodii mowy)

Po co wykonywać z dzieckiem ćwiczenia słuchowe?

  • uczą koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych,
  • uczą rozróżniania dźwięków otaczającego świata i identyfikowania ich z określonymi sytuacjami, przedmiotami oraz zjawiskami,
  • pozwalają na różnicowanie dźwięków pod kątem ich cech: wysokości, natężenia, długości, barwy,
  • umożliwiają identyfikowanie poszczególnych głosek
  • uwrażliwiają na cechy melodii języka: akcent, intonację, tempo mowy, natężenie głosu

W co i jak się bawić w domu?

Podczas zabaw słuchowych należ pamiętać o przestrzeganiu odpowiednich warunków akustycznych, aby nie wprowadzać przypadkowo czynników rozpraszających uwagę słuchową dziecka. Bawić się ! Dzieci uwielbiają zabawy słuchowe i z pewnością chętnie włączą się w proponowane aktywności.

Przykładowe zabawy słuchowe:

    • Wsłuchiwanie się w ciszę” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
    • Zgadnij, co wydało dźwięk?” – odgadywanie źródła dźwięku spośród przedmiotów ukrytych za parasolem np. klucze, darcie papieru, pstrykanie długopisem, stukanie drewnianymi klockami, toczenie kasztanów,  nożyczki itp.
    • Grzechotki” – rozpoznawanie odgłosów drobnych przedmiotów ukrytych w pudełeczkach po jajkach niespodziankach  np. groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
    • Rytmy” – odtwarzanie prostych rytmów poprzez uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą.
    • Rysowane rytmy” – odtwarzanie za pomocą układów graficznych (klocków, kredek) tempa i ilości uderzeń;
    • Gdzie słychać?” –  szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
    • Cicho – Głośno”– wyśpiewywanie piosenek lub wierszyków z różnicowaniem natężenia dźwięku (głośno-chicho-mruczando)
    • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu – stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu.
    • Liczenie sylab w wyrazach – wystukiwanie, wyklaskiwanie, wytupywanie, podskakiwanie tyle razy ile dziecko usłyszy sylab w wyrazie.
    • Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez  rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
    • Rymowanki- dziecko z rodzicem naprzemiennie wymyślają rymy do podanego wcześniej słowa np. osa-kosa, noga-droga, pije-bije, koń-słoń itp.