1. Świąteczny stół 

 

CELE:

  • opisuje zdjęcia stołów nakrytych na różne okoliczności;
  • nazywa potrawy z wielkanocnego stołu;
  • rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty;
  • opowiada o przeczytanym tekście.

 

  • „Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzanie słownika, podawanie nazw potraw widocznych na wielkanocnym stole. Dziecko ma za zadanie wybrać ten stół, który jest nakryty do śniadania wielkanocnego, opisuje produkty ze stołu wielkanocnego, podaje nazwy niektórych z nich.

 

 

 

 

 

  • Praca z wierszem Ewy Skarżyńskiej Wielkanocny stół – opiekun czyta dziecku wiersz i zadaje pytania: Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem? Jak spędzają te święta?

 

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

 

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

 

  • „Wielkanocne kwiaty” – rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów. Opiekun zadaje dziecku pytania: Co oprócz potraw może się znaleźć na świątecznym stole? Jakie kwiaty kojarzą się z Wielkanocą? Opiekun pokazuje dziecku zdjęcia hiacyntów, gwiazdy betlejemskiej (poinsencji), krokusa, tulipanów, chryzantem, maków, narcyzów, forsycji. Dziecko wybierają spośród nich kwiaty kojarzące się z Wielkanocą i mówi z czym mu się kojarzą pozostałe kwiaty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 3. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas omawiania stołów proszę zwrócić uwagę czy dziecko dostrzega różnice między nimi (omawia/wskazuje je dokładnie). Można dziecko nakierowywać odwołując się do jego doświadczeń.
  • Wiersz można omawiać, dzieląc go na krótsze fragmenty.
  • Omawianie zdjęć kwiatów to ćwiczenie na klasyfikowanie. Proponuję z dzieckiem na początku ponazywać poszczególne kwiaty, upewniając się tym samym, że dziecko je zna. Następnie kwiaty można podzielić wg tego, w jaką porę roku rosną i tym samym dojść do tych, które rosną wiosną (Wielkanoc).