Cele: posługiwanie się w zabawie ruchem i gestem; rozwijanie zainteresowania otaczającym światem, przyrodą; kształtowanie umiejętności społecznych (uważne słuchanie rodzica); rozwijanie poczucia rytmu; poznanie określenia: skorupka i jej właściwości; umiejętność radzenia sobie w kuchni; poznanie zasad estetycznego przygotowania deseru i podania go.
Pomoce: łyżka drewniana; mikser; piekarnik; miseczki; cukier; sól; jajko; piłeczka pingpongowa; łącze internetowe do otworzenia utworu.
Realizacja:
- „Wyścigi jaj” zabawa ruchowo zręcznościowa.
Zabawa polega na przeniesieniu jajka (dla bezpieczeństwa może być piłeczka pingpongowa) na drewnianej łyżce. Zadaniem dziecka jest przeniesienie „jajka” po wyznaczonej drodze do celu, proszę żeby rodzice również spróbowali zabawy.
- „Co jest w jajku” zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem.
Rodzic omawia z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznaje z określeniem skorupka i mówi, do czego służy oraz czy jest twarda, czy miękka.
Skorupki jajek dla większości z nas są odpadem, czymś, co szybko wyrzucamy do kosza przy robieniu porannej jajecznicy, czy pieczeniu świątecznego ciasta. A moglibyśmy je wykorzystać, nie tylko z pożytkiem dla nas, ale również dla środowiska. Zastosowanie skorupek jaj jest naprawdę szerokie. Skorupki jaj są bardzo cennym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. W niemal 95% składają się one z węglanu wapnia. Skorupka jajka powstaje w organizmie kury po to, aby chronić zarodek i dostarczać mu niezbędnych związków mineralnych, głównie soli wapnia. Białka, wchodzące w skład skorupki jaj kurzych działają antybakteryjnie – dowiedziono ich skuteczności w zwalczaniu niektórych patogenów. Ponadto, wykryto, że zmniejszają odporność niektórych bakterii (np. Salmonelli) na wysoką temperaturę. Bogactwo wapnia i minerałów sprawia, że skorupki jaj stanowią świetny nawóz dla roślin – zarówno doniczkowych, jak i ogrodowych. Możesz wspomóc skorupkami jaj również swojego czworonożnego pupila – dodawaj mu do jedzenia pół łyżeczki sproszkowanych skorupek. Dostarczą mu one niezbędnych minerałów oraz pomogą przy ewentualnych problemach trawiennych. Zmielonymi skorupkami jaj możesz również karmić ptaki: albo wsypując do karmnika, albo rozsypując na ziemi, gdzie często dziobią. Zawsze możesz też oddać skorupki komuś, kto hoduje kury.
Jak przygotować skorupki jaj?
Bez względu na to, do czego zechcesz wykorzystać swoje skorupki, powinieneś wiedzieć jak należy je przygotować. Przede wszystkim, najpierw należy zużyć wnętrze, czyli białko i żółtko. Następnie powinieneś dokładnie umyć skorupki i sparzyć wrzątkiem. Po tej czynności, dokładnie osusz je ręcznikiem lub pozostaw do wyschnięcia, a później zmiel na drobny proszek w młynku do kawy.
Pamiętaj, że nawet jeśli nie będziesz ich jadł (tylko wykorzystasz do czegoś innego), skorupki muszą być dokładnie oczyszczone i sparzone wrzątkiem.
Eksperyment: proszę rozbić Jajko surowe i pokazać dziecku, jak wygląda w środku. Następnie należy oddzielić białko od żółtka i umieścić w spodeczkach. Proszę wyjaśnić, jaką funkcję pełnią w jajku.
Źródło informacyjne dotyczące żółtka: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BB%C3%B3%C5%82tko
Źródło informacyjne dotyczące białka: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82ko_jaja
Wspólnie rodzic z dzieckiem określa konsystencję i kolor. Zapoznaje z określeniami: białko i żółtko. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą mieszać. Następnie mieszacie białko i żółtko – dziecko wyciąga wnioski (Skąd się biorą jajka?; W jakiej postaci można je spożywać?) Na końcu degustacja ugotowanego jaja na twardo.
3. „Bezy” wspólne pieczenie
Białka, które zamierzasz wykorzystać do przygotowania bezy powinny być w temperaturze pokojowej, dlatego warto pamiętać o ich wyjęciu z lodówki na kilka godzin przed ubijaniem.
Składniki:
- 4 białka jajek
- 200 g drobnego cukru do wypieków (może być to również cukier puder)
- sól do ubicia piany
Sposób przygotowania:
Ubijanie białek:
- Białka jaj z dodatkiem szczypty soli ubij na sztywno (po odwróceniu miski do góry dnem właściwie ubita piana się z niej nie wylewa).
- Stopniowo dodawaj cały cukier i ubijaj dalej. Gotowa piana będzie biała, sztywna i gęsta.
Pieczenie bez:
- Blaszkę do pieczenia wyłóż papierem do pieczenia lub matą silikonową.
- Bezową masę przełóż do rękawa cukierniczego, nałóż odpowiednią tylkę (końcówkę) i wyciskaj bezy na blaszkę. Możesz również nakładać łyżką bezowe kleksy na blaszkę. Pamiętaj o pozostawieniu odstępów między wyciskanymi bezami, ponieważ jeszcze urosną w czasie pieczenia.
- Nagrzej piekarnik do 140ºC, wstaw blaszkę i zmniejsz temperaturę – piecz bezy w 110-120ºC przez ok. 60 minut z termoobiegiem.
- Bezy nie mogą stać się złote, mają pozostać w miarę białe! Jeśli bezy szybko zaczynają robić się złotawe, zmniejsz temperaturę w piekarniku i wydłuż czas suszenia bez domowych.
Temperaturę i czas pieczenia należy dostosować indywidualnie do posiadanego przez siebie piekarnika, a także wielkości nałożonych bez.
Smacznego 🙂
4. Musorgski – “Taniec kurcząt w skorupkach” zabawa ruchowa przy muzyce.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw
Wskazówka:
Czas zajęć dydaktycznych w przypadku grupy dzieci 3-letnich i 4 letnich nie powinien przekraczać 15 minut. Jeżeli niektóre dzieci pomimo upływu czasu są zainteresowane proponowanymi działaniami nie należy im przerywać tej aktywności. Dzieci, których uwaga się wyczerpała, w naturalny sposób powracają do realizacji „programu własnego”, czyli wybranego przez siebie rodzaju aktywności (np. zabawowej).
A oto przykładowe ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi:
- LABIRYNTY
- GŁUCHY TELEFON
- GRY PLANSZOWE I UKŁADANKI: np. puzzle, bierki, memo, itp.
- SZCZEGÓŁY- wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami.