Cele ogólne:

– rozwijanie mowy i myślenia;

– rozwijanie sprawności manualnej .

  1. Ćwiczenia poranne.

„Kura i kurczęta” – zabawa naśladowcza

Dziecko naśladuje poruszanie się kury i kurczaczków, zbieranie ziarenek, grzebanie pazurkami.

  1.  
  • Oglądanie jaj: kurzego, strusiego i przepiórczego;porównywanie koloru, faktury skorupki (zdjęcia poniżej).

 

  • Słuchanie wiersza Datkun-Czerniak „Jajko”.

 

Kura zniosła jajo i przetarła oczy:

– Jakie ono białe –

zawołała głośno: – Kok-kodak, kok-kodak…  

co w kurzym języku może znaczyć tak:

– Ratunku! Pomocy!

Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki

– cały podwórkowy drób.

A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!

Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!

Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!

Rzekła gąska: – Gę, gę, gę…  

Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.

Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,

zrobi z niego pyszności,

i twoje jajko w domu na stole zagości.

A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,

twoje jajko, razem z innymi jajkami…

zalśni kolorami!

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

 

– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore?

– Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?

 

 

  • Zabawa dramowa Rozmowy kurek.

Dziecko wraz z rodzicem bądź rodzeństwem wcielają się w role kurki i gąski. Tworzą własne dialogi – na podstawie wiersza.

 

  • Rozmowa na temat Do czego wykorzystujemy jajka.

 

Dzieci podają propozycje potraw, których składnikiem są jajka.

 

  • Zabawy badawcze Z czego składa się jajko?

 

Rodzic rozbija jajka, oddziela białka od żółtek. Zwraca uwagę na ich konsystencję.

Dzieci porównują wygląd białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym.

Próby ubicia piany z cukrem i upieczenie bezy (dla chętnych).

3.

  • Ułóż własną historyjkę obrazkową.

Rodzic przygotowuje 4 kartki, na każdej z nich rysuje po jednym elemencie: na 1-kura, na 2-zajączek, na 3-pisanka, na 4- kurczaczek. Zadaniem dziecka jest dorysować brakujące elementy na każdej ze stron (zapełniamy całą kartkę). Dziecko tworzy własną historyjkę obrazkową. Opowiada  ją swoim domownikom  i nadaje jej tytuł. 

  • Czytanie ciekawostek na temat: krokodyla, węża, żółwia, wrony.

Zwrócenie uwagi na to, że wszystkie te zwierzęta są jajorodne.

https://pixabay.com/photos/quail-eggs-easter-nest-food-4925466/

 

 

https://pixabay.com/photos/ostrich-egg-shell-egg-ostrich-buff-284699/