Cele ogólne:
– rozwijanie mowy i myślenia;
– rozwijanie sprawności manualnej .
- Ćwiczenia poranne.
„Kura i kurczęta” – zabawa naśladowcza
Dziecko naśladuje poruszanie się kury i kurczaczków, zbieranie ziarenek, grzebanie pazurkami.
- Oglądanie jaj: kurzego, strusiego i przepiórczego;porównywanie koloru, faktury skorupki (zdjęcia poniżej).
- Słuchanie wiersza Datkun-Czerniak „Jajko”.
Kura zniosła jajo i przetarła oczy:
– Jakie ono białe –
zawołała głośno: – Kok-kodak, kok-kodak…
co w kurzym języku może znaczyć tak:
– Ratunku! Pomocy!
Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki
– cały podwórkowy drób.
A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!
Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!
Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!
Rzekła gąska: – Gę, gę, gę…
Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.
Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,
zrobi z niego pyszności,
i twoje jajko w domu na stole zagości.
A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,
twoje jajko, razem z innymi jajkami…
zalśni kolorami!
- Rozmowa na temat wiersza.
– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura? Dlaczego kura myślała, że jest chore?
– Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska? Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?
- Zabawa dramowa – Rozmowy kurek.
Dziecko wraz z rodzicem bądź rodzeństwem wcielają się w role kurki i gąski. Tworzą własne dialogi – na podstawie wiersza.
- Rozmowa na temat Do czego wykorzystujemy jajka.
Dzieci podają propozycje potraw, których składnikiem są jajka.
- Zabawy badawcze – Z czego składa się jajko?
Rodzic rozbija jajka, oddziela białka od żółtek. Zwraca uwagę na ich konsystencję.
Dzieci porównują wygląd białka i żółtka w jajkach – surowym i gotowanym.
Próby ubicia piany z cukrem i upieczenie bezy (dla chętnych).
3.
- Ułóż własną historyjkę obrazkową.
Rodzic przygotowuje 4 kartki, na każdej z nich rysuje po jednym elemencie: na 1-kura, na 2-zajączek, na 3-pisanka, na 4- kurczaczek. Zadaniem dziecka jest dorysować brakujące elementy na każdej ze stron (zapełniamy całą kartkę). Dziecko tworzy własną historyjkę obrazkową. Opowiada ją swoim domownikom i nadaje jej tytuł.
- Czytanie ciekawostek na temat: krokodyla, węża, żółwia, wrony.
Zwrócenie uwagi na to, że wszystkie te zwierzęta są jajorodne.
https://pixabay.com/photos/quail-eggs-easter-nest-food-4925466/
https://pixabay.com/photos/ostrich-egg-shell-egg-ostrich-buff-284699/