Data: 09.04.2020r

Temat kompleksowy: Czekamy na Święta Wielkanocne.

Temat dnia: ,,Śmigus – dyngus’’.

Cele ogólne:

-Zapoznanie dzieci z tradycjami Świąt Wielkanocnymi.

-Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych.

-Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.

1.Zestaw porannych zabaw ruchowych.

„Ogrodnik” – dziecko rozbiegają się po pokoju. Rodzic opowiada i pokazuje, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dziecko je naśladują.

– „Jajeczka wielkanocne” – dziecko na sygnał rodzica ( klaśnięcie w dłoń) biega po pokoju. Na kolejny sygnał rodzica dziecko robi siad skulony.

– „Lany poniedziałek” – Rodzic daje dziecku pasek bibuły koloru niebieskiego. Na sygnał rodzica dziecko udaje, że polewa się wodą, machając szarfą (może być inny kolor bibuły lub po prostu wstążka)

– „Wielkanocne zwierzęta” – rodzic ma przygotowane obrazki (zające, kurczaki,owieczki). Dziecko biega ostrożnie po pokoju. Rodzic  pokazuje dziecku obrazki. Kiedy dziecko zobaczy obrazek danego zwierzęcia ,naśladuje go.

 2.,,Śmigus-dyngus’’ – słuchanie utworu Doroty Gellner.

-Śmigus-dyngus! Śmigus-dyngus!-wołał Staś, pędząc za Krychą z konewką pełną wody.

-Uważaj!-krzyknęła nagle Krycha.-Uważaj na zakręcie!

-Przecież uważam!-pisnął Staś i wyłożył się jak długi ,wylewając wodę z konewki.

-Nic ci nie jest?- dopytywała się przejęta Krycha.

-Nic-wymamrotał Staś.-Jestem tylko trochę mokry.

-W taki dzień to całkiem normalne- zauważył Arkadiusz, ciągnąc po ziemi wiadro z wodą.-Ale-dodał, zwracając się do Stasia –czy musisz leżeć akurat pod moimi nogami? Nie możesz położyć się gdzie indziej?

-Jak dobrze, że cię widzę-ucieszyła się pani Kowalska na widok Arkadiusza. Skoro już tak koniecznie chcesz coś podlać, to bądź tak dobry i podlej krzak bzu w moim ogródku.

-Ale ja chciałem podlać Krychę -zmartwił się Arkadiusz.

-Krycha może poczekać-pocieszyła go pani Kowalska.

-Pewnie, że mogę-zgodziła się prędko Krycha-Najchętniej do przyszłego roku!

Rodzic zadaje pytanie :Co wołał Staś, pędząc z konewką pełną wody? Kogo gonił?, Dlaczego był cały mokry?, O co poprosiła Arkadiusza Pani Kowalska?, Czy można oblewać ludzi z konewki?.

Wypowiedzi dzieci na temat własnych doświadczeń związanych ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.

https://i.pinimg.com/originals/9c/c3/51/9cc3518cfe4525a6e210a91168d6e80d.jpg

2.Zabawa ruchowa orientacyjno –porządkowa ,,Śmigus-dyngus’’. Dziecko maszeruje po pokoju lub w ogrodzie w wyklaskiwanym przez rodzica rytmie. Na hasło: ,,Śmigus-dyngus! Dziecko szuka sobie kryjówki np.: ustawia się pod ścianą. Gdy wraca rytm –maszeruje dalej.

3.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 14.

Część wstępna

– „Wiosenne porządki ” – zabawa organizacyjno-porządkowa. Rodzic daje dziecku pasek bibuły w jednym kolorze. Dziecko swobodnie maszerują po pokoju lub po wyznaczonym terenie w ogrodzie. Na hasło: Sprzątamy! Dziecko zaczyna biegać i macha bibułą w powietrzu tak, jakby sprzątał.

Część główna

– „W naszym ogródeczku” – zabawa bieżna. Dziecko z bibułą lub wstążką swobodnie porusza się po pokoju lub ogrodzie. Na hasło: Idzie ogrodnik! dziecko musi kucnąć.

– „Pieski w ogródku” – zabawa z elementem czworakowania. Dziecko wkłada

Pasek bibuły z tyłu – zaczepiają za spodnie lub spódnice. Na sygnał rodzica chodzi na czworakach, udając pieska.

– „Ptasie gniazda” – zabawa bieżna. Dziecko jako ptak wchodzi do środka hula hop – są w gniazdach. Na hasło: Odleciały ptaszki! – dziecko wychodzi z kółka i biega, machając ramionami.

– „Wielkanocny koszyczek” – zabawa skoczna. Rodzic układa na podłodze zwinięte w kulkę bibuły lub papier. Dziecko zakrywa je stopami. Na sygnał rodzica dziecko skacze po pokoju, udając kurczaczka.

– „Śmigus-dyngus” – zabawa bieżna. Rodzic trzyma pasek bibuły w kolorze niebieskim –jest to woda i nim porusza. Jeżeli dziecko dotknie woda, czyli bibuła to zatrzymuje się i stoi nieruchomo do końca zabawy.

Część końcowa

– „Malowane jajka” – zabawa uspokajająca. Dziecko siedzi skrzyżnie. Przed nim rodzic układa gazety. Zadaniem dziecka jest uformowanie z gazet jajek.

Dla chętnych kolorowanka  ,,Śmigus-dyngus’’  😉