Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – 9.04

Cele:

  • utrwalenie nazw tradycyjnych potraw świątecznych
  • rozwijanie umiejętności składania życzeń

 

  1. „Świąteczny stół” – zabawa słowna. Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Przekazują sobie po kolei gałązkę bukszpanu, mówiąc, co im się kojarzy ze słowami: świąteczny stół. Zabawa toczy się do momentu wyczerpania pomysłów.
  2. „Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka i wiersza Danuty Gellner Obudziły się pisanki.

 Na środku, na niskim podwyższeniu (pudle), leży obrus. Obok stoi pojemnik z elementami (lub ich ilustracjami), które mają się znaleźć na świątecznym stole: ozdoby (kurczęta, baranki, zajączki, kraszanki, pisanki, bazie), produkty ze święconki (jajka, kiełbasa, chleb, chrzan, sól), ciasta (mazurek, babka), potrawy (jajka, barszcz biały). Rodzic czyta wiersz.

Obudziły się pisanki

Danuta Gellner

Obudziły się pisanki

Wielkanocnym rankiem

I wołają:

– Patrzcie! Tu na stole

Same niespodzianki!

Bazie srebrno – białe

I baranek mały.

Ten baranek

Ma talerzyk,

Skubie z niego

owies świeży.

A baby pękate

w cukrowych fartuchach

śmieją się wesoło

od ucha do ucha!

  1. „Życzę Ci…” – zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Pośrodku nadal znajduje się prowizoryczny stół (pudło) z omawianymi rzeczami. Rodzic trzyma w ręku kilka kart wielkanocnych. Czyta zamieszczone na nich życzenia. Dziecko powtarzają za rodzicem, czego ludzie życzą sobie wzajemnie na święta, dzieląc się jajkiem: dużo zdrowia, radości, pogody ducha, smacznego jajka, mokrego lanego poniedziałku. Rodzic z dzieckiem stają plecami do siebie. Gdy rodzic mówi: zdrowie, podają sobie prawe dłonie i mówią: Życzę ci dużo zdrowia. Następne słowa rodzica to: radość, jajko, szczęście, lany poniedziałek. Dzieci podają sobie prawe dłonie i składają sobie odpowiednie życzenia (podobnie jak po usłyszeniu hasła zdrowie)
  2. „Babki wielkanocne”– modelowanie masy solnej w foremce. Dzieci umieszczają masę solną lub plastelinę w małej foremce, dokładnie przyciskając ją palcami. Odwracają foremkę i, uderzając nią rytmicznie o stół, wydobywają babkę.

Przepis na masę solną: 1 szkl. mąki, 1 szkl. soli, 0,5 szkl. wody