Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Na świątecznym stole – 9.04
Cele:
- ćwiczenia rozluźniające i zwiększające ruchomość w stawach
- liczenie w dostępnym zakresie
- budowanie wypowiedzi na temat świątecznych potraw – praca z obrazkiem
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się przy stole
- „Kura znosi jajko” – zabawa ruchowa z elementami liczenia.
Dziecko porusza się w rytm klaskany przez rodzica. Gdy rodzic przestaje klaskać, dziecko zatrzymuje się. Rodzic pokazuje kartonik z określoną liczbą kropek od 1 do 3, mówiąc: Kura znosi jajka. Ile ich zniosła?. Dziecko liczy kropki i mówią tyle razy „ko”.
- Na wielkanocnym stole – słuchanie wiersza K. Kuzior-Wierzbowskiej, swobodna rozmowa na temat jego treści. Rodzic czytając wiersz, pokazuje ilustracje związane z jego treścią: babę lukrowaną, cukrowego baranka, dwa kurczaczki. Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe określenia: baba lukrowana, cukrowy baranek.
Na wielkanocnym stole
Katarzyna Kuzior-Wierzbowska
Stoją na stole baby lukrowane,
a między nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami,
bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.
Ale dwa kurczaki tej miski pilnują,
na baranka groźnie oba popiskują.
Więc mały baranek w inną stronę zmierza.
Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych
„Skaczące pisanki” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze obunóż do końca pokoju.
„Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca.
„Mówiąca pisanka” – dziecko stoi, a rodzic rzuca piłkę, mówiąc: Rzuć, kucając / Rzuć, siedząc / Podskocz i rzuć. Dziecko wykonuje polecenia.
„Kaczuchy” – dziecko chodzi, naśladując kaczuszki (kaczy chód, machanie skrzydełkami i kuperkami).
„Zajączki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie koła hula-hoop lub szarfę. Dziecko jest zajączkiem. Przy dźwiękach kołatki (lub klaskania) porusza się po pokoju, omijając koła. Gdy dźwięki kołatki ucichną, dziecko -zajączek zatrzymuje się przed kołem i wykonuje do niego skok, a następnie przysiad podparty.
„Kurczaki i zające” – zabawa ruchowa z elementami skoku i czworakowania. Na początku dziecko jest kurczakiem a później zającem. Rozkłada szarfy na dywanie. Dziecko biega przy dźwiękach muzyki. Dziecko- kurczak biega, podskakując, a dziecko-zając biegaj na czworakach. Gdy muzyka cichnie, dziecko zatrzymuje się przed szarfą i wskakuje do niej obunóż.