Czwartek, 9.04.2020r.
Temat dnia: Pisanki, kraszanki, malowane jaja
Cele:
– uczestniczenie w zabawie badawczej;
– utrwalenie rozpoznawania i nazywania kolorów;
– doskonalenie zdolności manualnych;
- „Wyścigi jaj” – zabawa ruchowo-zręcznościowa
Do wykonania zadania potrzebna będzie łyżka oraz jajko (plastikowe, styropianowe lub piłeczka pingpongowa). Dziecko musi przejść ustaloną z rodzicem trasę niosąc „jajko” na łyżce.
- „Co jest w jajku?” – zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem
Do wykonania zadania potrzebne są: jedno surowe jajko i dwie miseczki.
Zadanie rozpoczyna omówienie z dzieckiem wyglądu zewnętrznego jajka. Można wykorzystać pytania pomocnicze: Jaki ma kolor, kształt, fakturę? Następnie wyjaśnić określenie „skorupka”. Dziecko stara się określić czy jest twarda, czy miękka. Kolejną czynnością jest rozbicie surowego jajka i oddzielenie białka od żółtka do przygotowanych miseczek. Dziecko przygląda się, jak jajko wygląda w środku, określa konsystencję i kolor białka i żółtka. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą zmieszać. Następnie dziecko próbuje wymieszać białko i żółtko np. za pomocą widelca i wyciąga wnioski – można je mieszać.
Burza mózgów – luźne odpowiedzi dzieci na poniższe pytania:
Skąd się biorą jajka?
W jakiej postaci można je spożywać?
Na końcu można ugotować jajko i zaprosić dziecko do degustacji.
- „Jajka i ich domy” – zabawa ruchowa
Do zabawy potrzebne są sylwety jaj (po jednym w kolorze niebieskim, żółtym, zielonym i czerwonym) oraz ich „domy” (może to być kartka papieru, talerzyk bądź klocek). Ważne, żeby „domy” miały takie same kolory jak „jajka”.
Dziecko swobodnie spaceruje po pokoju – w tle mogą lecieć piosenki o tematyce wielkanocnej. Rodzic zatrzymuje piosenkę i podaje dziecku sylwetę jajka. Zadanie polega na podaniu nazwy koloru jajka i odszukaniu domu w takim samym kolorze.
- „Malowane jaja” – praca plastyczna
Rodzic rysuje na kartce (najlepiej blok techniczny a4) sylwetę jajka. Zadaniem dziecka jest ozdobić pisankę według własnej inwencji z wykorzystaniem dostępnych materiałów – kredki, farby, plastelina itp.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica