Czwartek, 9.04.2020r.

Temat dnia: Pisanki, kraszanki, malowane jaja

Cele:

– uczestniczenie w zabawie badawczej;
– utrwalenie rozpoznawania i nazywania kolorów;
– doskonalenie zdolności manualnych;

  1. „Wyścigi jaj” – zabawa ruchowo-zręcznościowa

Do wykonania zadania potrzebna będzie łyżka oraz jajko (plastikowe, styropianowe lub piłeczka pingpongowa). Dziecko musi przejść ustaloną z rodzicem trasę niosąc „jajko” na łyżce.

  1. „Co jest w jajku?” – zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem

Do wykonania zadania potrzebne są: jedno surowe jajko i dwie miseczki.

Zadanie rozpoczyna omówienie z dzieckiem wyglądu zewnętrznego jajka. Można wykorzystać pytania pomocnicze: Jaki ma kolor, kształt, fakturę? Następnie wyjaśnić określenie „skorupka”. Dziecko stara się określić czy jest twarda, czy miękka. Kolejną czynnością jest rozbicie surowego jajka  i oddzielenie białka od żółtka do przygotowanych miseczek. Dziecko przygląda się, jak jajko wygląda w środku, określa konsystencję i kolor białka i żółtka. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą zmieszać. Następnie dziecko próbuje wymieszać białko i żółtko np. za pomocą widelca i wyciąga wnioski – można je mieszać.

Burza mózgów – luźne odpowiedzi dzieci na poniższe pytania:
Skąd się biorą jajka?
W jakiej postaci można je spożywać?

Na końcu można ugotować jajko i zaprosić dziecko do degustacji.

  1. „Jajka i ich domy” – zabawa ruchowa

Do zabawy potrzebne są sylwety jaj (po jednym w kolorze niebieskim, żółtym, zielonym i czerwonym) oraz ich „domy” (może to być kartka papieru, talerzyk bądź klocek).  Ważne, żeby „domy” miały takie same kolory jak „jajka”.

Dziecko swobodnie spaceruje po pokoju – w tle mogą lecieć piosenki o tematyce wielkanocnej. Rodzic zatrzymuje piosenkę i podaje dziecku sylwetę jajka. Zadanie polega na podaniu nazwy koloru jajka i odszukaniu domu w takim samym kolorze.

  1. „Malowane jaja” – praca plastyczna

Rodzic rysuje na kartce (najlepiej blok techniczny a4) sylwetę jajka. Zadaniem dziecka jest ozdobić pisankę według własnej inwencji z wykorzystaniem dostępnych materiałów – kredki, farby, plastelina itp.

  1. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica