Temat dnia: Wielkanocny koszyczek
Cel :
– Wprowadzenie w świąteczny nastrój i budzenie przywiązania do tradycji, aktywizowanie rodziców oraz umożliwienie im obserwacji dziecka podczas działania
1. ,,Wielkanocny zajączek”- zabawa ruchowa
Rodzic włącza muzykę, dzieci/ dziecko skacze po pokoju, naśladując zajączki, gdy Rodzic wyłącza nagranie uczestnicy zabawy naśladują ruchy przypominające pracę wielkanocnego zajączka: malują pisanki, wkładają je do koszyka, dźwigają koszyczek, karmią pisklęta itd.
2. ,,Kura czy góra”- zabawa ruchowa
Przed rozpoczęciem zabawy Rodzic pyta dziecka, jakie głoski słyszy na początku wyrazów kura i góra. Dziecko/ dzieci spacerują swobodnie po sali.
Na hasło: kura- kucają: zmieniają się w kury.
Na hasło: góra- stają na palcach i unoszą w górę ręce
3. ,,Symbole wielkanocne”- rozmowa z dzieckiem
Zgromadzenie i omówienie symboli związanych z Wielkanocą.
Rodzic przygotowuje koszyk, w którym znajdują się: jajka, baranek, zajączek, owies, palemka, babka wielkanocna. Dziecko po kolei wyciąga z koszyka te rzeczy, a Rodzic tłumaczy ich znaczenie:
– jajka- nowe życie,
– baranek- Pan Jezus,
– zajączek- prezenty,
– owies- wiosna,
– palemki- tradycja chrześcijańska związana z Niedzielą Palmową i wjazdem Jezusa do Jerozolimy,
– babka wielkanocna- radość spotkania przy wielkanocnym stole
4. ,,Wielkanocne zagadki”- rozwiązywanie zagadek
Kurze depczą wciąż po piętach.
Skubią ziarna te małe, żółte… (kurczęta)
Gdy pogoda jest ponura,
Na swej grzędzie stroszy pióra.
Z koleżanką ciągle gdacze:
,,Kiedy pisklę swe zobaczę?” (kura)
5. ,,Wielki gwar w kurniku”- zabawa dydaktyczna
Rodzic przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy.
Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania.
a) W kurniku mieszka 7 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
b) W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy, po lewej stronie też są 4 grzędy?
Ile grzęd jest w kurniku?
c) Kwoka ma 3 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile kwoka ma razem pisklaków?
d) W kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 5 kur wybiegło z kurnika.
Ile kur zostało w środku?
6. ,,Polowanie na głoski”- zabawa słuchowa
Wysłuchiwanie głosek w wyrazie. Rodzic podaje głoskę, na którą będzie polować dziecko. Umawia się z dzieckiem, że jeśli usłyszy wyraz z podaną głoską, muszą np. klasnąć, stanąć na baczność. Następnie Rodzic wypowiada różne wyrazy. Jeżeli dziecko usłyszy podaną głoskę, sygnalizują to umówionym znakiem.
7. ,,Piosenka o wiośnie- Orkiestra Dni Naszych” – słuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=hHvqucAAN28
ŻYCZENIA CIOCI AGNIESZKI DO RODZICÓW I DZIECI
Dni spokojnych, chwil rodzinnych
bez trosk, zmartwień, zamieszania.
I radości z bycia razem
I wspólnego świętowania.
Choć tym razem jest inaczej
I nie wszystko jest gotowe…
Święta są, więc tym się cieszmy,
dbajmy o czas i rozmowę.
Niech ta radość Wielkiej Nocy
Znajdzie miejsce w sercach ludzi.
To, co dobre i prawdziwe
Niech z nadzieją się obudzi.
Dzieciom jajek malowanych
i zajączków, moc słodkości
A dorosłym świąt niezwykłych
Pełnych ciepła, życzliwości.