Piątek, 10.04.2020r.

Temat dnia: Śmigus – dyngus

Cele:

– utrwalanie wiedzy na temat tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi;
– rozwijanie wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu;
– rozwijanie spostrzegania słuchowego;
– rozwijanie zdolności manualnych;

  1. Ćwiczenia poranne
  • „Zajączki wielkanocne” – zabawa ruchowa.

Dzieci – zajączki – poruszają się po pokoju skokami (na ugiętych nogach), ręce trzymają przy głowie, pokazując uszy zajączków. W tle może lecieć piosenka o tematyce wielkanocnej.

2. 

  • Zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi na podstawie wiersza J. Koczanowskiej Wielkanoc.

W wielkanocnym koszyczku,
przystrojonym pięknie,
kłóciły się pisanki
 o najlepsze miejsce.
Każda chciała spoczywać
tuż obok rzeżuchy,
zielonej i puszystej
jak miękkie poduchy.
Wtem do akcji wkroczył
cukrowy baranek,
zjadł zieloną rzeżuchę,
przerwał spór pisanek.

Rozmowa z dzieckiem na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą. (Warto uwzględnić: przedświąteczne porządki, robienie pisanek, święcenie pokarmów, wysiewanie owsa i rzeżuchy, śniadanie wielkanocne w pierwszy dzień świąt – charakterystyczne potrawy, dzielenie
się jajkiem, żurek z kiełbasą, baby i mazurki wielkanocne.) W każde święta, bardzo ważne jest również spotkanie z bliskimi i dzielenie z nimi tego wyjątkowego czasu. Jednakże, biorąc pod uwagę sytuację, w której się znajdujemy warto wyjaśnić dziecku konieczność pozostania
w domu. Życzenia oczywiście można złożyć telefonicznie.

Wskazówka: Drodzy rodzice, angażujcie swoje dzieci w przygotowania świąteczne. W ten sposób wzbogacą one swoją wiedzę na temat tradycji związanych z Wielkanocą poprzez doświadczanie ale także wzmocni się ich pewność siebie i wiara we własne możliwości.

  • „W wielkanocny poniedziałek” – zabawa rytmiczna

Zabawa nawiązująca do zwyczaju oblewania się wodą. Dziecko rytmizuje zdanie:
W wielkanocny poniedziałek oblewamy się nawzajem. Jednocześnie wykonuje prosty ruch naśladujący polewanie wodą według własnych pomysłów. Następnie dziecko wypowiada wyżej wymienione zdanie, w różnym tempie i nastroju. Przykład: mówimy zdanie smutnym głosem, mówimy zdanie wolno, itp.

  • „Kto oblewał się w lany poniedziałek?” – rebusy fonetyczne

Dzieci różnicują ostatnie głoski w wyrazach. Dokonują ich syntezy i podają rozwiązanie. W razie potrzeby prosimy rodziców o powtórzenie ostatnich głosek. Np. rama, tor, meble, sokArek; tama, bal, mapaAla.

3. 

  • Improwizacja melodyczna

Dziecko uczy się na pamięć tekstu: Pisanki, pisanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez pięknych pisanek. Następnie układa do niego własne melodie.

  • Wykonanie kartek świątecznych – praca plastyczna

Tworzenie kartki świątecznej według pomysłu dziecka  z wykorzystaniem dostępnych materiałów.

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.