Czwartek 09.04.2020r.

Temat dnia: ”Koszyczek wielkanocny”

Cele ogólne:

– kształcenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;

– usprawnianie narządów mowy wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych;

– rozwijanie słuchu fonematycznego;

– zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka, poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.

  1. Wielkanocny koszyczek” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.

Wielkanocny koszyczek

W maleńkim koszyczku Dziecko zamienia język w koszyk – unosi lekko jego brzegi

Są same frykasy: i czubek do góry; usta szeroko otwarte.

Jedno jajko w kropki, Czubkiem języka rysuje kropki na podniebieniu, usta szeroko

otwarte.

Drugie jajko w pasy, Czubkiem języka rysuje na podniebieniu pasy, usta szeroko

otwarte.

Jest też śmieszny zając Wysuniętymi do przodu wargami porusza w prawą

i lewą stronę.

Z pyszczkiem z czekolady, Górnymi zębami lekko nagryza dolną wargę – jak zajączki.

Cukrowy kurczaczek: pi, pi, pi. Powtarza onomatopeję.

I baranek z waty: be, be, be. Powtarza onomatopeję.

  1. Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – Szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie ilustracji.

https://www.se.pl/wiadomosci/polska/co-wlozyc-do-koszyczka-wielkanocnego-jakie-znaczenie-maja-pokarmy-w-swieconce-aa-DZdq-mRF3-2aGp.html 

Rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypeł­nione są różnymi rodzajami pokarmów. Wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabia­ne różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).

  1. „Zgadnij, co zniknęło” – zabawa dydaktyczna.

Oglądanie baranka, zajączka, kurczaczka i pisanki – dzielenie ich nazw na sylaby.

Rodzic wymawia sylabami nazwę rzeczy, dziecko wskazuje tę rzecz i podaje nazwę. Następnie dziecko odwraca się tyłem, a Rodzic chowa któryś przedmiot. Po odwróceniu się dziecko odgaduje, co zniknęło, i podaje jego nazwę, dzieląc ją na sylaby.

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

„Skacząca żabka” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze do końca pokoju, naśladując żabkę. Po drodze, na hasło Rodzica: hop, wykonuje pełny obrót dookoła własnej osi.

„Jajko na łyżce” – Dziecko staje na wyznaczonej linii i trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do końca pokoju i z powrotem w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki. • Łyżka, jajko ugotowane na twardo

„W koszyku” – Rodzic rzuca piłkę do dziecka, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica, a jeśli produktu tam nie ma, dziecko nie łapie piłki. • Piłka

– „Kurka i pisanki” – Zabawa ruchowa.

Rodzic włącza piosenkę (Przy okazji utrwalamy słowa i melodię). Na hasło: Zajączek skacze! –Dziecko skacze jak zajączek. Rodzic zatrzymuje muzykę. Na hasło: Baranek! – Staje i naśladuje baranka, który grzebie nóżką w ziemi. Przy kolejnym odtwarzaniu na hasło: Kurka! – Dziecko chodzi jak kurka, przy kolejnej pauzie na hasło: Szukamy prezentów! – Zatrzymuje się i naśladuje gest usilnego wypatrywania z ręką nad oczami.

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2&index=2

  1. Karty pracy: „Wielkanocny baranek”.

Pokoloruj rysunek według kodu zamieszczonego w tabelce.