Czwartek 09.04.2020r.
Temat dnia: ”Koszyczek wielkanocny”
Cele ogólne:
– kształcenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;
– usprawnianie narządów mowy wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych;
– rozwijanie słuchu fonematycznego;
– zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka, poprzez ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- Wielkanocny koszyczek” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.
Wielkanocny koszyczek
W maleńkim koszyczku Dziecko zamienia język w koszyk – unosi lekko jego brzegi
Są same frykasy: i czubek do góry; usta szeroko otwarte.
Jedno jajko w kropki, Czubkiem języka rysuje kropki na podniebieniu, usta szeroko
otwarte.
Drugie jajko w pasy, Czubkiem języka rysuje na podniebieniu pasy, usta szeroko
otwarte.
Jest też śmieszny zając Wysuniętymi do przodu wargami porusza w prawą
i lewą stronę.
Z pyszczkiem z czekolady, Górnymi zębami lekko nagryza dolną wargę – jak zajączki.
Cukrowy kurczaczek: pi, pi, pi. Powtarza onomatopeję.
I baranek z waty: be, be, be. Powtarza onomatopeję.
- „Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – Szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie ilustracji.
https://www.se.pl/wiadomosci/polska/co-wlozyc-do-koszyczka-wielkanocnego-jakie-znaczenie-maja-pokarmy-w-swieconce-aa-DZdq-mRF3-2aGp.html
Rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).
- „Zgadnij, co zniknęło” – zabawa dydaktyczna.
Oglądanie baranka, zajączka, kurczaczka i pisanki – dzielenie ich nazw na sylaby.
Rodzic wymawia sylabami nazwę rzeczy, dziecko wskazuje tę rzecz i podaje nazwę. Następnie dziecko odwraca się tyłem, a Rodzic chowa któryś przedmiot. Po odwróceniu się dziecko odgaduje, co zniknęło, i podaje jego nazwę, dzieląc ją na sylaby.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych.
– „Skacząca żabka” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze do końca pokoju, naśladując żabkę. Po drodze, na hasło Rodzica: hop, wykonuje pełny obrót dookoła własnej osi.
– „Jajko na łyżce” – Dziecko staje na wyznaczonej linii i trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do końca pokoju i z powrotem w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki. • Łyżka, jajko ugotowane na twardo
– „W koszyku” – Rodzic rzuca piłkę do dziecka, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica, a jeśli produktu tam nie ma, dziecko nie łapie piłki. • Piłka
– „Kurka i pisanki” – Zabawa ruchowa.
Rodzic włącza piosenkę (Przy okazji utrwalamy słowa i melodię). Na hasło: Zajączek skacze! –Dziecko skacze jak zajączek. Rodzic zatrzymuje muzykę. Na hasło: Baranek! – Staje i naśladuje baranka, który grzebie nóżką w ziemi. Przy kolejnym odtwarzaniu na hasło: Kurka! – Dziecko chodzi jak kurka, przy kolejnej pauzie na hasło: Szukamy prezentów! – Zatrzymuje się i naśladuje gest usilnego wypatrywania z ręką nad oczami.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&list=PL7Lg168IaC6QDAzGhO8ZPRo7nM_jIqHU2&index=2
- Karty pracy: „Wielkanocny baranek”.
Pokoloruj rysunek według kodu zamieszczonego w tabelce.