10.04.2020r.
Temat: Na świątecznym stole.
Cele: – Budowanie wypowiedzi na temat świątecznych potraw.
– Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia: – baba lukrowana, żurek, mazurek.
– Klasyfikowanie elementów według jednej cechy.
– Przeliczanie elementów w dostępnym dla dziecka zakresie.
– Ćwiczenia rozluźniające i zwiększające ruchomość w stawach.
Pomoce: grzechotka, kartoniki z kropkami od 1 do 3; wiersz K. Kuzior – Wierzbowskiej “Na wielkanocnym stole”; zdjęcia i ilustracje – baba lukrowana, żurek, mazurek, potrawy z jaj; sylwety pisanek – po trzy sztuki w kropki, w paski, żółte i niebieskie; piłka; dowolna muzyka na CD; wata lub waciki kosmetyczne; papier kolorowy zielony; farby plakatowe lub kredki; klej
Realizacja:
I. Zabawa ruchowa bieżna z elementem liczenia pt. “Kura znosi jajo”.
Dziecko jest kurką i swobodnie biega po dywanie w rytm grany przez rodzica na grzechotce. Gdy rodzic przestaje grać dziecko – kura zatrzymuje się. Rodzic pokazuje kartonik z określoną liczbą kropek od 1 do 3 mówiąc ” – Kurka znosi jajka. Ile ich zniosła?” Dziecko liczy kropki i mówi tyle razy “- ko” ile naliczyło kropek.
Zabawę powtarzamy kilka razy. Można zastosować zamianę ról.
II. “Na wielkanocnym stole” – słuchanie wiersza K. Kuzior – Wierzbowskiej.
Rodzic czytając dziecku utwór pokazuje ilustracje i zdjęcia związane z jego treścią.
Stoją na stole baby lukrowane,
a między nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami,
bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.
Ale dwa kurczaczki tej miski pilnują,
na baranka groźnie oba popiskują.
Więc mały baranek w inną stronę zmierza.
Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.
Swobodna rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści utworu. Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe określenia: baba cukrowa, cukrowy baranek.
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia z innymi potrawami- charakterystycznymi dla Wielkanocy i objaśnia ich nazwę oraz z czego są przygotowane.
Żurek z kiełbasą i jajkami
Mazurek świąteczny
Jajka w majonezie ze szczypiorkiem
III. Zestaw ćwiczeń ruchowych
- “Skaczące pisanki” – dziecko staje na wyznaczonej linii na brzegu dywanu i skacze obunóż do jego końca.
- “Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca.
- “Mówiąca pisanka” – rodzic rzuca piłkę do dziecka/pisanki i mówi polecenie – rzuć kucając/rzuć siedząc/ podskocz i rzuć/ (itp. polecenia)
- “Kaczuszki” – dziecko chodzi po dywanie naśladując kaczuszkę – kwa, kwa, kwa… (kaczy chód, machanie skrzydełkami i kuperkami)
IV. Zabawa matematyczna “Pisanki wielkanocne” – ćwiczenia w klasyfikowaniu i liczeniu.
Rodzic rozkłada na dywanie sylwety jajek ozdobione jedne kropkami inne kreskami (trzy jajka ozdobione kropkami i trzy ozdobione kreskami). Zadaniem dziecka jest podzielenie jajek ze względu na wzór. Następnie rodzic prosi, aby dziecko policzyło ile jest jajek w kropki, a ile jest jajek w kreski. Określa ile ich jest.
Rodzic rozkłada na dywanie po trzy jajka żółte i po trzy niebieskie. Prosi, aby dziecko oddzieliło je od siebie według koloru. Następnie rodzic prosi, aby policzyło ile jest jajek każdego koloru.
V. “Zajączki i pisanki” – wykorzystujemy sylwety pisanek z poprzedniej zabawy, rozkładamy je w różnych miejscach na dywanie. Dzieci są zajączkami. Dzieci swobodnie biegają po dywanie między pisankami przy dźwiękach dowolnej muzyki/piosenki. Gdy muzyka cichnie zajączki stają przed najbliższą pisanką i obunóż ją przeskakują. Gdy muzyka gra dalej- zajączki biegają między pisankami. Zabawa powtarzana kilkukrotnie.
VI. “Baranek wielkanocny” – praca plastyczna.
Wykonanie baranka z wacików kosmetycznych lub waty. Wykorzystujemy klej, papier kolorowy zielony (trawka), flamastry do narysowania buźki barankowi oraz kredki lub farby do wykonanie błękitnego nieba. Gotową pracę omawiamy wspólnie z dzieckiem, chwalimy za zaangażowanie i śliczne wykonanie i pokazujemy wszystkim w domu.