Brakująca część”

Potrzebne będą obrazki (wycięte z gazet, własnoręcznie narysowane, kartki pocztowe) przecięte na pół. 
Dziecko i rodzic mają swoje zestawy. Rodzic opowiada, co znajduje się na jego połówce obrazka a dziecko analizuje swoje połówki. Dziecko wybiera brakującą część, następuje zmiana ról – to dziecko opisuje swoją połówkę obrazka itd.

Skojarzenia”

Przydatne będą obrazki, kartki, kredki. 
Prezentujemy dowolny obrazek pytając dziecko, z czym mu się kojarzy. Dziecko podaje swoje skojarzenia lub tworzy rysunki (może rysować w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego). Np. Co Ci się kojarzy z wiosną? Ze świętami? Z domem?

Co to jest?”

Opowiadamy o czymś, podając jedynie cechy charakterystyczne bez podania nazwy. Np. jest okrągłe, wysoko, daje ciepło (słońce); delikatne, kolorowe, lata (motyl), itp.

“Zdrobnienia”

Tworzymy zdrobnienia różnych słów, np. kwiat, pies, słońce, lampka, krzak itp.

“Dawno, dawno temu…”

Pomocne będą obrazki, różne przedmioty. 
Wybieramy ilustracje lub przedmioty i zaczynamy opowiadać wymyśloną bajkę np. Dawno, dawno temu, za górami za lasami, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka…, zawieszamy głos. Prosimy dziecko, by opowiedziało ciąg dalszy dodając jedno swoje zdanie z użyciem kolejno wybieranych obrazków lub przedmiotów – na zmianę z rodzicem.

“Co by było gdyby”

Wymyślamy „co by było gdyby?”:
– nie było lata;
– ludzie chodzili na jednej nodze;
– auta jeździły tylko prosto;
– ludzie byli mniejsi od roślin.

“Fragment całości”

Pomocny będzie fragment ilustracji naklejony na kartę. 
Przyklejamy fragment ilustracji na kartce. Zadaniem dziecka jest wykonanie pełnej ilustracji poprzez dorysowywanie elementów obrazka oraz opowiedzenie, co znajduje się na tym obrazku lub, co się tam dzieje.