Piątek dn. 10.04.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: WIELKANOCNE POTRAWY
Cele:
- Poznanie wielkanocnych ciast i potraw.
- Dostrzeganie elementów ozdobnych na wielkanocnym stole.
- Rozwijanie umiejętności naśladowania czynności, prawidłowego reagowania na sygnały.
- Uczestniczenie wspólnie z rodzicem w zabawach w radosnej, świątecznej atmosferze.
Na świątecznym stole – wiersz do słuchania.
“Na świątecznym stole” K. Kuzior-Wierzbowskiej
Stoją na stole baby lukrowane, a między nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami, bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.
Ale dwa kurczaczki tej miski pilnują, na baranka oba groźnie popiskują.
Więc mały baranek w inną stronę zmierza, kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.
Dziecko odpowiada na pytania:
- Co stoi na świątecznym stole?
- Gdzie stoi cukrowy baranek?
- Czego chciałby dosięgnąć cukrowy baranek?
- Kto pilnuje miski z pisankami?
- Co uskubał z talerza baranek?
Jakie potrawy przygotowujemy na Święta Wielkanocne?
Rozmowa dziecka z rodzicem podczas oglądania ilustracji:
- Baby wielkanocne (ciasta, które mogą być z rodzynkami, czekoladowe, cytrynowe)
- Mazurki (słodkie ciasta z polewą czekoladową, dżęmem morelowym, polewą o smaku krówek udekorowane orzechami, migdałami i owocami)
- Żurek (zupa z białą kiełbasą i jajkiem)
- Jajka
- Pieczona biała kiełbasa
Piosenka „Wielkanocny stół”– w wykonaniu P. Lipińskiej
https://www.youtube.com/watch?v=71kpdU1MAXg
Co stoi na świątecznym stole? – rozmowa z dzieckiem z wykorzystaniem ilustracji
- na stół kładziemy piękny obrus
- stawiamy kwiaty i bazie w wazonie
- rzeżuchę na talerzyku
- potrawy i ciasta
- baranka, zajączka, kurczaczka
- święconkę – koszyczek wielkanocny
Składanie życzeń
Rodzic tłumaczy dziecku, że przy stole wielkanocnym dzielimy się jajkiem i składamy sobie życzenia.
Pieczemy ciasto – zabawa naśladowcza.
Dziecko z rodzicem, przy muzyce naśladuje pieczenie ciasta. Będzie to mazurek. Za pierwszym razem rodzic mówi hasła i tłumaczy, pokazując ich znaczenie:
- masło – wrzucamy do miski
- jajka – rozbijamy, wrzucamy do miski, wyrzucamy skorupki
- cukier – wsypujemy do miski
- ucieramy – okrężne ruchy jedną ręką
- mąka – wsypujemy do miski
- ugniatamy – pracują dwie ręce lub naprzemiennie
- wałkujemy – ruchy wałkiem
- foremka – wkładamy do foremki
- dżem – smarujemy dżem
- dodatki – rozkładamy orzechy, rodzynki, migdały
- do pieca – ruch wkładania ciasta do pieca
- ciasto rośnie – ruchy głowy na boki
- wyciągamy ciasto – ruch wyjmowania ciasta z pieca
- kroimy ciasto
- częstujemy
Za drugim razem rodzic mówi tylko hasła i wspólnie z dzieckiem naśladuje poszczególne czynności. https://www.youtube.com/watch?v=Sneud1Aw99A
Niesiemy babę wielkanocną – zabawa z elementem równowagi.
Dziecko przenosi duży klocek – babę wielkanocną na książce – tacy do wyznaczonego miejsca, gdzie siedzi mama, którą częstuje mówiąc proszę.
Zajączkowa przeprawa – zabawa naśladowcza.
Rodzic tłumaczy dziecku, że musimy pomóc zajączkowi przedostać się na drugą stronę rzeki za pomocą tratwy. Pokazuje dziecku, jeśli samo nie potrafi, sposób poruszania się do przodu siedząc na gazecie, trzymając na kolanach pluszowego zajączka, tak żeby nie wpadł do wody.
Turlaj jajko
Rodzic robi na podłodze duże koło ze skakanki lub sznurka. Kładzie w nim różne smakołyki lub małe zabaweczki. Dziecko turla jajko w kole. Dostaje w nagrodę ten przedmiot, do którego doturla jajko.
SMACZNEGO JAJECZKA WIELKANOCNEGO
ZAJĄCA CZEKOLADOWEGO
DUŻO ZDROWIA I RADOŚCI
DYNGUSA TĘCZOWEGO
I WSZYSTKIEGO DOBREGO
ŻYCZĄ DZIECIOM I RODZICOM WSZYSTKIE CIOCIE Z PRZEDSZKOLA