Piątek dn. 10.04.2020 r.

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC

TEMAT DNIA: WIELKANOCNE POTRAWY

Cele:

  1. Poznanie wielkanocnych ciast i potraw.
  2. Dostrzeganie elementów ozdobnych na wielkanocnym stole.
  3. Rozwijanie umiejętności naśladowania czynności, prawidłowego reagowania na sygnały.
  4. Uczestniczenie wspólnie z rodzicem w zabawach w radosnej, świątecznej atmosferze.

Na świątecznym stole – wiersz do słuchania.

“Na świątecznym stole” K. Kuzior-Wierzbowskiej

Stoją na stole baby lukrowane,                                                                                                                                                      a między nimi cukrowy baranek.

Pobekuje cicho, stuka kopytkami,                                                                                                                                              bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.

Ale dwa kurczaczki tej miski pilnują,                                                                                                                                           na baranka oba groźnie popiskują.

Więc mały baranek w inną stronę zmierza,                                                                                                                            kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.  

Dziecko odpowiada na pytania:

  • Co stoi na świątecznym stole?
  • Gdzie stoi cukrowy baranek?
  • Czego chciałby dosięgnąć cukrowy baranek?
  • Kto pilnuje miski z pisankami?
  • Co uskubał z talerza baranek?

 

Jakie potrawy przygotowujemy na Święta Wielkanocne?

Rozmowa dziecka z rodzicem podczas oglądania ilustracji:

  • Baby wielkanocne (ciasta, które mogą być z rodzynkami, czekoladowe, cytrynowe)

https://www.google.com/search?q=baby+wielkanocne+obrazy&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwinxOCUpdzoAhWoxIsKHZLrCdUQsAR6BAgHEAE&b

  • Mazurki (słodkie ciasta z polewą czekoladową, dżęmem morelowym, polewą o smaku krówek udekorowane orzechami, migdałami i owocami)

https://www.google.com/search?q=mazurki+wielkanocne+obrazki&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiVk-r4kNzoAhUSwqYKHfp1CAsQsAR6BAgKEAE

  • Żurek (zupa z białą kiełbasą i jajkiem)

https://www.google.com/search?q=obrazki+%C5%BCurek&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwio74nEkdzoAhUBwqYKHdleCYQQsAR6BAgJEAE&cshid=1586462

  • Jajka

https://www.google.com/search?q=obrazki+jajka+faszerowane&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi5_8aNktzoAhXp0aYKHa1LBiUQsAR6BAgHEAE&biw

  • Pieczona biała kiełbasa

https://www.google.com/search?q=obrazki+bia%C5%82a+kie%C5%82basa&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjU5IK0ktzoAhWHwqYKHZqlC0AQsAR6BAgJEAE&biw=1

Piosenka „Wielkanocny stół”– w wykonaniu P. Lipińskiej

https://www.youtube.com/watch?v=71kpdU1MAXg

Co stoi na świątecznym stole? – rozmowa z dzieckiem z wykorzystaniem ilustracji

  • na stół kładziemy piękny obrus
  • stawiamy kwiaty i bazie w wazonie
  • rzeżuchę na talerzyku
  • potrawy i ciasta
  • baranka, zajączka, kurczaczka
  • święconkę – koszyczek wielkanocny

https://www.google.com/search?q=wielkanocny+st%C3%B3%C5%82+dekoracje&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjz2ryOltzoAhWOw8QBHXrxACcQsAR6BAgJEAE&

Składanie życzeń

Rodzic tłumaczy dziecku, że przy stole wielkanocnym dzielimy się jajkiem i składamy sobie życzenia.

Pieczemy ciasto – zabawa naśladowcza.

Dziecko z rodzicem, przy muzyce naśladuje pieczenie ciasta. Będzie to mazurek. Za pierwszym razem rodzic mówi hasła i tłumaczy, pokazując ich znaczenie:

  • masło – wrzucamy do miski
  • jajka – rozbijamy, wrzucamy do miski, wyrzucamy skorupki
  • cukier – wsypujemy do miski
  • ucieramy – okrężne ruchy jedną ręką
  • mąka – wsypujemy do miski
  • ugniatamy – pracują dwie ręce lub naprzemiennie
  • wałkujemy – ruchy wałkiem
  • foremka – wkładamy do foremki
  • dżem – smarujemy dżem
  • dodatki – rozkładamy orzechy, rodzynki, migdały
  • do pieca – ruch wkładania ciasta do pieca
  • ciasto rośnie – ruchy głowy na boki
  • wyciągamy ciasto – ruch wyjmowania ciasta z pieca
  • kroimy ciasto
  • częstujemy

Za drugim razem rodzic mówi tylko hasła i wspólnie z dzieckiem naśladuje poszczególne czynności.                                  https://www.youtube.com/watch?v=Sneud1Aw99A

Niesiemy babę wielkanocną – zabawa z elementem równowagi.

Dziecko przenosi duży klocek – babę wielkanocną na książce – tacy do wyznaczonego miejsca, gdzie siedzi mama, którą częstuje mówiąc proszę.   

Zajączkowa przeprawa – zabawa naśladowcza.

Rodzic tłumaczy dziecku, że musimy pomóc zajączkowi przedostać się na drugą stronę rzeki za pomocą tratwy. Pokazuje dziecku, jeśli samo nie potrafi, sposób poruszania się do przodu siedząc na gazecie, trzymając na kolanach pluszowego zajączka, tak żeby nie wpadł do wody.

Turlaj jajko

Rodzic robi na podłodze duże koło ze skakanki lub sznurka. Kładzie w nim różne smakołyki lub małe zabaweczki. Dziecko turla jajko w kole. Dostaje w nagrodę ten przedmiot, do którego doturla jajko.

 

SMACZNEGO JAJECZKA WIELKANOCNEGO

ZAJĄCA CZEKOLADOWEGO

DUŻO ZDROWIA I RADOŚCI

DYNGUSA TĘCZOWEGO

I WSZYSTKIEGO DOBREGO

ŻYCZĄ DZIECIOM I RODZICOM WSZYSTKIE CIOCIE Z PRZEDSZKOLA