Temat dnia: Wielkanocny stół

Cel:
– Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt wielkanocnych
– Rozwijanie koordynacji ruchowej

1. ,,Krokusy rosną”- zabawa ruchowa

Rodzic może dać dziecku szarfę. Dziecko rozkłada ją na podłodze.
Na hasło: Idzie wiosna! dziecko spaceruje.
Na hasło: Krokusy rosną! dziecko podbiega do szarfy i szybko nakłada ją na siebie od góry i przechodzi przez nią, robiąc na koniec równe kółko na podłodze ze swojej szarfy.

2. ,,Wspinamy się po drabinie”

Dziecko maszeruje na palcach stóp. Udaje wspinaczkę po szczebelkach drabiny, pomagają sobie rękoma.

3. ,,Marsz pingwina”

Dziecko maszeruje na piętach, palce stóp są skierowane na zewnątrz.

4. ,,Żabki na łące”

Dziecko przechodzi z marszu do siadu podpartego. Naśladują skoki żab.

5. ,,Wielkanocny stół”- uważne słuchanie wiersza E. Skarżyńskiej

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych.
Lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie-
mazurek w owoce przybrany.
Palmy- pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie- tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanki zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Rozmowa dotycząca treści wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
– Jak wyglądał wielkanocny stół?
– Co stało na tym stole?
– Kto przy nim usiadł?
– Czy pamięta, jakie nazwy utworów muzycznych były wymienione w wierszu?
(oberek oraz  mazurek jako nazwa ciasta i nazwa utworu muzycznego)
– Jak myśli, jak będzie wyglądał wasz stół wielkanocny?

6. ,,Oberek i mazurek”- zabawa słuchowa

Słuchanie mazurka i oberka. Dziecko ma zadanie określić tempo obu utworów;  
powiedzieć, który im się bardziej podobał i dlaczego.
Mogą także wyrażać treść utworów ruchem. Dzieci przeprowadzają analizę i syntezę sylabową wyrazów: mazurek, oberek. Wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę w każdej nazwie.

OBEREK

https://www.youtube.com/watch?v=p6svoYBEWCs
https://www.youtube.com/watch?v=W2yv16FzS3Q

MAZUR
https://www.youtube.com/watch?v=PRo0xXWlPps