Piątek 10.04.2020
Temat dnia: „Śmigus – dyngus”
Cele ogólne:
– Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych;
– Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami; poprzez liczenie na palcach i innych zbiorach zastępczych;
-Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
- Wprowadzenie w temat zagadką oraz wierszem.
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy ( Śmigus–dyngus)
Władysław Broniewski “Śmigus- Dyngus”
Śmigus dyngus na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła to ze dzbana, śmigus dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto będziesz kurtkę miał zmokniętą.
Krótka rozmowa na temat tradycji, objaśnienie znaczenia słów „śmigus-dyngus”,
- „Pieczenie ciasta” – zabawa ruchowa
Wsyp do miski mąki szklankę. Dziecko wykonuje ruchy sypania.
Utrzyj żółtka. Wykonuje okrężne ruchy rękami.
Ubij piankę. Rusza ręką w górę i w dół.
Dodaj mleko i rodzynki. Imituje ruchy dodawania i sypania.
Będzie ciasto dla rodzinki.
Łyżka cukru, szczypta soli, Pociera palcami wskazującym i kciukiem o siebie.
zapach taki, jak kto woli: Udaje wąchanie.
śmietankowy, cytrynowy,
migdałowy lub rumowy.
Teraz ciasto ugnieść trzeba Otwiera i zaciska dłoń jak przy ugniataniu.
i niech rośnie aż do nieba. Robi przysiad i wznosi się na palce z rękami uniesionymi
w górę.
Pac, do formy, ale heca, Podskakuje i wykonuje przysiad podparty.
ono się nie boi pieca.
Upieczone, wystudzone,
czekoladą ozdobione. Pokazuje gotowe ciasto w prawą i lewą stronę.
Na talerzu je ułożę,
już spróbować każdy może.
- „Kolorowe jajka” – zabawy matematyczne.
- Zadania z liczeniem jajek.
Rodzic przygotowuje dwa komplety dużych jajek wyciętych z papieru A4 w różnych kolorach.
– Mamy żółte jajka. (Rodzic układa 2 jajka).
– Ile jest żółtych jajek?
– Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.
Pod żółtymi Rodzic układa jajka różowe tak, by pod 1 żółtym było 1 różowe, tworząc pary.
– Ile jest różowych jajek? (3; 1 różowe nie ma pary z żółtym)
– Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.
– Czy żółtych jajek jest tyle samo, co różowych?
– O ile mniej jest żółtych od różowych?
– Ile jest razem żółtych i różowych?
– Pokaż na palcach, ile jest razem jajek żółtych i różowych.
Poniżej różowych Rodzic układa jajka czerwone i zadaje analogiczne pytania.
Następnie wspólnie z dzieckiem przelicza jajka, podpowiadając potrzebne liczebniki.
– Pokaż tyle palców, ile jest wszystkich jajek.
- „Matematyczne pisanki”.
Rodzic kładzie na dywanie duże czerwone jajko i je ozdabia. Układa na nim szlaczek – rytm złożony np. z trójkątów i kwadratów w układzie poziomym (2, 3 razy powtarza sekwencję 2-wyrazową: trójkąt – kwadrat). Następnie prosi dziecko:
– Nazwij te elementy.
– Przeczytajmy razem ten wzór.
Pokazuje kolejne elementy szlaczka i wspólnie głośno nazywa figury, np. trójkąt,
kwadrat, trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat…
– Jak myślisz co będzie dalej?
Dziecko dyktuje, a Rodzic kontynuuje układanie szlaczka.
Następnie dziecko wybiera sylwetę jajka w dowolnym kolorze
i ozdabia regularnym wzorem według własnego pomysłu.
- Wielkanocne zabawy ruchowe:
Rodzic prezentuje dziecku kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania po czym razem wykonują dane ćwiczenie.
https://drive.google.com/file/d/1LaWyfH-ihbkLHlwaS7FJSUGnTfLJtsE7/view
- Karty pracy „Świąteczne pisanki”
- Dla chętnych:
– kolorowanki
http://www.coloring-book.info/coloring/coloring_page.php?id=27
– albo rysuj po śladzie
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/RysujPoSladziePisanka.pdf