Piątek 10.04.2020

Temat dnia: „Śmigus – dyngus”

Cele ogólne:

– Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych;

– Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami; poprzez liczenie na palcach i innych zbiorach zastępczych;

-Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.

  1. Wprowadzenie w temat zagadką oraz wierszem.

Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy ( Śmigus–dyngus)

Władysław Broniewski “Śmigus- Dyngus”
Śmigus dyngus na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła to ze dzbana, śmigus dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Krótka rozmowa na temat tradycji, objaśnienie znaczenia słów „śmigus-dyngus”,

  1. „Pieczenie ciasta” – zabawa ruchowa

Wsyp do miski mąki szklankę. Dziecko wykonuje ruchy sypania.

Utrzyj żółtka. Wykonuje okrężne ruchy rękami.

Ubij piankę. Rusza ręką w górę i w dół.

Dodaj mleko i rodzynki. Imituje ruchy dodawania i sypania.

Będzie ciasto dla rodzinki.

Łyżka cukru, szczypta soli, Pociera palcami wskazującym i kciukiem o siebie.

zapach taki, jak kto woli: Udaje wąchanie.

śmietankowy, cytrynowy,

migdałowy lub rumowy.

Teraz ciasto ugnieść trzeba Otwiera i zaciska dłoń jak przy ugniataniu.

i niech rośnie aż do nieba. Robi przysiad i wznosi się na palce z rękami uniesionymi

w górę.

Pac, do formy, ale heca, Podskakuje i wykonuje przysiad podparty.

ono się nie boi pieca.

Upieczone, wystudzone,

czekoladą ozdobione. Pokazuje gotowe ciasto w prawą i lewą stronę.

Na talerzu je ułożę,

już spróbować każdy może.

  1. „Kolorowe jajka” – zabawy matematyczne.
  • Zadania z liczeniem jajek.

Rodzic  przygotowuje dwa komplety dużych jajek wyciętych z papieru A4 w różnych kolorach.

– Mamy żółte jajka. (Rodzic układa 2 jajka).

– Ile jest żółtych jajek?

– Pokaż tyle palców, ile jest żółtych jajek.

Pod żółtymi Rodzic układa jajka różowe tak, by pod 1 żółtym było 1 różowe, tworząc pary.

– Ile jest różowych jajek? (3; 1 różowe nie ma pary z żółtym)

– Pokaż tyle palców, ile jest różowych jajek.

– Czy żółtych jajek jest tyle samo, co różowych?

– O ile mniej jest żółtych od różowych?

– Ile jest razem żółtych i różowych?

– Pokaż na palcach, ile jest razem jajek żółtych i różowych.

Poniżej różowych Rodzic układa jajka czerwone i zadaje analogiczne pytania.

Następnie wspólnie z dzieckiem przelicza jajka, podpowiadając potrzebne liczebniki.

– Pokaż tyle palców, ile jest wszystkich jajek.

  • „Matematyczne pisanki”.

Rodzic kładzie na dywanie duże czerwone jajko i je ozdabia. Układa na nim szlaczek – rytm złożony np. z trójkątów i kwadratów w układzie poziomym (2, 3 razy powtarza sekwencję 2-wyrazową: trójkąt – kwadrat). Następnie prosi dziecko:

– Nazwij te elementy.

– Przeczytajmy razem ten wzór.

Pokazuje kolejne elementy szlaczka i wspólnie głośno nazywa figury, np. trójkąt,

kwadrat, trójkąt, kwadrat, trójkąt, kwadrat…

– Jak myślisz co będzie dalej?

Dziecko dyktuje, a Rodzic kontynuuje układanie szlaczka.

Następnie dziecko wybiera sylwetę jajka w dowolnym kolorze

i ozdabia regularnym wzorem według własnego pomysłu.

  1. Wielkanocne zabawy ruchowe:

Rodzic prezentuje dziecku kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania po czym razem wykonują dane ćwiczenie.

https://drive.google.com/file/d/1LaWyfH-ihbkLHlwaS7FJSUGnTfLJtsE7/view

  1. Karty pracy „Świąteczne pisanki”

  1. Dla chętnych:

– kolorowanki

http://www.coloring-book.info/coloring/coloring_page.php?id=27

– albo rysuj po śladzie

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/RysujPoSladziePisanka.pdf