Dzień 14.04.2020 r.

Temat dnia:  Kwoka i jej dzieci

Cele ogólne:

-rozwijanie mowy i myślenia;

-ukazywanie znaczenia hodowli zwierząt dla człowieka;

-zainteresowanie literą f F: małą i wielką.

 

  1. Ćwiczenie poranne :
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Przestraszone kurczątka.

    Dziecko – kurczątko swobodnie porusza się w różnych kierunkach pokoju. Na hasło: Uwaga, kot! ucieka do kurnika, wyznaczonego miejsca w pokoju, wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota – jest sygnałem do ponownego ruchu.

2.

  • Słuchanie wiersza T. M. Massalskiej W gospodarstwie.

    W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

  • Rozmowa na temat wiersza.

    -Kto pieje od świtu?

    -Jak gdacze kura? Co robi kaczka? Co robi krowa?

    -Od kogo opędza się koń?

    -Kto chrumka? Kto cichutko miauczy?

    -Kto głośno szczeka?

  • Zabawa dramowa – Niespokojne kurczątka.

  – Dziecko wciela się w role kurczątka, które niepokoi się o swoją mamę; prowadzi dialog z rodzicem, w którym wyraża swój niepokój i przewidywania, co mogło się przydarzyć mamie.

 -Dziecko próbuje swoim zachowaniem, mimiką, gestem wyrazić smutek, jaki towarzyszyłby mu, gdyby coś złego spotkało jego mamę; następnie wyraża radość ze spotkania z mamą.

  • Zabawa rozwijająca zręczność i szybkość – Zbieramy robaki.

   Rodzic przygotowuje dla dziecka dziewięć sznurowadeł lub sznureczków – robaków, tackę i pęsetę. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze zebranie sznurowadeł za pomocą pęsety i położenie ich na tacy. Zabawę można powtórzyć.

 

  • Zabawa z obrazkami – Skąd to mamy? (Prosimy rodziców o skorzystanie z obrazków z internetu lub książek przyrodniczych)

    Dziecko ogląda obrazki przedstawiające zwierzęta hodowlane (kurę, krowę, owcę, pszczoły, gęś), podaje ich nazwy i zastanawia się, jakie korzyści ma człowiek z hodowli tych zwierząt, np.: kura – jajka; gęś – jajka, pierze; owca – mięso, wełna, mleko; krowa – mięso, mleko; pszczoły – miód, wosk.

 

  • Zabawa dydaktyczna –Tajemnicze pudełko lub worek.

  -Dziecko wyjmuje z pudełka różne produkty pochodzenia zwierzęcego, np.: jajko (ugotowane na twardo), mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, opakowanie sera żółtego, pióro itp. Następnie podaje ich nazwy i wskazuje na obrazku  zwierzę, od którego dany produkt pochodzi.

    -Z pomocą rodzica, dziecko podaje propozycje, do czego można wykorzystać te produkty np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; ser żółty: kanapki, zapiekanka, pizza; pióro: poduszka, pierzyna.

    -Przygotowanie wspólnie z rodzicem, mlecznej niespodzianki: zmiksowanie mleka (przegotowanego i schłodzonego) z granulowanym kakao. Degustowanie powstałego napoju przez słomkę. Zachęcanie dziecka do picia różnych napojów mlecznych. Rodzic podkreśla znaczenie spożywania produktów mlecznych dla zdrowia i prawidłowego rozwoju.

  • Zabawy z głoską i litreą F f – dla chętnych dzieci (pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej)

    -Kreślenie liter  F f w powietrzu, na podłodze, na plecach.

   -Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga,
    foka
…), 
    mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf,
    kilof, traf
…).

   -Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).

    -Analiza i synteza słuchowa imienia Franek. Dzielenie imienia na sylaby  
 i na głoski.

  1.  
  • Zabawa Zwierzęta z wiejskiego podwórka.

Na melodię popularną z piosenki Kurczątka rodzic śpiewa:

         Kaczęta, kaczęta w stodole były,

          maleńką dziureczką powychodziły.

    W tym miejscu kończy piosenkę, a dziecko składa dłonie w kształt dzioba i poruszając dziobem, głośno kwacze: kwa, kwa, kwa…

    Następnie rodzic śpiewa ten sam fragment piosenki, przedstawiając inne zwierzęta, np.: kocięta, prosięta, cielęta, koźlęta, a dziecko naśladują wydawane przez nie głosy.

  • Czytanie literatury dziecięcej o zwierzętach żyjących na wiejskim podwórku. Rozpoznawanie ich i nazywanie; swobodne wypowiedzi dziecka na temat ich wyglądu (np.: określa kolory ich sierści, piór itd.).