Cele: umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu; klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech; wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu; rozwijanie motoryki małej; wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
Pomoce: CD; obrazki przedstawiające miejsca zanieczyszczone; duży karton; klej; farby plakatowe; pudełeczka po wykorzystanych produktach spożywczych; rolki po papierze toaletowym; kredki.
Realizacja:
- Słuchanie wiersza, pt. “Obietnica” I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.
“Obietnica”
Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.
Omawiamy z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie. Czy w lesie można śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?; Jeszcze raz czytamy wiersz.
2. Obejrzenie krótkiego filmu edukacyjnego, pt. “Chcę być eko – nie śmiecę w lesie”
3. Praca plastyczno – techniczna “Kodeks małego ekologa”
Na dużym kartonie proszę ułożyć wspólnymi siłami obrazek lasu. Można wykorzystać rolki po papierze toaletowym; pudełka różne po produktach spożywczych; kolorowy papier; plastelina; farby; kredki; waciki kosmetyczne.
Przykłady pracy:
4. “Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa.
Dziecko maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad; Np.
W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach;
W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;
Nie zostawiamy w lesie papierków;
W lesie zachowujemy się cicho;
Nie łamiemy gałęzi z drzew;
W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;
Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;
papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.
Przykładowa muzyka do zabawy naszej.
5. “Porządkujemy zabawki”
Rodzic rozkłada na dywanie misie w różnych kolorach (dla dziewczynki), a dla chłopców samochody małe i duże. Prosimy dziecko, aby uporządkowało zabawki. Misie brązowe oddzielamy od pozostałych natomiast samochody duże od małych. Można wykorzystać książki do układania oraz wiele innych zabawek które mają państwa dzieci w domu. Tak posegregowane zabawki dzieci układają na półkach.
Informacja dla rodzica 🙂
Zabawa rzeczami codziennego użytku czy tworzenie zabawek “z niczego” to dobre sposoby na rozwijanie kreatywności dziecka i uniknięcie nudy. Takie aktywności wpływają pozytywnie na poczucie własnej wartości, umiejętność rozwiązywania napotkanych trudności i konfliktów oraz zdolność koncentracji uwagi.
Pomoc w gotowaniu, sprzątaniu czy wykonywaniu innych obowiązków domowych jest nie tylko dobrą zabawą i aktywnością wzmacniającą więzi pomiędzy członkami rodziny – dziecko uczy się w ten sposób odpowiedzialności i nabywania umiejętności, które przydadzą mu się w późniejszym życiu.