Cele: umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu; klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech; wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu; rozwijanie motoryki małej; wdrażanie do estetycznego wykonania pracy. 

Pomoce: CD; obrazki przedstawiające miejsca zanieczyszczone; duży karton; klej; farby plakatowe; pudełeczka po wykorzystanych produktach spożywczych; rolki po papierze toaletowym; kredki.

Realizacja: 

  1. Słuchanie wiersza, pt. “Obietnica” I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka. 

“Obietnica”

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza. 

Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę. 

Czyszczenie lasów ze śmieci słono kosztuje :: Radom24.pl :: Portal ...5 rzek, w których nie chciałbyś pływać | Volfee

Ogromna tragedia tuż przed świętami. Spłonął dom, trzy rodziny ...

Trzy spalone samochody, zniszczona wiata i poddasze domu. Groźny ...

Omawiamy z dziećmi, jak należy  zachowywać się w lesie.  Czy w lesie można śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?; Jeszcze raz czytamy wiersz.

2.  Obejrzenie krótkiego filmu edukacyjnego, pt. “Chcę być eko – nie śmiecę w lesie”

3. Praca plastyczno – techniczna “Kodeks małego ekologa”

Na dużym kartonie proszę ułożyć wspólnymi siłami obrazek lasu. Można wykorzystać rolki po papierze toaletowym; pudełka różne po produktach spożywczych; kolorowy papier; plastelina; farby; kredki; waciki kosmetyczne. 

Przykłady pracy:

praca plastyczna o ekologii - Szukaj w Google | Ekologia ...

KONKURS PLASTYCZNY „Z ekologią przez Góry Świętokrzyskie” – pawlow.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

4. “Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa.

Dziecko maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad; Np.

W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach; 

W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;

Nie zostawiamy w lesie papierków;

W lesie zachowujemy się cicho;

Nie łamiemy gałęzi z drzew;

W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;

Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;

papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci. 

Przykładowa muzyka do zabawy naszej.

5. “Porządkujemy zabawki” 

Rodzic rozkłada na dywanie misie w różnych kolorach (dla dziewczynki), a dla chłopców samochody małe i duże. Prosimy dziecko, aby uporządkowało zabawki. Misie brązowe oddzielamy od pozostałych natomiast samochody duże od małych.  Można wykorzystać książki do układania oraz wiele innych zabawek które mają państwa dzieci w domu. Tak posegregowane zabawki dzieci układają na półkach. 

 

Informacja dla rodzica 🙂 

Zabawa rzeczami codziennego użytku czy tworzenie zabawek “z niczego” to dobre sposoby na rozwijanie kreatywności dziecka i uniknięcie nudy. Takie aktywności wpływają pozytywnie  na poczucie własnej wartości, umiejętność rozwiązywania napotkanych trudności i konfliktów oraz zdolność koncentracji uwagi. 

Pomoc w gotowaniu, sprzątaniu czy wykonywaniu innych obowiązków domowych jest nie tylko dobrą zabawą i aktywnością wzmacniającą więzi pomiędzy członkami rodziny – dziecko uczy się w ten sposób odpowiedzialności i nabywania umiejętności, które przydadzą mu się w późniejszym życiu.