Temat kompleksowy: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
- Dbamy o środowisko
CELE:
- doskonalenie precyzji ruchów;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych;
- wypowiadanie się na określony temat;
- budowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji;
- porównywanie dwóch ilustracji;
- podawanie swoich pomysłów;
- odpowiadanie na pytania;
- rozpoznawanie grafemu litery Z;
- wyróżnianie głoski w prostych słowach.
- „Smutny widok” – prezentacja zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone, brudne.
- „Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Opiekun zadaje pytania:
- Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
- Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
- Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
- Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
- Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
- Co by było, gdyby nie było zwierząt?
Dziecko udziela odpowiedzi na pytania pełnymi zdaniami.
- Zabawa ruchowa:
„Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z miejsca wyznaczonego przez opiekuna. Najpierw idzie raczkiem, potem robi trzy przysiady, kładzie chusteczkę na głowę, przechodzi z nią po małym krzesełku, zdejmuje chusteczkę i ją zostawia i przechodzi pod dużym krzesłem, po czym na czworakach zmierza do mety.
- Litera Z, z – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.
- Obejrzenie filmu związanego z literą/głoską „Z, z” i wyszukiwanie litery w wyrazach (na początku, w środku, na końcu): https://www.youtube.com/watch?v=skc_KAALq7k&pbjreload=10
- Ozdabianie szablonu litery „Z” dowolnym materiałem:
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- W trakcie porównywania zdjęć można nakierowywać dziecko w razie potrzeby, zwracać uwagę, czy dziecko dostrzega, czym różnią się obrazki. Ważne jest dostosowywanie przebiegu rozmowy do możliwości dziecka.
- Podczas zabawy ruchowej ważne jest, aby dziecko wykonywało zadania dokładnie i bez pośpiechu.
- Ćwiczenia z literą „Z”,”z”: wyszukiwanie przedmiotów w domu, dzielenie wyrazów na sylaby i przeliczanie sylab w wyrazach, głoskowanie wyrazów (wg możliwości dziecka).
- Można nauczyć dziecko wiersza z literą „Z” – ćwiczenie pamięci.
- Ozdabianie szablonu do dobra okazja do ćwiczeń manualnych. Proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.