Temat kompleksowy: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

 

  1. Dbamy o środowisko 

 

CELE:

  • doskonalenie precyzji ruchów;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • wypowiadanie się na określony temat;
  • budowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji;
  • porównywanie dwóch ilustracji;
  • podawanie swoich pomysłów;
  • odpowiadanie na pytania;
  • rozpoznawanie grafemu litery Z;
  • wyróżnianie głoski w prostych słowach.

 

  • „Smutny widok” – prezentacja zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone, brudne.

 

 

 

  • „Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Opiekun zadaje pytania:
    • Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
    • Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
    • Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
    • Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
    • Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
    • Co by było, gdyby nie było zwierząt?

 Dziecko udziela odpowiedzi na pytania pełnymi zdaniami.

 

  • Zabawa ruchowa:

„Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z miejsca wyznaczonego przez opiekuna. Najpierw idzie raczkiem, potem robi trzy przysiady, kładzie chusteczkę na głowę, przechodzi z nią po małym krzesełku, zdejmuje chusteczkę i ją zostawia i przechodzi pod dużym krzesłem, po czym na czworakach zmierza do mety.

 

  • Litera Z, z – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.

 

 

 

  • Ozdabianie szablonu litery „Z” dowolnym materiałem:

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • W trakcie porównywania zdjęć można nakierowywać dziecko w razie potrzeby, zwracać uwagę, czy dziecko dostrzega, czym różnią się obrazki. Ważne jest dostosowywanie przebiegu rozmowy do możliwości dziecka.
  • Podczas zabawy ruchowej ważne jest, aby dziecko wykonywało zadania dokładnie i bez pośpiechu.
  • Ćwiczenia z literą „Z”,”z”: wyszukiwanie przedmiotów w domu, dzielenie wyrazów na sylaby i przeliczanie sylab w wyrazach, głoskowanie wyrazów (wg możliwości dziecka).
  • Można nauczyć dziecko wiersza z literą „Z” – ćwiczenie pamięci.
  • Ozdabianie szablonu do dobra okazja do ćwiczeń manualnych. Proszę o zaplanowanie z dzieckiem etapów wykonywania pracy.